• Emke

Sandlåda, bygga själv eller köpa? Tips på var man hittar annan "trädgårdslek" till bra priser?

Har en tjej på 14 månader och vill börja planera lite för lek till sommaren, ska få barn nr 2 nu i juni och vill därför vara ute i god tid

Har planerat att ha en sandlåda, gärna med någon typ av sittplats kring/bänk att fälla upp eller liknande och lock, någon som vet var man hittar en ritning för att bygga en själv alt vet var sandlådor säljs till bra priser? Hur stor bör en sandlåda vara? Har hört av många som köpt färdiga att nackdelen har varit att de är "så små"???

Tar tacksamt emot alla tips på saker ni haft i trädgården som varit väl uppskattade samt tips på var det går att inhandla till bra pris!

Har förstås funderat på gunga (kanske räcker med sån liten babygunga att hänga i trädet nu första året?), någon liten rutchkana vore kanske kul... har kollat lite på blocket efter lekstuga men det finns i stort sett inget just nu.... Har verkligen inte råd att köpa massa grejer till denna sommar, så vad väljer man???

Tack på förhand!

Mamma till världens vackraste Agnes 071230 =) & BF 090613
  • Svar på tråden Sandlåda, bygga själv eller köpa? Tips på var man hittar annan "trädgårdslek" till bra priser?
  • lillvilda

Jag puffar! jag är oxå intresserad a att lekanpassa vår trädgård i sommar. Jag har en som är blir 2 år nu i slutet av april och en som är 6 månader nu. {#lang_emotions_flower}

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • Emke

puffar

• lövet

Med en liten bebis till i sommar så kan det ju vara smart att ha lite leksaker hemma i trädgården. Vi har en liten trädgård och massor av bra stora parklekar och lekplatser på gångavstånd så vi har svårt att få barnen att stanna i trädgården, men lite tips kan jag komma med.

Sandlåda är kanonbra men jag tycker faktiskt inte man behöver ha någon jättestor utan för mig är det viktigare att man kan hålla sanden någorlunda fräsch. Bygga - ja visst men det finns ju roligare saker att göra.
    Vi har en sandlådebåt i plast med lock (locket har bilbana/båtväg) som jag tycker räcker gott och väl. Hela förra sommaren lekte 2-åringen och hennes bästis i den utan problem. Köp bra fin sandlådesand och byt ut om/när den blir äcklig. Vill man ha en med traditionell sandlåda som man inte kan flytta så finns det fördiga med lock som blir bänkar att köpa på byggmarknaden.

Gunga kan ju var kul, men barnen brukar alltid tycka bättre om gungorna på lekplatser än dom hemma. Vi hade en skön hängstol i tyg istället somras som jag kunde sitta skönt i och amma bebisen - och när jag inte ammade så gungade stortjejen i den. Grannkillen har en liten ruschkanan och den använder barnen sporadiskt - kul men det är ju inget dom leker länge med. Dessutom är det något man måste övervaka lite för helt plöstligt åker dom med huvudet först och slår sig.

Annars gillar ju barn att ha låtsasgräsklippare, skottkärra, krattor, bollar osv. Jag tycker inte att dom behöver så mycket stationära leksaker.
    En lekstuga är ju kul om dom gillar det, men man kan ju ha ett lektält eller solskyddstält/strandtält oxå som får stå uppe fina dagar - med tält + en pall + en filt så har man en utmärkt "affär" eller "villa"
    En liten plastpool (så pass liten att man orkar byta vattnet när dom lyckats kissa i poolen) och en vattenspridare är bra soliga dagar - då kan dom leka länge.

• Emke

lövet: Mycket bra grejer att tänka på! Är nog som du säger, att så mycket "stationärt" inte behövs. Kan tänka mig att en sandlåda går att "ägna mer tid i" än tex en rutchkana, så det är nog inte tokigt att satsa på. Var har ni köpt er båtformade? Lät kul

Fler???

• blomman1982

www11.br-leksaker.se/Store&area=BRFT&menu=&submenu=SANDLEGE&GroupId=SANDLEGE&PageNo=1&ProductId=859993

www11.br-leksaker.se/Store&area=BRFT&menu=&submenu=SANDLEGE&GroupId=SANDLEGE&PageNo=1&ProductId=613806

www11.br-leksaker.se/Store&area=BRFT&menu=&submenu=SANDLEGE&GroupId=SANDLEGE&PageNo=1&ProductId=714968

har den mittersta själv. väldigt smidig kan packas i hop på höst och vintern och förvaras i den lådan den köps i. kan verkligen rekomendera den -

• Junior mint

Vi byggde en egen sandlåda för vi tyckte de man köpte var för små. Man vill ju kunna göra bilvägar eller ha en grävskopa, och det var busenkelt. Har man bara stora hörn pelare kan man lätt lägga en fin kant runt.

• Emke

Tack för ännu fler bra tips!

blomman 1982: gillar helt klart det bordet Kan nog passa henne, hon som gillar att stå och pula med leksaker

Junior mint: Hur stor gjorde ni er sandlåda? Byggde ni även ett lock? Skulle gärna vilja ha något att kunna täcka för med, bara det går smidigt att ta bort...

• Junior mint
    Emke skrev 2009-03-06 21:52:38 följande:
    Tack för ännu fler bra tips! blomman 1982: gillar helt klart det bordet Kan nog passa henne, hon som gillar att stå och pula med leksaker Junior mint: Hur stor gjorde ni er sandlåda? Byggde ni även ett lock? Skulle gärna vilja ha något att kunna täcka för med, bara det går smidigt att ta bort...
    Den är ca 2 x 1,8m. Nä vi har inget skydd. Vi har tänkt fixa något men hann inte innan vintern. Om det bara var mot katter, så hade det kanske räckt med ett nät, men vi har en massa träd som fäller löv och barr som vi inte vill ha i. Nu har vi bara en presenning, men det skall lösas på nåt sätt. En bra grej med att ha en låda i trä är ju att man kan förvandal den till trädgårdsland när barnen är för stora!

En annan super bra tips är en sådan där dynlåda i plast som vi förvara alla uteleksaker i. Den är helt toppen! Vi valde den stora och vi har bollar, trehjulingar, bobbycar, hinkar, spadar, bilar, .... allt där i! Så lätt att städa och ta fram och de ligger där hela vintern också ju!
  • Emke

Junior mint: Ok! Ja en sån låda vore ju super! Verkligen perfekt! Tror det blir att satsa på en sandlåda och sen lite "lösa" grejer i en sån låda, kanske något lektält också

• lillvilda

vi har funderat på en lite större sandlåda för jag gissar att våra 2 killlar kommer vilja leka i den ett bra tag framöver. Jag vill att den ska räcka till även när de blir lite större och vill göra bilvägar, slott och vallgravar. Problemet är att det tar sin lilla tid att bygga och vem har tiden när man har 2 småbarn. Jag ska höra med svärfar om han kanske kan hjälpa oss. Vart köper man sand till sandlådorna?

Vatten var vår killes stora favorit förra sommaren så i år ska jag köpa bra vattenkannor. pool köpte vi förra året och i år tänkte jag någon gunga fast helst skulle jag vilja ha nån slags hängstol. Ikea hade ju bra sånna förut som såg ut att vara gjort av rotting men hade oliak färger, tyvärr verkar dom inte ha kvar dom längre.

• Junior mint
    lillvilda skrev 2009-03-07 09:41:17 följande:
    vi har funderat på en lite större sandlåda för jag gissar att våra 2 killlar kommer vilja leka i den ett bra tag framöver. Jag vill att den ska räcka till även när de blir lite större och vill göra bilvägar, slott och vallgravar. Problemet är att det tar sin lilla tid att bygga och vem har tiden när man har 2 småbarn. Jag ska höra med svärfar om han kanske kan hjälpa oss. Vart köper man sand till sandlådorna? Vatten var vår killes stora favorit förra sommaren så i år ska jag köpa bra vattenkannor. pool köpte vi förra året och i år tänkte jag någon gunga fast helst skulle jag vilja ha nån slags hängstol. Ikea hade ju bra sånna förut som såg ut att vara gjort av rotting men hade oliak färger, tyvärr verkar dom inte ha kvar dom längre.
    Det är inte svårt att bygga en sandlåda. Sambon byggde vår på en dag, medans jag rensade en ytan från växtlighet och stenar. Jag placerade den så att jag kan se den innefrån huset och så att den inte står i allt för mycket sol.
    Sand köper man hos bygghandlare. Vi köpte på Hornbach. Hyrde en släpvagn och fyllde.
  • lillvilda
    Svar på #12
    Junior mint skrev 2009-03-07 17:58:14 följande:
    Det är inte svårt att bygga en sandlåda. Sambon byggde vår på en dag, medans jag rensade en ytan från växtlighet och stenar. Jag placerade den så att jag kan se den innefrån huset och så att den inte står i allt för mycket sol.Sand köper man hos bygghandlare. Vi köpte på Hornbach. Hyrde en släpvagn och fyllde.
    Ja det kanske går fort när man väl tar sig tid. Jag ska planera en och se om svärfar kan komma å hjälpa till tack då har jag löst problemet med sand. Vad använde ni för virke i eran? Jag har redan tittat ut vart den ska vara. Precis som du säger, lite i skuggan och med sikt från köksfönstret och uteplatsen.
  • Junior mint
    lillvilda skrev 2009-03-07 23:05:46 följande:
    Ja det kanske går fort när man väl tar sig tid. Jag ska planera en och se om svärfar kan komma å hjälpa till tack då har jag löst problemet med sand. Vad använde ni för virke i eran? Jag har redan tittat ut vart den ska vara. Precis som du säger, lite i skuggan och med sikt från köksfönstret och uteplatsen.
    Vi använde vanlig tryckimpregnerat trallvirke och i hörnen en rejäl hörnstolpe. Vi la duk under sanden också för att inte få in jord och växtlighet i sanden.
  • lillvilda
    Svar på #14
    tack tack då vet jag. Blir nått att ta tag.
  • snuttP

Vi köpte en mindre sandlåda på Bauhaus (eller hur det stavs). Köpte den efter sommaren när dom reade ut. Kanske kan man hitta nått billigt nu innan våren kommer på riktigt.
    På våran är där lock. Den är väl 6kantig eller nåt sånt.

Vi har också en dynbox till alla sandleksaker. Jag valde att sätta sandlådan där den är som minst ivägen, kan se den från köket och altanen. Sen är där sol nästan hela dagen, men vi sätter upp ett sån jätte parasoll (även det köpt på rea) så får dom lite skugga lite sol.. Bra med sol om man vill att sanden ska torka upp efter allt regn. Nu kan vi välja själv om man vill ha skugga eller sol..

Vi köpte en mindre sandlåda för vi har en helt ny lekplats inte så många meter från oss. Men det är skönt att ha egen sandlåda när barnen är små.

Annars så har vi inte så mycket i våran trädgård. Mycket gräsmatta så dom kan rasta sig.. =) Deras pappa spikade lite snabbt ihop ett fotbollsmål till sonen förra sommaren. Det är välanvänt om man säger så.. =)

• Emke

Kul med alla svar! Man får massa bra tips

Svar på tråden Sandlåda, bygga själv eller köpa? Tips på var man hittar annan "trädgårdslek" till bra priser?