• Plupps mamma

Säger ni flata eller...?

Jag har funderat över en sak ett tag... Jag personligen gillar inte ordet flata. Jag kallar mig gay. Har levt öppet i 18 år med min sexuella läggning och jag har många , många gånger hört andra kalla sig själva för flata. För mig känns det ordet lite hårt. Nu bara undrar jag om det är fler som känner som jag? Eller så är det bara jag som är lite känslig för det ordet

• Svar på tråden Säger ni flata eller...?
  • Anonym (töntig)

Måste vara anonym för jag misstänker att mitt inlägg snabbt kommer att iq-förklaras här (Är ju rädd ommitt rykte ).
    Jag har aldrig känt att jag måste kategorisera min sexualitet och benämna den med en stämpel. Hej jag heter X och är homosexuell/gay/flata/what ever, precis samma som jag inte tillägger sexuell preferens när jag presenterar min mamma "Kerstin 53 år och heteresexuell"... Är Ni med? Men om jag måste svara på frågan så säger jag inte flata, men ordet funkar väl lika bra eller dåligt som alla de andra bemnämningarna

• Licens To Kiss
    Anonym (töntig) skrev 2009-03-11 12:54:15 följande:
    Måste vara anonym för jag misstänker att mitt inlägg snabbt kommer att iq-förklaras här (Är ju rädd ommitt rykte ). Jag har aldrig känt att jag måste kategorisera min sexualitet och benämna den med en stämpel. Hej jag heter X och är homosexuell/gay/flata/what ever, precis samma som jag inte tillägger sexuell preferens när jag presenterar min mamma "Kerstin 53 år och heteresexuell"... Är Ni med? Men om jag måste svara på frågan så säger jag inte flata, men ordet funkar väl lika bra eller dåligt som alla de andra bemnämningarna
    Vad säger du om nån frågar?
    Min flickvän säger bi men hon har inte heller satt sig i nåt "fack"
  • LadyWillow

Måste vara anonym för jag misstänker att mitt inlägg snabbt kommer att iq-förklaras här (Är ju rädd ommitt rykte ).Jag har aldrig känt att jag måste kategorisera min sexualitet och benämna den med en stämpel. Hej jag heter X och är homosexuell/gay/flata/what ever, precis samma som jag inte tillägger sexuell preferens när jag presenterar min mamma "Kerstin 53 år och heteresexuell"... Är Ni med? Men om jag måste svara på frågan så säger jag inte flata, men ordet funkar väl lika bra eller dåligt som alla de andra bemnämningarna
    Det är inte alls samma sak för heterosexuella, eftersom de allra flesta tar för givet att man är heterosexuell till motsatsen bevisas...
    Förut sade jag ibland att jag hade en sambo och ibland att jag hade en flickvän. Om jag sa att jag hade en sambo utgick folk alltid från att det var en kille.
  • Gaytjej
    Jag har aldrig känt att jag måste kategorisera min sexualitet och benämna den med en stämpel. Hej jag heter X och är homosexuell/gay/flata/what ever,
    Jag använder så gott som aldrig något av orden homo-bi-lesbisk-gay-flata-etc om mig själv. Möjligen kan jag benämna relationen med min flickvän som en homosexuell relation eller att jag lever ihop med en tjej, ifall det är väsentligen information i sammanhanget eller ifall jag vill att folk ska veta. Annars pratar jag om min flickvän som min flickvän eller min sambo (eller vid hennes namn).
    Min egen läggning benämner jag nog bara som svar på en direkt fråga (och den typen av frågor får jag ganska sällan). Orden ligger faktiskt inte helt bekvämt i munnen - men jag är helt bekväm i min relation och att folk vet om att jag är icke-straight och lever homosexuellt.
  • Anonym (töntig)
    Gaytjej skrev 2009-03-11 22:54:09 följande:
    Jag använder så gott som aldrig något av orden homo-bi-lesbisk-gay-flata-etc om mig själv. Möjligen kan jag benämna relationen med min flickvän som en homosexuell relation eller att jag lever ihop med en tjej, ifall det är väsentligen information i sammanhanget eller ifall jag vill att folk ska veta. Annars pratar jag om min flickvän som min flickvän eller min sambo (eller vid hennes namn).Min egen läggning benämner jag nog bara som svar på en direkt fråga (och den typen av frågor får jag ganska sällan). Orden ligger faktiskt inte helt bekvämt i munnen - men jag är helt bekväm i min relation och att folk vet om att jag är icke-straight och lever homosexuellt.
    Det är så som du skriver som jag tänker. Jag bryr mig inte om huruvida omvärlden tolkar min "sambo" som man bara för att jag är kvinna, eller om de tror att A (min flickvän) är en vännina etc. Om någon frågar om jag är homosexuell/flata etc så svarar jag givetvis jakande....men jag har liksom aldrig känt mig bekväm i kategoriseringen överlag. När jag var yngre sa jag i princip bara att "jag gillar tjejer, en tjej som gillar andra tjejer"´..Idag så bara är jag inget och allt´, inklusive flata
  • LadyWillow

Anonym (töntig) skrev 2009-03-11 23:35:07 följande:

Det är så som du skriver som jag tänker. Jag bryr mig inte om huruvida omvärlden tolkar min "sambo" som man bara för att jag är kvinna, eller om de tror att A (min flickvän) är en vännina etc. Om någon frågar om jag är homosexuell/flata etc så svarar jag givetvis jakande....men jag har liksom aldrig känt mig bekväm i kategoriseringen överlag. När jag var yngre sa jag i princip bara att "jag gillar tjejer, en tjej som gillar andra tjejer"´..Idag så bara är jag inget och allt´, inklusive flata
    Varför känner du dig inte bekväm med att kategoriseras? Gäller det även i andra sammanhang i ditt liv? Jag bara undrar för ibland, jag säger inte att det måste vara så i ditt fall, men för vissa handlar det om rädsla/stress för hur omgivningen ska reagera och därför undviker man att säga att man är lesbisk eller hur man nu vill benämna det.
  • Anonym (töntig)
    Svar på #26
    Nej, jag tvivlar på att det har att göra med omgivningens REAKTIONER på mig som PERSON. Jag har varit öppen med min sexualitet sedan tidig tonår och känner inget behov av att förklara mig etc. (Jo, det var jobbigt att komma ut inför farmor och farfar ) Kategoriseringar överlag är givetvis ett måste för att vi skall kunna skapa ordning på vår omgivning (volvo, saab, toyota= kategorin bilar etc). För min del handlar det nog mer om att jag tycker att det är lite onödigt att kategorisera människor efter sexuell läggning, nationalitet, religion etc pga av de ofrånkomliga kognitiva "reaktioner" som hänger samman med dessa. Vissa typer av kategoriseringar som ofta behäftas med fördomar, positiva som negativa, tycker jag är onödiga. Det här förklaringen skulle nog inte hålla i rätten
  • Anonym (kille)

Flata låter lite väl hårt. Jag säger svärmor.

• Licens To Kiss
    {#lang_emotions_sealed}
    Anonym (kille) skrev 2009-03-13 11:53:51 följande:
    Flata låter lite väl hårt. Jag säger svärmor.
  • Nougat

Flata låter inget vidare. Tycker det är ont om bra namn på kvinnliga homosexuella, lebb/ lebba låter för mycket som "läbbig", butch är ju mer en grupp av lesbiska och lesbisk låter som man lider av läspning.

• Anonym

Nog för att jag inte är homosexuell, men jag har massa vänner som är, både kvinnor och killar och jag har där emot aldrig hört dom säga att dom är "gay" eftersom dom hatar att blanda svenska med engelska.. Kvinnorna säger bara att dom är lesbiska, någon har sagt "flata" någon gång, tror dock inte det är deras ordinarie uttryck. Lite osäker på vad killarna i kretsen brukar säga dock..

• pusselbitar

Jag säger flata för det mesta. Lesbisk låter så ... fucking åmål. Äh, jag vet inte varför men lesbisk känns bara inge bra att säga. Homosexuell funkar väl men låter så skolboks-aktigt. Men i vissa samanhang är det väl befogat att använda homosexuell. Men i vardagsprat använder jag nog bara ordet flata.

Svar på tråden Säger ni flata eller...?