• Winglur

Ni som slutat med amningsnapp?!

Jag tänkte försöka sluta med amningsnappen nu.
    Har använt den sen dottern var ca 1 vecka gammal. Hon är nu 6 veckor.

Jag undrar lite hur lång tid det tog för er som haft amningsnapp och slutat med den?
    Hur gjorde ni? Blev det mkt "bråk"? Har ni kanske några tips?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ni som slutat med amningsnapp?!
  • Winglur

Vad skönt för er som det går så bra för. :)

Jo PureLan har jag skaffat mig. :) Men har inte fått särskilt ont än tack och lov.
    Fast nog lär det komma om vi lyckas. :)
    JAg har inte provat så mkt idag, för hon har varit ganska gnällig av sig ändå, och ville inte att det skulle bli ännu värre. Men imorgon tar vi nya tag. :P

• modershjärtat

Wiila5: Vill bara säga att när jag skulle träna bort nappen så var jag inte så ihärdig med att träna varje dag. Provade ibland och insåg att det "inte var dags ännu". Tillslut var det bara som att han tyckte att det var ok utan. Så det funkar ibland utan att träna och träna, och istället vänta ut. Men det är nog väldigt olika.

• Winglur
    Svar på #32
    Nej jag är inte så ihärdig jag heller.
    Tar det som det kommer, lite då och då. Beror på hur hungrig hon är osv. :)
    Jag hoppas bara att det kommer gå nån gång. :)
    Det är inte hela värden om jag blir att använda nappen hela tiden heller.
  • Mullbäret

Hej! Jag och min sjuveckors dotter är utan amningsnapp sedan i fredags natt! Klockan tre på natten tänkte jag att vad sjutton, jag testar - och hon tog bröstet! (Antagligen för trött för att fatta vad hon gjorde. :)

Det är jättehärligt att slippa nappen! Men samtidigt väldigt mycket bråk. Hon ammar i ungefär fem minuter och släpper sedan bröstet rosenrasande. Hon skriker och skriker och ålar sig som en orm och slår med händerna och fötterna. Jag lockar och pockar och hjälper henne om och om igen att ta ett nytt tag. Hon suger två tre sug och släpper sedan skrikande. Väldigt jobbigt! Men vi kämpar på, och jag har bara satt tillbaka nappen en gång för att lugna henne.

Problemet är att jag inte vet om hon skriker för att hon saknar nappen, eller för att mjölken tagit slut? (Vi ger ersättning efter varje amning eftersom min mjölk inte räcker.) Hon släppte aldrig nappen och skrek förr ... Å andra sidan har jag läst att de kan äta mycket snabbare utan napp.

Det finns väl ingen risk att man traumatiserar de små genom att bråka så här varje gång man ammar? Hur tänker ni andra som kämpar på? :[

• Winglur
    Svar på #34
    Grattis. :)
    Jo min tar ju också bröstet, men släpper efter ett tag och slår med armar och ben och skriker som en galning.
    Jag som inte orkar bråka sätter på nappen igen. :P
    Men du är duktig som kämpar på! :)

Gav ni ersättning när du hade nappen också?
    Eller är det efter att ni slutat med nappen som du märker att hon inte blir mätt?
    Isånafall kanske det mest är nappen hon saknar, och inte att hon inte blir mätt. :/

Men inte tror jag att vi traumatiserar dom små heller. :/
    Klart att dom blir förbannade när dom är vana att äta i lugn och ro och sen rubbas det helt plötsligt... Inte kan dom ta någon skada?!

Men inte vet jag om man kanske ska ta det i "små portioner" om man säger så.
    Att man provar nån/några ggr per dag, och eller lite varje gång.
    Så att dom får vänja sig vid bröstet lite i sänder liksom...

Äsch jag vet inte. Jag gör mest så för att jag själv inte ska bli stressad av att det inte funkar. Att hon blir arg gör mej mest frustrerad, och det orkar jag inte...
    Så jobbigt tycker jag ju inte att det är med nappen.
  • Skeppsbron

Wiila, jag gjorde precis som du. Försökte utan nappen, gav tillbaka den när dottern skrek osv. Det tog ett tag (några veckor), men nu har vi inte använt napparna på kanske två veckor. Jag får dock samma reaktion som ni andra, dvs. att hon skriker efter att ha ammat en liten stund, och sen får jag pröva olika positioner och låta henne sitta upp en stund och göra annat, innan hon är beredd att fortsätta. Det blir en del skrik, som vi inte fick med nappen. Men med nappen tog varje amning mycket, mycket längre tid. Nu är hon mer effektiv, ofta äter hon på tio min, men jag tror hon reagerar på att mjölken kommer fortare nu och att det stör henne. Suck! Men ändå, skönt att slippa nappen, som jag tror bidrog till att jag fick mjölkstockning flera gånger - det var därför jag slutade med den.

• Winglur
    Svar på #36
    Vad skönt för er att slippa nappen! :)

Dom senaste dagarna har min dotter ätit ganska snabbt ändå med nappen.
    Ca 10-15 minuter, sen inte ätit på kanske 4h.
    Så jag har inte brytt mig om att prova utan nappen.
    Jag tycker nästan att hon äter oftare när jag har kört utan nappen.
    Att hon äter och blir nöjd, sen efter en halvtimma ska hon äta igen. :/
    Hrm. Ja jag vet inte riktigt....
  • Mullbäret
    Winglur skrev 2009-03-12 19:39:20 följande:
    Gav ni ersättning när du hade nappen också? Eller är det efter att ni slutat med nappen som du märker att hon inte blir mätt? Isånafall kanske det mest är nappen hon saknar, och inte att hon inte blir mätt. :/
    Vi gav ersättning redan på BB, eftersom hon hade lågt blodsocker och behövde få mat i sig i rekordfart - och nu kommer vi liksom inte ifrån det. Men nu tycker mitt BVC att vi ska intensivamma för att få upp min produktion. Men jag drar mig lite för att göra det ... bröstvårtorna får ju ett helt annat slitage nu utan amningsnappen! ;)

Jag har upptäckt att min tjej ammar "som bäst" vid 3-på-natten-matningen. Då brukar mina bröst vara sprängfulla och hon rejält hungrig och sovgroggy. Dessutom sitter vi verkligen i lugn och ro, och hon sprattlar och bråkar nästan ingenting. För mig funkar det också bra att sitta nästan lite böjd över henne, för då ramlar liksom bröstet in i munnen på ett annat sätt.

Men bortsett från att det är skönt att slippa allt praktiskt med napparna, så väntar jag fortfarande på de STORA fördelarna med att amma utan ... Om man nu får erkänna det nu när allt ska vara så pro naturlig amning ... ;]
  • goamallan

Hej på er!
    Jag kikade in på den här tråden förra veckan och blev då motiverad att prova amma utan amningsnappen. Inte för att jag tyckte att det var såå hemskt besvärligt, men kände efter att jag läst här att det lät mer bekvämt att slippa.
    Så i fredags, på Lillskruttans 5 veckorsdag, provade vi helt plötsligt utan, och det funkade!
    Men satan i gatan vad ont i bröstvårtorna jag fick! Hade nog inte förberett mig på det... Satte på nappen igen för att låta bröstvårtorna vila lite, men då vägrades det äta minsann! Så det var bara att köra "natural" igen. Så kan det gå =)

Kämpa på och tack för inspirationen ni gett mig!

• Tygtiiger

Jag började att amma med amningsnappen och tog bort den efter några minuter när han hade "sugit ut" bröstvårtan. Då gick det bra. Ibland gick det inte bra och då satte jag dit den igen. När vi hade hållit på så någon vecka så funkade det utan.

Man ska vara petig med taget bara så att man inte får mer ont än man måste!!

• modershjärtat
    goamallan skrev 2009-03-18 20:37:19 följande:
    Hej på er!Jag kikade in på den här tråden förra veckan och blev då motiverad att prova amma utan amningsnappen. Inte för att jag tyckte att det var såå hemskt besvärligt, men kände efter att jag läst här att det lät mer bekvämt att slippa. Så i fredags, på Lillskruttans 5 veckorsdag, provade vi helt plötsligt utan, och det funkade! Men satan i gatan vad ont i bröstvårtorna jag fick! Hade nog inte förberett mig på det... Satte på nappen igen för att låta bröstvårtorna vila lite, men då vägrades det äta minsann! Så det var bara att köra "natural" igen. Så kan det gå =)Kämpa på och tack för inspirationen ni gett mig!
    Barn som har haft amningsnapp har ju lärt sig att suga lite hårdare plus att bröstvårtan inte härdats ännu, så det kan göra lite ont i början men för mig att det gett sig.
  • CissiT

Jag vet att detta är en gammal tråd men jag har lyckats sluta med amningsnappen nu och vill delge hur jag lyckades.

Jag själv var inne och läste alla dessa trådar för tips så kanske hjälper jag någon.

Såhär gjorde jag:

Min lilla flicka (4 veckor) vägrade bröstet utan amningsnapp. Blev vansinnig bara hon kände bröstet utan amningsnappen på och spottade och fräste utan att ens försöka suga.

Först slutade jag att testa och truga en vecka. Det blev en ond cirkel och jag ville först få henne lugn och glad vid bröstet.

Sedan efter en vecka introducerade jag en stor latexnapp (ren slump att jag upptäckte detta då hon vägrade ta andra nappar och vi köpte olika nappar och tetade och detta råkade bli vid den tidpunkten). För att introducera nappen så stoppade jag in den när jag såg att hon var klar vid bröstet och hade släppt taget och låg kvar och halvslumrade, samtidigt tog jag av amningsnappen för jag trodde att hon var klar. Nappen satt kvar en liten stund, sen åkte den ut och istället tog hon tag i bröstet! Gissar att hon förvillade nappen med bröstet då latex påminner en del om bröstvårtan. En kort stund första gången, men hon sög iaf och blev inte arg.

Fick testa fram och tillbaka ett par dagar, ibland med amningsnappen på men efter 2 dagar så var den ett minne. :D

Fick använda mig av "hamburgergreppet" när jag gav henne bröstet första veckan, men sen tog hon bröstet själv.

Långt inlägg, men det jag vill säga är att det går att sluta med amningsnappen och ibland händer det på sätt man aldrig trodde, och det kan gå fort.

Lycka till alla! :)

Svar på tråden Ni som slutat med amningsnapp?!