• Chokladmums

Om 1:an föddes tidigt, hur stor är risken att 2:an föds för tidigt?

Min tjej som idag är 4 år föddes i vecka 35+6, man vet inte varför, man sa att det var många som föddes tidigt 2004, och detta var 2 dagar innan julafton! Nu är jag gravid och är i vecka 31, har blivit sjukskriven pga risk för prematur födsel, hade mycket sammandragningar när jag jobbade. Hur stor är risken att även denna kommer tidigt? Läkaren sa att chansen är ju stor men man vet ju aldrig. Nån som har erfarenhet? Hur har det vart för er som fött tidigt nr 1, hur blev det med 2:an?

• Svar på tråden Om 1:an föddes tidigt, hur stor är risken att 2:an föds för tidigt?
  • Alfy85

Fråga din läkare. Jag har ca 30% att få för tidigt igen då ja hade början till havandeskapsförgiftning oxå.

• Livsglädjen

Oj, kan man få veta hur stor % risk man har att föda för tidigt!!!
    Det trodde jag inte.
    Jag har aldrig fått höra något som gäller mig, men jag har ju å andra sidan inte ens fått veta varför jag var tvungen att föda barn i v28+5!

• NicoleSthlm

Jag födde min dotter i v 32+4 och lillebror kom punktligt på BF dagen... gick på en massa extra koller dock, men lilleman mådde så bra så....

• Bliglin

Det beror ju HELT på av vilket skäl som ettan kom för tidigt.

• anju79

Jag fick min dotter i v 36+0 och blev sjukskriven i v 28 med sonen pga SD. Kom i v 34+5. Enl förlossningsläkarenlöper man större risk att föda för tidigt även andra gången.

• knäppisen

Om bebisen kommer förtidigt utan synbar anledning finns ingen ökad risk för att barn nr 2 ska komma förtidigt det också. Har du däremot försvagad livmoderhals, havandeskapsförgiftning o dyl så är det en ökad risk även för graviditet nr 2.

• camillarockstar

Jag undrade just precis samma sak när vår son föddes nästan 6 veckor för tidigt HELT utan andledning.... Då sa läkaren på neo att det KAN hända igen men det behöver inte alls hända... Alltså 50/50.... Vi planerar dock ingen 2a ännu, men det kommer finnas med i min journal att jag födde förtidigt och jag kommer kunna bli sjukskriven berättade min BM när vi var på efterkontroll... Jag tror dock att jag kommer vara MER stressad om vi bestämmer oss för att skaffa ett barn till och därför kanske föda för tidigt.... Men man vet nog aldrig.... Antar att om barnet bestämt sig för att komma tidigt så gör det det.... LYCKA TILL!!!!!

• Nanook

Det beror ju på varför man fött förtidigt. Har haft GBS våd varje graviditet och mina barn har kommit i v38. v36, v33 och v31. Min läkare sa till mig efter min andra förlossning att sannolikheten för att nästa barn skulle också komma så tidigt var typ 0%, men så var det visst inte riktigt...

Mamma till tre buspojkar, o2, o3 och o5 och en liiiiiten trollprinsessa 12/08
  • Sandra  J

Har fött båda mina barn förtidigt utan andledning. Min son -02 föddes i v.35+4 och dotter -08 i v.34+6.
    Väntar nu mitt tredje barn. Är i v. 24. Är lite nervös. Läkaren sa att jag troligtvis kommer att föda för tidigt den här gången också.

• Trolltrio

Ettan kom förtidigt utan synbar anledning i v34+3. JAg hade dock haft sammandragningar sen vecka 22 som var helt ofarliga enl bm. Förlossningen stoppades i v32, men i v34 gick det inte längre.

När jag blev gravid igen sa de att det var överhängande risk att det skulle bli samma sak eftersom jag väntade tvillingar, och läkarna trodde inte de skulle kunna hålla dem längre än v32. Jag hade kraftiga sd från v 20 denna gång, men blev igångsatt i v 38!

• Fiviva

Jag fick min son i v 33 varför vet dom ej.
    När jag väntade nr två menade min bm på att en gång är ingen gång två börjar bli en vana.
    och att min graviditet skulle behandlas som vilken annan inga extra kontroller.
    Bytte bm.
    fick åka in i v 31 för att min bebis var tillväxthämmad och hjätljuden såg illa ut.
    fick kortison och fick behålla henne i magen till v37.
    dock inte stor.2 kg 43cm.
    Är glad att jag bytte bm och blev uppkollad ordentligt för det såg riktigt illa ut där ett tag.
    Även om man inte vet varför ettan kom för tidigt finns det lika stor risk att nr2 även kan göra det.
    Så det skadar ju verkligen inte att bli kollad lite extra.

• Pralin M

Jag födde min första son i v. 33+4. De hittade aldrig någon orsak till varför han kom tidigt. Läkaren på neo och även andra läkare jag pratat med har sagt att det egentligen inte finns någon ökad risk att föda andra barnen för tidigt om man inte har fastställt någon orsak till varför det första kom för tidigt. Men det är alltid bra att ha lite koll på de vanliga orsakerna under nästa graviditet, såsom förkortad livmodertapp, urinvägsinfektion, havandeskapsförgiftning osv.
    Jag är nu gravid med mitt andra barn i v. 37 och hittills ser allting jättebra ut!

• WilleNova

jag fick också en son lite för tidigt 2004... fast i v 36+4 så knappt en månad förtidigt.
    mitt andra barn kom i v 37+1 och tredje i v 38+3

Svar på tråden Om 1:an föddes tidigt, hur stor är risken att 2:an föds för tidigt?