• kaffekatten

    ISOFIX i en Volvo 855 -97????

    Vet någon om det finns ISOFIX eller om man kan sätta i Isofix i en Volvo 855 från 1997?

    Jag hittar ingen info om detta i någon beskrivning...

    Är det någon av er som har en sån bil som vet?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden ISOFIX i en Volvo 855 -97????
  • Anna Panna 81

    Jag tror bra isofix kom som standard pa bilar efter 05. Vet inte om man kan fasta det efterat men tror inte det. Du behover ju inte isofix utan det gar ju lika bra med baltet

  • kaffekatten

    Tack!

    Jag vet att man kan montera in ISOFIX-fästen, har lyckats hitta dem och det kostar inte så mkt, ett par hundralappar.

    Bältena i Volvo tydligen är för korta för att man skall kunna använda sig av det på ett bra sätt när man vill spänna fast stolen...

  • tusselutt

    97a är ju inte såååå gammalt så det bör ju vara förberett tycker jag. Ring en volvohandlare eller verkstad så kan de säkert svara direkt. Vi har oxå volvo, så himla knasigt med bältet tycker jag... Om du inte köpt stolen än så har ju volvo egna som man kan fästa med bältet- om du inte kan sätta in isofix alltså.

  • fiamalm

    Vi hade en 940 från 97, med kort bälte, vet inte om detta är svar på din fråga, men vårt babyskydd gick inte att fästa utan basen, med basen var det jättelätt, bilbarnstolen hade vi i framsätet, under handsfacket finns det 2 krokar som man kan skära fram ur filten, i den fäster man sedan förankringabanden, de kan sitta fast där sedan om man flyttar stolen till en annan bil, men då måste man ju ha extra band.

  • kaffekatten

    Kollade med Bilia och de sade att det inte finns ISOFIX-fästen i den modellen av Volvo och att det inte går att installera heller...

    Så man är hänvisad till Volvos egen bilbarnstol... Som fått ganska dåliga testresultat... *grrr*

    Det kan väl inte stämma?

    Trist i så fall, jag vill ha en säker stol till vår lille pojk.

  • CamillaG78

    Jamen köp ett babyskydd med bas, då behöver du inga långa bälten. Det är väl bara om du ska sätta fast babyskyddet med enbart bälte som det blir för kort eller?

    Ska du sen ha en större stol så behöver du ju inte heller några superlånga bälten.

  • BabyJay

    Vi har en 855 -96 och i den finns det inte ISOFIX iallafall


    Mamma till Freja, född 080706
  • BabyJay
    kaffekatten skrev 2009-03-09 15:01:20 följande:
    Kollade med Bilia och de sade att det inte finns ISOFIX-fästen i den modellen av Volvo och att det inte går att installera heller...Så man är hänvisad till Volvos egen bilbarnstol... Som fått ganska dåliga testresultat... *grrr*Det kan väl inte stämma? Trist i så fall, jag vill ha en säker stol till vår lille pojk.
    Vad menar du då? Är det babyskydd eller bilstol du vill ha?
    Mamma till Freja, född 080706
  • fiamalm
    kaffekatten skrev 2009-03-09 15:01:20 följande:
    Kollade med Bilia och de sade att det inte finns ISOFIX-fästen i den modellen av Volvo och att det inte går att installera heller...Så man är hänvisad till Volvos egen bilbarnstol... Som fått ganska dåliga testresultat... *grrr*Det kan väl inte stämma? Trist i så fall, jag vill ha en säker stol till vår lille pojk.
    Men det är bara att köpa ett babyskydd med bas, vi hade korta bälten och det var jättesmidigt med en bas, sen när vi hade bilbarnstol funkade alla stolar i princip sa affären har en akta graco det funkade utmärkt med bältet. Så jag tror absolut inte att ni bara kan ha volvos egna, åk istället till en barnaffär och be om hjälp.
Svar på tråden ISOFIX i en Volvo 855 -97????