• Nea76

Fökyld mamma till prematur

För snart 3 veckor sedan födde jag mina tvillingpojkar i vecka 27+6 och i söndags så började jag få ont i halsen. Har hållit mig hemma mån-ons men nu börjar jag få riktig ångest. Det känns nästan som en dröm, att jag fött barn!!

Overkligt...tankarna hinner ifatt en när man är hemma alldeles ensam. Skitjobbigt att inte kunna vara hos dem (pappa är ensam där nu).

Hur frisk måste man vara egentligen för att kunna träffa sina bebisar?? Man kan ju använda munskydd och tvätta sig ordentligt om händerna. (Som vanligt mao.) Är det viktigaste att man inte har feber??

GAAAAH!!!

• Svar på tråden Fökyld mamma till prematur
  • Nibu

Hej!

Jag hade en ordentlig förskylning när min dotter va på neo.

Personalen sa att jag kunde vara där bara jag spritade och tvättade händerna hela tiden och hade munskydd. sen sa dom att jag inte skulle ta upp henne för ofta.

Va hemma 1 dag och pallade inte mer pga ångesten du beskriver!

Åk dit men låt bli att pussa på dom små, hur svårt det än är ;-P

• ludenben

Jag är i samma sits nu.... födde för två veckor sen en pojk i v 31+4. Han ligger på neo och nu är jag förkyld. Blev det igår eftermiddag och nu har jag inte vart där idag. Saknar ihjäl mig... Här har de sagt att man ska va hemma de första dagarna när man är nyförkyld... vilket sjukhus är ni på?? Nyfiken på om vi är på samma. Vi är på mölndal, gbg....

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Amc 71

Hej!
    Minns att det var det vanliga handtvätt handsprit och munskydd som gällde när jag var förkyld och vår tjej var fem veckor. Hon blev inte förklyld. Född v 26+0.
    Men fråga personalen de vet bäst.

• Amc 71

Hej!
    Förkylningar smittar även typ två dygn innan det bryter ut. Vilket kan vara svårt att veta.

• Nea76

Tack för alla svar! Vi finns i Västerås...

Jag satt med munskydd i söndags men det kändes så himla olustigt!! Livrädd att smitta ner dem. Nu känner jag mig piggare och imogon MÅSTE jag dit. Blir tokig annars.

Det blir till att sprita ordentligt och ha munskydd på sig. Tror det värsta är över nu dock. Men oron är inte att leka med, det ä ju mycket på spel när det gäller så små liv.

Kram på er som kämpar med barn på neo!!

• Annizsj

Åh förstår precis hur du känner. Man vill vara där hela tiden och när man inte är där känner man sig inte hel. När vår son kom i v31+2 för snart 2 år sedan blev jag lite sjuk nån dag efter förlossningen. Men läkaren kollade så det inte var halsfluss en blev det bättre fort. De sade aldrig ngt om att jag skulla hålla mig ifrån honom, fast är man dunderförkyld är det klart att man ska vara försiktig. Du ska se att du snart är bra igen, iaf så pass bra att du kan sitta med dem igen. Hur mår ni/dem annars? Förstår det är tufft, men ni är ju säkra händer. Saknar faktiskt tiden på Neo på något underligt sätt, även fast jag givetvis inte vill hamna där igen. har nyss passerat den dagen vår son kom så det känns bra (väntar andra barnet nu).
    Kram och lycka till...

• Bliglin

Man smittar sällan sitt barn om man ammar. Bebisen får ju dina antikroppar via mjölken. (Alltså inser ju att bebisen sondas men det blir ju samma sak). På neo där vi låg (i Belgien) sa de att hosta var värst. Såvida man har feber och är snorig så är det ingen fara såvida man sköter handtvätten ordentligt om man ger sin bröstmjölk som mat.

• lugna gatan

Till oss sa de att det var bättre för barnen att få träffa sina föräldrar och syskon, än att vänta tills vi var helt friska. Det stod oss dyrt! (bla. hjärtsäcksinflammation orsakad av virus mm.)
    Frågar du mig så skulle jag råda dig att stanna hemma tills du var frisk. Förstår att det känns skitjobbigt och att du sviker dina barn, men du skall ha dem i många år och du lär kunna ge dem dubbelt upp med kärlek när du är frisk.

• Nea76

Återigen, kul med alla svar!!

Jag var hemma mån-ons och när jag kom tillbaka så visade ena killen en förhöjd sänka så han fick antibiotika...det verkar som om det var ett virus men vi vet inte säkert förrän svaren på odlingarna kommer. Men man fick sig helt klart en tankeställare.

Jag känner att det är bäst att ta det säkra före det osäkra och stanna hemma de första dagarna.

Pojkarna mår iaf bra nu och passerar snart 1500 gram, de är riktigt mulliga faktiskt! Konstigt att man kan tycka så små bebisar känns stora bara de får lite hull.

Svar på tråden Fökyld mamma till prematur