• Calles matte

Vad gör era 16-åringar till sommaren?

Min man har en 16-årig son som han är lite bekymrad över. Sonen går nu första året på gymnasiet och är väl som de flesta andra tonåringar ganska lat och oföretagsam. På sin lediga tid sover han hela dagarna och sitter uppe på nätterna och spelar dator. Vissa dagar kommer han inte ens i kläder på en hel dag, kompisarna orkar han väldigt sällan träffa IRL utan de pratar bara via onlinespelen.

Det min man oroar sig för är sommarlovet. Han hade helst velat att sonen kunde fått sommarjobba åtminstone en del av sommaren för att inte helt försvinna in i mörkret framför datorn under sommaren, men det verkar rätt omöjligt att få tag på sommarjobb till en 16-åring i de tider som är nu. Vad skall man hitta på istället, och vad kan man ställa för krav på en sommarledig 16-åring? Är det ok att sitta inne framför datorn konstant utan att ens orka klä sig ,och sova hela dagarna eller vart drar man gränsen (och hur?)?

Hur gör ni med pengar till era tonåringar under sommaren? De får ju inget studiebidrag under sommaren, får de "månadspeng" av er ändå eller hur löser ni det? Min mans son får inte sitt studiebidrag i alla fall eftersom han inte klarar av att hantera det (sonens och mammans överenskommelse) istället får han månadspeng av både oss och mamman, men hur skall man göra med detta under sommaren? Drar vi in det så kanske han blir i alla fall lite motiverad att försöka sysselsätta sig lite med att tjäna pengar på något vis...?

• Svar på tråden Vad gör era 16-åringar till sommaren?
  • Calles matte
    Örnie skrev 2009-03-17 16:14:33 följande:
    Lite förvånad blir jag nog över att alla 16-åringar förväntas jobba hela sommarlovet. Vuxna får ju också semester. Själv jobbade jag i o f sig, men det var mitt val. Mina barn, som går/gick i tysk pluggskola behöver sitt sommarlov på 6 veckor. Fyra veckor tar vi ut i semester, åker hem till Sverige, till stugan, hälsar på släkten, badar, gör utflykter. Två veckor för att träffa kompisar, titta över skolsakerna, köpa lite kläder, ta det lugnt hemma, kanske åka en vecka på läger. I o f sig är det nästan inga ungdomar under 18 som sommarjobbar här. Min dotter började jobba extra som servitris när hon var 19 och då var det inte särskilt svårt att hitta jobb.
    Vi förväntar oss absolut inte att 16-åringen skall jobba hela sommaren, men att bara sitta inne i mörkret i sitt rum i 10 veckor i sträck känns inte hälsosamt. Sen har han haft ett fruktansvärt lättsamt första år på gymnasiet så det är inte direkt så att han är i behov av att vila upp sig. De är inte i skolan mer än max 4 dagar i veckan och då är det halvdagar som gäller, och inte pluggar han nåt hemma heller.

Skall han få 6 veckor sommarlov som dina barn har haft så har han fortfarande 4 veckor då han kan sommarjobba...
  • sköntisoffan

Det vore härligt om ens barn om än 16 år kunde jobba åtminstone 1 månad under sommarlovet. Mc Donalds anställer från 16 år om ungdomen är ansvarsfull vill säga. En bra erfarenhet är det och ungdomen vet man var man har. hehe

• Iskall Öl

Jag är 16.
    Jag jobbar och sitter inte så mycket vid datorn på sommaren, ORKA liksom. Jag tycker det är viktigt att ha ett sommarjobb, inte för pengarna utan för att ha en rutin helt enkelt. Om man inte får sommarjobb kan man ju skapa sommarlovsrutin på annat vis - naturligtvis... Handlar om inställning.

Måndadspeng tycker jag han skall få, eller beroende på vad han gör för den? Om han bara sitter inne vid datorn ser jag ingen vits med att få månadspeng.

• Majsan70

MIn son fick börja sommarjobba när han fyllt 16 år. 4 veckor blev det. Då fick han månadspenga under sommaren, men första löneutbetalningen då behöll jag månadspengen.
    I år är han 17 och skall jobba i 3 veckor och samma avtal gäller denna sommaren. Både han o jag var nöjda med det!

• kaji78

våra tonåringar kommer att ha sommarjobb, den ena har ordnat sitt själv, den andra har jag ordnat ett åt på företaget där jag jobbar. tycker egentligen det är lite fel, att hon borde klara av sådant på egen hand men nu gjorde hon inte det och inget jobb alls hade varit ett sämre alternativ tycker jag.

de får inga fickpengar under sommaren utan får klara sig på sina löner. hade de inte haft jobb hade jag nog betalat deras fasta räkningar (hyra, tel, el ody) men vet inte om jag gett fickpengar faktiskt, 0 kr tror jag sätter fart på deras motivation att skaffa jobb. skulle nog kunna tänka mig att erbjuda dem att passa småbarnen, måla om, fixa trädgården el dyl hemma mot betalning.

• ffarn

Om de inte har jobb...

Grundkurs ungdom

(www.fro.se   kurskod, 2013-502)

Kursen är gratis och du får även resa, mat och boende betalt av FRO.

”Grundkurs ungdom” är den första kursen inom FRO för dig mellan 15 – 20 år.

Kursen vänder sig till ungdomar som vill prova något nytt och tycker att frisk luft, radiosystem, antenner och hur man pratar i radio verkar spännande.

Under en sommarvecka i Höllviken får ni bland annat lära er grunder i radio, hur man pratar i radio (signalering), kartor och hur man följer dessa men framför allt träffa nya vänner och ha roligt.

Materielen som används är lånad av försvarsmakten och klädsel under utbildningstiden kommer att vara militär klädsel i form av uniform m/90.

För att söka kursen krävs att du är frisk och klarar av att röra dig i skog och mark.

Välkommen! 

Jag har några platser kvar...

MVH
    Fredrik 

• Elin 885
    Calles matte skrev 2009-03-11 14:21:57 följande:
    Min man har en 16-årig son som han är lite bekymrad över. Sonen går nu första året på gymnasiet och är väl som de flesta andra tonåringar ganska lat och oföretagsam. På sin lediga tid sover han hela dagarna och sitter uppe på nätterna och spelar dator. Vissa dagar kommer han inte ens i kläder på en hel dag, kompisarna orkar han väldigt sällan träffa IRL utan de pratar bara via onlinespelen.

Det min man oroar sig för är sommarlovet. Han hade helst velat att sonen kunde fått sommarjobba åtminstone en del av sommaren för att inte helt försvinna in i mörkret framför datorn under sommaren, men det verkar rätt omöjligt att få tag på sommarjobb till en 16-åring i de tider som är nu. Vad skall man hitta på istället, och vad kan man ställa för krav på en sommarledig 16-åring? Är det ok att sitta inne framför datorn konstant utan att ens orka klä sig ,och sova hela dagarna eller vart drar man gränsen (och hur?)?

Hur gör ni med pengar till era tonåringar under sommaren? De får ju inget studiebidrag under sommaren, får de "månadspeng" av er ändå eller hur löser ni det? Min mans son får inte sitt studiebidrag i alla fall eftersom han inte klarar av att hantera det (sonens och mammans överenskommelse) istället får han månadspeng av både oss och mamman, men hur skall man göra med detta under sommaren? Drar vi in det så kanske han blir i alla fall lite motiverad att försöka sysselsätta sig lite med att tjäna pengar på något vis...?
    jag är 27 och jag hade inte sommarjobb första året på gymnasiet, jag är född sent på året så jag hade barnbidrag då.
    kraven var att jag skulle sköta mitt i avseende att diska, laga mat osv.

min mamma hade inte tillåtit att jag satt så många timmar framför datorn till att börja med eller att jag sov bort hela tiden. från och med det att jag började gymnasiet tills dess att jag tog studenten så hade jag inte en enda ledigt lov eller en enda ledig helg, utan fick sitta med skolarbete då.

jag tycker att du kan ställa kravet att han sköter en del av markservicen i sommar osv.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Rix skrev 2009-03-11 14:36:57 följande:
    Vår dotter som fyller 17 får inte en krona av oss om hon inte aktivt sökt arbete till sommaren. Så det är upp till henne. Sen om hon inte får nåt jobb så är vi ju försörjningsskyldiga för henne. Hon kan ju göra mer roliga saker om hon tjänar egna pengar.

Sonen får sitt barnbidrag som vanligt detta året. Han fyller 16 i höst.
    så var det hos oss också!
  • Elin 885
    Örnie skrev 2009-03-17 16:14:33 följande:
    Lite förvånad blir jag nog över att alla 16-åringar förväntas jobba hela sommarlovet. Vuxna får ju också semester. Själv jobbade jag i o f sig, men det var mitt val. Mina barn, som går/gick i tysk pluggskola behöver sitt sommarlov på 6 veckor. Fyra veckor tar vi ut i semester, åker hem till Sverige, till stugan, hälsar på släkten, badar, gör utflykter. Två veckor för att träffa kompisar, titta över skolsakerna, köpa lite kläder, ta det lugnt hemma, kanske åka en vecka på läger. I o f sig är det nästan inga ungdomar under 18 som sommarjobbar här. Min dotter började jobba extra som servitris när hon var 19 och då var det inte särskilt svårt att hitta jobb.
    jag har inte haft en enda semester sen jag började gymnasiet och det är 10 år sen.... vid studenten så var jag arbetslös och sen har jag hankat mig fram och nu har jag studerat i ca 3.5 år och har 1 år kvar och jag har arbetat eller studerat på somrarna för att få ihop till räkningarna. känner måååååååånga studenter på högskola/komvux/universitet som inte får semester på sommaren.
  • chokladpudding

Haha det Där låter preciiiis som min lillebror! Han är 15 (97). Min lillebror ska jobba i sommar på ett läger. Sen ska han på det där Dreamhack (dock är ju det att spela hela tiden haha).
    Jag ska försöka få med honom ut och träna lite. När han var mellan 12-14 tränade han hela tiden. Nu ska jag försöka få med honom ut lite :) Jag (som syster) reagerar också på att han bara sitter inne hela tiden. Dock sköter han skolan väldigt bra så det är skönt.
    Fast iofs, sen han fick sin moppe förra helgen så är han ute en del ;) 

• Ante94

Vi har delat upp det totala årsbeloppet, 10 x 1050 = 10500 och delat med 12 blir det 875kr/ mån hela året.

• Morgonkaffe

Vår dotter är hemma, och åker till Grekland en vecka med vänner.
    Sommarjobbar ej. 

• Morgonkaffe
    Morgonkaffe skrev 2013-05-30 10:01:10 följande:

Vår dotter är hemma, och åker till Grekland en vecka med vänner.
    Sommarjobbar ej. 

Åkte... sommarjobbade ej.. skrev som det vore idag.. :-/
  • Rix

Sonen som är 17 i år har fått ett tillfälligt jobb i 3 dagar med att bygga och riva scenen som studenterna ska använda sig av. Annars har han sökt massvis med jobb men inget napp, inte ens kommunens feriejobb. Han ska däremot sköta gräsklippning och viss städning och vara hundvakt  hemmanså han kan betala sitt gymkort och moppebränsle.Lite nöjen har han råd med oxå.

• Mamman01

Vår grabb blir 15 i sommar och har inget sommarjobb. Han är likadan och skulle helst sitta och spela från tidiga kvällen till tidiga morgonen. Men då hans spelande påverkat skolan och även saker på hemmaplan (umgänge, hygien, sömn) så kommer vi ha ganska fasta rutiner för spelandet samt en tid han senast ska lägga sig. Vi andra ska upp till jobb och dagis och då funkar det inte att tonåringen är uppe hela nätter, sover halva dagar och lagom är i form när vi andra kommer hem och ska äta kvällsmat. :P Angående pengar så ber han om pengar när han vill göra saker; tex köpa glass, gå på bio, handla något på stan. Ger vi honom en större summa så bränner han pengarna på godis och kebab haha. Nä jag tror på rutiner även för de tonåringar (och barn) som inte har ett sommarjobb.

• Dina08

Det är svårt att få sommarjobb. Min äldre tonåring ska följa med på någon aktivitet 2 ggr i veckan (gammal överenskommelse), annars ska hon rensa kattlådan, diska, laga mat någon gång i veckan. Hon har även lärt sig att handla själv, så det ska hon få göra ibland. I övrigt kan det nog bli mycket data, om inte vännerna lyckas dra ut henne (men då kan det å andra sidan bli sent). Vi har tjatat i sju år om att hon borde motionera, och jag tycker att hon borde övningsköra när hon har tid.

• Dina08
    Dina08 skrev 2013-05-30 11:58:40 följande:
    Det är svårt att få sommarjobb. Min äldre tonåring ska följa med på någon aktivitet 2 ggr i veckan (gammal överenskommelse), annars ska hon rensa kattlådan, diska, laga mat någon gång i veckan. Hon har även lärt sig att handla själv, så det ska hon få göra ibland. I övrigt kan det nog bli mycket data, om inte vännerna lyckas dra ut henne (men då kan det å andra sidan bli sent). Vi har tjatat i sju år om att hon borde motionera, och jag tycker att hon borde övningsköra när hon har tid.

Hon kommer nog att få månadspeng.
Svar på tråden Vad gör era 16-åringar till sommaren?