jag flyttar in i denna tråden jag med.
Maken min jobbade v/v på sjön i somras, när liten föddes jobbade han lite mer, det var julrush och han jobbade i taxfreen...
Eftersom han inte blev erbjuden tjänst började han plugga i höstas, vilket i sin tur leder till att ca den 20:e december far han ut på 60-67 dagars långfartspraktik. I sträck. Sen behöver han ca 120 dagar till innan skolan börjar nästa höst...
Till saken hör att för att vår ekonomi skulle klara hans pluggande tvingades jag återgå till heltidsjobb
vill bara förtydliga, jag bor ej i sverige, här i finland upphör fp vid ca 9-10 månader, man kan få hemvårsstöd, men det och ett studiestöd kan man inte leva på. Min arbetsgivare är possitiv till att man jobbar deltid som förälder, dock kräver min tjänst 100%, vilket betyder att går jag ner i tid får jag inte bara 80% av min lön, jag får 80% av en lägre lön... Så det blir lååånga dagar, och lite sovande på nätterna med en kille på nyss fyllda 1 som fortfarande vaknar en par gånger per natt.
Har även jag lite psykisk ohälsa i bagaget, en adhd-utredning inleddes men är nu hängandes i luften (eller mellan stolar), har bestämt mig att ta tag i det efter nyår, då jag verkligen inte kan avvara den tiden besöken hos psyk tar från arbetet (och de två senaste mötena gav mig mindre än vad diskussioner med min mamma gör, ur att bli "frisk" hänseende alltså)
just ja, maken pluggar till sjöbefäl. När hans 60-67 dagars praktik (beroende på när efter 60 fulla dagar båten angör hemmahamn) blir han vaktman (alltså matros), för att till hösten börja plugga styrman och sedan skeppare.