kristina65 skrev 2010-10-31 20:13:01 följande:
Hej igen!
Ja,nog finns det rädda människor alltid.Jag tycker verkligen att det är helt otroligt jobbigt att ha en ytredare som försöker "uppfostra mej" Hur ska jag annars uppfatta det?
NU befinner jag mej i följande situation.Jag har ordnat med alla papper för att göra en ansökan om ett förlängt medgivande.Jag ska få skicka med ett personligt brev och sedan följa med till nämden.Kanske säger de ja.men då jag träffade min handläggare i frdags visade hon mej ett blad som hon skrivit ut ifrån Mias sidor.det var på en dom i regeringsrätten där ett medgivande inte hade förlängts .Hon läste högt för mej ,det fanns en liten paragraf som tydde på att det kankse kunde ha blivit ett annat beslut.Det tryckte hon lite på.Men jag uppfatade ändå att hon var väldigt osäker på om hon ville förlänga mitt medgivande eller inte.Obehagligt.
Jag kommer att vara 44 år då jag följer med henne till nämden.Jag hoppas på att de har en annan inställning..
Det som har gjort allting ännu svårare nu,men med lite hopp,är att jag fått ett erbjudande om ett barn av adiptionscentrum.men det barnet verkar ha en väldigt svår
bakgrund.Nu måste jag ta ställning till om jag ska säga ja,eller inte på si så där en vecka .Samtidigt måste jag överväga om jag ska berätta detta för min utredare eller inte....Det är så svårt när jag känner att hon är skeptisk..
Min tanke är att jag vill ha ett fölängt medgivande ,i första hand förstås med tanke på om jag kommer att tacka ja till det barn jag erbjudits.men i andra hand med tanke på att jag kanske måste säga nej då barnet verkar ha en riktigt svår hälsosituation.Då KAN det betyda att jag får ett annat barn,som har ett lite bättre hälsoläge (förlåt att det låter hårt,men jag måste ju kunna ta hand om barnet) att ta hand om.
Uh,vilka svåra beslut!
Mvh
Kristina
Ett tips är att du inte pratar med utredaren i termer av "förlängt" medgivande för det kan kanske tolkas som att du ser det som att den viktigaste prövningen gjordes vid första medgivandeutredningen och att det sedan bara är att "köra på" för utredaren om ingen stor förändring sker i ditt liv. Det är inte så, varje ansökan är ny och varje medgivande skall utredas/prövas på samma sätt som den första (även om du fått x st därefter!). I praktiken är det så att de utredningar för nya medgivanden som gjorts under 2010 har bedömts strängare än de som gjordes 2008 pga de nya riktlinjerna ....