ludenben skrev 2009-03-13 18:46:48 följande:
När tog ni ut era prematurer?? På prommenad, på bussar, i affärer?? Vilken vecka är de födda i?? Gäller främst er som fått barn/fått hem era barn under vinterhalvåret (okt-april/maj)Fick en prematur i v 31+4 som vi förmodligen får hem nästa vecka, då är han i v 35+...Undrar när man vågar ta ut honom i vagnen...
vi fick vår dotter i v 32 och fick komma hem när hon ver 35 veckor och då hade vi vart ute påpromenad runt sjukhuset ca 20 min i vecka 34. Detta var i november så det var väl runt 0 grader.
När vi kommit hem så var vi ute på promenader varje dag, bra med frisk luft sa de på neo!
Däremot var jag livrädd när man skulle till BVC, väntrummet där är ju värsta smitthärden med förskylda snoriga barn som kryper runt och nyser och snörvlar... Var aldrig något tal om att vi skulle få komma dit tidigt innan alla andra barn kommit men det har jag hört om andra som fått göra.
Första månaderna så tog vi inte med henne till ica utan en var hemma och den andra handlade nu har vi vart på öppna förskolan, babysim, och går på varuhus som alla andra och hon har inte vart sjuk någon gång! Fråga på neo vad de anser om ditt barn, vi hade inga restrisktioner men så var vår tjej pigg och frisk hela tiden och det kan ju vara skillnad om man har ett barn som vart mkt sjuk redan.
Grattis till hemgången! Minns hur underbart det var!