• ludenben

När tog ni ut era prematurer??

När tog ni ut era prematurer?? På prommenad, på bussar, i affärer?? Vilken vecka är de födda i?? Gäller främst er som fått barn/fått hem era barn under vinterhalvåret (okt-april/maj)

Fick en prematur i v 31+4 som vi förmodligen får hem nästa vecka, då är han i v 35+...
    Undrar när man vågar ta ut honom i vagnen...

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Svar på tråden När tog ni ut era prematurer??
  • Frila2

Ludenben: tråkigt att höra att även ni märkt av att personalen inte har mycket till övers för föräldrar. Jag kan säga att om man läser på sahlgrenskas hemsida och går in på avd 210 där de presenterar avdelningen finns där även information om hur man klagar på vården. Jag har aldrig sett det på någon annan avdelnings information. Det säger väl allt. Jag kommer skicka papper till avdelningen med mina klagomål och även ringa till deras chef om detta. Jobbigt att du varit med om neovård tidigare. En gång räcker och blir över.
    Spännade att se om ni är kvar när vi kommer in för blodtransfusion

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • bumbi

Vår tjej föddes i v.32+6 under mars månad 2006. Vi fick åka hem med hemsjukvård redan när hon var i v.34+6 och då vägde hon under 1,6 kg. Vi fick rådet att ta små promenader ute redan då och hade inga restriktioner på att hålla oss inne. Det beror nog helt på hur barnet ifråga mår.
    Vi vågade dock inte oss ut den första tiden då jag ville få komma iordning med allt det nya och storasyster som fanns därhemma men vi var nog ute på vår första promenad redan efter nån vecka
    Vi fick tipset av vår Neo-läkare att om familjen ville hälsa på den nya familjemedlemmen så var det ett kanontillfälle att gå till parken och ses där, då kunde de se vår lilla tjej på håll när hon låg nerbäddad i vagnen MEN ingen fick peta på henne och därmed riskera att smitta henne med några baciller. För oss var det hur bra som helst då vi hade en 2-åring därhemma som behövde få komma ut om dagarna
    Men affärer och dyl. undvek vi ganska så länge då det var RS-säsong när hon blev utskriven.
    Lycka till med allt!

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • eilien
    ludenben skrev 2009-03-13 18:46:48 följande:
    När tog ni ut era prematurer?? På prommenad, på bussar, i affärer?? Vilken vecka är de födda i?? Gäller främst er som fått barn/fått hem era barn under vinterhalvåret (okt-april/maj)Fick en prematur i v 31+4 som vi förmodligen får hem nästa vecka, då är han i v 35+...Undrar när man vågar ta ut honom i vagnen...
    vi fick vår dotter i v 32 och fick komma hem när hon ver 35 veckor och då hade vi vart ute påpromenad runt sjukhuset ca 20 min i vecka 34. Detta var i november så det var väl runt 0 grader.
    När vi kommit hem så var vi ute på promenader varje dag, bra med frisk luft sa de på neo!
    Däremot var jag livrädd när man skulle till BVC, väntrummet där är ju värsta smitthärden med förskylda snoriga barn som kryper runt och nyser och snörvlar... Var aldrig något tal om att vi skulle få komma dit tidigt innan alla andra barn kommit men det har jag hört om andra som fått göra.
    Första månaderna så tog vi inte med henne till ica utan en var hemma och den andra handlade nu har vi vart på öppna förskolan, babysim, och går på varuhus som alla andra och hon har inte vart sjuk någon gång! Fråga på neo vad de anser om ditt barn, vi hade inga restrisktioner men så var vår tjej pigg och frisk hela tiden och det kan ju vara skillnad om man har ett barn som vart mkt sjuk redan.
    Grattis till hemgången! Minns hur underbart det var!
  • ludenben

frila2: nu har jah hört vad de sa om det på mölndal och de sa att korta prommenader så länge det inte är minusgrader är okej.
    Läskigt att ni ska få göra en blodtransfusion. Hoppas att allt blir bra efter det. Ja, är det inom den närmsta veckan är vi kvar i allafall å då kanske vi ses Vi har fått börja ha honom på rum dagtid nu och det går bra att vara utan vattenmadrassen...

• ludenben
    eilien skrev 2009-03-15 20:45:10 följande:
    vi fick vår dotter i v 32 och fick komma hem när hon ver 35 veckor och då hade vi vart ute påpromenad runt sjukhuset ca 20 min i vecka 34. Detta var i november så det var väl runt 0 grader. När vi kommit hem så var vi ute på promenader varje dag, bra med frisk luft sa de på neo! Däremot var jag livrädd när man skulle till BVC, väntrummet där är ju värsta smitthärden med förskylda snoriga barn som kryper runt och nyser och snörvlar... Var aldrig något tal om att vi skulle få komma dit tidigt innan alla andra barn kommit men det har jag hört om andra som fått göra. Första månaderna så tog vi inte med henne till ica utan en var hemma och den andra handlade nu har vi vart på öppna förskolan, babysim, och går på varuhus som alla andra och hon har inte vart sjuk någon gång! Fråga på neo vad de anser om ditt barn, vi hade inga restrisktioner men så var vår tjej pigg och frisk hela tiden och det kan ju vara skillnad om man har ett barn som vart mkt sjuk redan. Grattis till hemgången! Minns hur underbart det var!
    ja bvc fasar jag med för... där är ju verkligen en smitthärd. Visserligen har jag en 6 åring med hemma och hela han är en stor smitthärd men jag inbillar mig att det är värre med andras bakterier och sånt än det egna hemmets. Ush, vår bvc har ett stort öppet väntrum utan någon möjlighet till att gå lite avskilt. Vi har en förstående bvc så jag ska be om att få morgontider när det inte är så många där.
  • Frila2

Ludenben: vi ska upp en snabbis imorgon så de kan kika på henne. Hon var jättetrött och slö tidigare idag men ikväll har hon varit som vanligt igen. Hoppas att Hb:t har gått upp lite.  Men imorgon vid 11-tiden så ska vi vara där iaf.
    Ja, det är ju så jag trott också, korta promenader är ok om det är plusgrader. Vissa sa så men inte alls. Men, då ska jag helt klart gå ut en liten sväng varje dag.

Ludenben och eilien: Här på BVC var det självklart att vi får tider när det inte är mycket barn där.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • ludenben
    Frila2 skrev 2009-03-15 22:40:42 följande:
    Ludenben: vi ska upp en snabbis imorgon så de kan kika på henne. Hon var jättetrött och slö tidigare idag men ikväll har hon varit som vanligt igen. Hoppas att Hb:t har gått upp lite.  Men imorgon vid 11-tiden så ska vi vara där iaf. Ja, det är ju så jag trott också, korta promenader är ok om det är plusgrader. Vissa sa så men inte alls. Men, då ska jag helt klart gå ut en liten sväng varje dag. Ludenben och eilien: Här på BVC var det självklart att vi får tider när det inte är mycket barn där.
    Då kanske vi ses där då
  • eilien
    Frila2 skrev 2009-03-15 22:40:42 följande:
    Ludenben och eilien: Här på BVC var det självklart att vi får tider när det inte är mycket barn där.
    Ja det borde ju vara en självklarhet överrallt kan man ju tycka eftersom det är så himla noga med hygienen, verkar inte vara självklart för bvc-skjöterskorna att sprita och tvätta händerna heller så håll koll på att de gör det! Vi har hittills klarat oss från infektioner, får hoppas att det fortsätter så. Nu är dottern 4,5 mån (2,5 korr) så hon börjar ju växa till sig =)
  • Frila2
    eilien skrev 2009-03-18 17:54:03 följande:
    Ja det borde ju vara en självklarhet överrallt kan man ju tycka eftersom det är så himla noga med hygienen, verkar inte vara självklart för bvc-skjöterskorna att sprita och tvätta händerna heller så håll koll på att de gör det! Vi har hittills klarat oss från infektioner, får hoppas att det fortsätter så. Nu är dottern 4,5 mån (2,5 korr) så hon börjar ju växa till sig =)
    Ja, man måste nog ha stenkoll. Jag vet två st vars prematura barn har fått förkylningar sedan de bitit på leksaker som BVC-sköterskan serverat. Just när man ska kolla utvecklingen så används leksaker ibland. Ta med egna!
  • eilien
    Frila2 skrev 2009-03-18 18:05:50 följande:
    Ja, man måste nog ha stenkoll. Jag vet två st vars prematura barn har fått förkylningar sedan de bitit på leksaker som BVC-sköterskan serverat. Just när man ska kolla utvecklingen så används leksaker ibland. Ta med egna!
    Det var ju smart, har jag inte haft en tanke på, ska dit nästa vecka så då ska jag absolut ta med egna saker! Tack för tipset
  • ludenben

tackar med för tipset... mitt lilla troll ska inte äta på bvc:s leksaker utan jag tar med egna sen.

Svar på tråden När tog ni ut era prematurer??