• Mulliga Mia

Ni som bor/bott i Australien något år

Hej

Postade inlägget under resor först, men fick rådet att testa här:

Jag har allvarliga funderingar på att arbeta i Melbourne under ett år, mitt företag har ett kontor där. Jag har en sambo och en 3-årig dotter, men då min sambo inte har jobb i Australien (och kanske heller inte får något under tiden vi är där) blir det ju ganska tufft att klara sig på en lön + lite sparpengar, och jag skulle vara väldigt tacksam om jag kan få svar på följande frågor:

1. Läste på skatteverkets hemsida att man kan skatta i det landet man arbetar om man är borta minst 6 månader. Stämmer det och vad ligger inkomstskatten på i Australien på ett ungefär?
    2. Har förstått att dagis är dyrt, hörde nå?n summa på c:a 70 AUD per dag, kan det stämma i Melbourne m förorter?
    3. Hur är standarden på dagis i Australien? Skiljer det mycket mellan olika dagis på hur bra de är? Säkerhet, personaltäthet etc.
    4. Svårt/lätt att få dagisplats?
    5. Anledning till att vi vill ha vår dotter på dagis är ju att hon ska träffa andra barn men om min sambo inte får arbete undrar jag om det finns det nå?t liknande ?öppna förskolan? el nå?t där föräldrar träffas med barnen dagtid?
    6. Ni som bor i Melbourne, kan ni rekommendera några bra förorter som ligger på pendlaravstånd från Melbourne som passar en barnfamilj?
    7. Hur är möjligheterna för medföljande att få arbetstillstånd och arbete? Min sambo har inte akademisk utbildning, vilket ju kan försvåra möjligheterna i vissa länder. Finns det strö-jobb som är lätta att få för en utlänning?

Tusen tack på förhand för svar!!

• Svar på tråden Ni som bor/bott i Australien något år
  • fairyfloss
    Londonvibes skrev 2009-03-23 23:23:58 följande:
    Det är ju trådstartaren som fått jobberbjudande i Australien och sambon som följer med... Om du har fårr jobberbjudande så kan det vara så att du får ta med familjemedlemmar på samma visum, värt att kolla upp. Alternativt, on han är under 30 kan han ansöka om ett working holiday visa och kan då arbeta i Australien i ett år. Ströjobb ör inte så svårt att få om man har arbetstillstånd, men de betalar inte heller särskilt bra. Så kan ju kanske vara mer ekonomiskt att din sambo är hemma och tar hand om er dotter.
    Det går ju inte, de har ju barn! Man får inte åka på WH om man har "dependants".
  • fairyfloss

Jag tycker Altona är helt underbart, där skulle jag bo om vi hade flyttat till Melbourne! Jag kände mig så hemma där, egen strand och allt . Jättemysigt och barnvänligt! Fast mycket invandrare, framförallt greker och italienare osv, men det är väl trevligt med lite europeer tycker jag .

Håll dig borta från Sunshine . Jag trodde verkligen att jag skulle bli överfallen och rånad där. Hemskt ställe. Personligen tycker jag inte om norrförorterna, typ Brunswick, det är hemskt fult. Carlton är fint men dyrt, Clifton Hill också dyrt, alla ställen som är fina är dyra typ .

Sen finns ju BALLARAT, jättefin stad om än lite kallt på vintern . Det går att pendla till Melbourne härifrån, halva stan gör det. Men då ska jobbet ligga i västra delen av Melbourne eller centralt annars blir det lite omständigt. Ganska billigt i hyra i alla fall, och det är garanterat lättare att få bostad här!!

• Gladabarnensmamma
    Londonvibes skrev 2009-03-23 23:23:58 följande:
    Det är ju trådstartaren som fått jobberbjudande i Australien och sambon som följer med... Om du har fårr jobberbjudande så kan det vara så att du får ta med familjemedlemmar på samma visum, värt att kolla upp. Alternativt, on han är under 30 kan han ansöka om ett working holiday visa och kan då arbeta i Australien i ett år. Ströjobb ör inte så svårt att få om man har arbetstillstånd, men de betalar inte heller särskilt bra. Så kan ju kanske vara mer ekonomiskt att din sambo är hemma och tar hand om er dotter.
    Hoppsan, jag läste fel (trodde det var TS man som fått jobbet) sorry!
  • Mulliga Mia

Hej alla o tack för alla bra svar, nu börjar jag få lite känsla för hur det är!

Såklart, tänkte inte på att Melbourne är stort .... Mitt företag ligger i Oakleigh (det är väl en förort?). Är det en ok förort att bo i, eller finns det andra närliggande som ni kan rekommendera?

Vi är inte under 30 utan i 40-årsåldern, men WH-visa verkar ju visst inte funka ändå p.g.a. dottern.... men ett "vanligt" arbetstillstånd kan han kanske få, ansöker man om det i Sverige innan då samtidigt som visa? Om han följer med på mitt visa, får han också jobba då (uppfattade 0000000s svar så..). Min tanke blir nu att vi åker dit och sambon får vara hemma med dottern första tiden i alla fall. Sedan kanske man kan hitta ett dagis eller en "nanny" kanske, om sambon känner att han vill komma ut och jobba lite..

Ni som flyttat dit med barn: Hur har det funkat med språket för de små? Dottern kommer att vara drygt 3 när vi kommer dit, om allt går som det ska. Förberedde ni på något sätt innan? Vi funderar på att visa filmer endast på engelska för henne (har ine testat ännu, så jag vet inte hur det tas emot ) så att hon känner igen engelska lite bättre. Barn är ju enkla att anpassa, men vår dotter är lite blyg, så jag kan tänka mig att hon känner det lite jobbigt om hon dessutom inte förstår nå't av vad de nya barnen säger.....Andra tips?

• fairyfloss

Det är ju i närheten av monash universitet. Personligen tycker jag att det är helt okej där ute, det som jag har sett av det i alla fall. Chadstone har en bra mall!! Och det ligger rätt nära Toorak (rätt sida om stan i alla fall) och där ligger svenska kyrkan, som har lekgrupper på torsdagar så då kan ni träffa lite svenska barn så er dotter inte känner sig HELT ensam i alla fall!

• fairyfloss
    pussgurkan86 skrev 2009-03-28 09:48:09 följande:
    ni som bor i Australien, är ni inte rädda för alla farliga djur som finns där??
    Nej.

Ingen har dött av ett spindelbett i Australien sen 1981, när motgift infördes på sjukhusen. Ca en person dör varje år i Australien av ormbett. Enligt 1997's års statistik, så dog 1616 människor i bilolyckor det året.

Visst, man får en chock ibland när man ser en spindel! Men farligt, det är det ju egentligen inte. Jag har inte sett en enda orm de tre åren jag har bott här.

Hajar och krokodiler finns inte här där jag bor, men ca 1-2 personer per år dör av haj eller krokodilattacker.

Fler människor dör nog på grund av älgar i Sverige (bilolyckor).

Det är ett underbart land!!! Jag kommer aldrig flytta tillbaka till Svergie igen!
  • pussgurkan86
    fairyfloss skrev 2009-03-28 09:57:35 följande:
    Nej. Ingen har dött av ett spindelbett i Australien sen 1981, när motgift infördes på sjukhusen. Ca en person dör varje år i Australien av ormbett. Enligt 1997's års statistik, så dog 1616 människor i bilolyckor det året. Visst, man får en chock ibland när man ser en spindel! Men farligt, det är det ju egentligen inte. Jag har inte sett en enda orm de tre åren jag har bott här.Hajar och krokodiler finns inte här där jag bor, men ca 1-2 personer per år dör av haj eller krokodilattacker.Fler människor dör nog på grund av älgar i Sverige (bilolyckor). Det är ett underbart land!!! Jag kommer aldrig flytta tillbaka till Svergie igen!
    ja för när jag ser på program på tv så ser det riktigt fint ut men är det svårt att få jobb i Australien??

Jag och min sambo hade tänkt backpacking (vet inte hur det stavas) i Australien innan vi fick barn men sen blev jag oplanerat gravid och sen blev det inte så.
  • fairyfloss
    pussgurkan86 skrev 2009-03-28 10:00:29 följande:
    ja för när jag ser på program på tv så ser det riktigt fint ut men är det svårt att få jobb i Australien??Jag och min sambo hade tänkt backpacking (vet inte hur det stavas) i Australien innan vi fick barn men sen blev jag oplanerat gravid och sen blev det inte så.
    Min man har inte haft svårt för att få jobb, men nu är det svårare iom finanskrisen. Men inte svårare än i Sverige, fast det beror såklart på var i landet man bor och vad man jobbar med.
  • Ebba Leones Mama

Vad lustigt att två personer i tråden helt enkelt "tar för givet" att det är mannen som fått jobb och kvinna som hakar på...intressant.

Va spännande att åka till Australien och arbeta, har själv bara rest runt där så kan inte bidra med några praktiska tips, men jag säger bara Go Girrl!

Ta med din man som "barnpassare", det löser sig alltid med vänner och andra barnfamiljer att hänga med!!

• pussgurkan86
    fairyfloss skrev 2009-03-28 10:56:26 följande:
    Min man har inte haft svårt för att få jobb, men nu är det svårare iom finanskrisen. Men inte svårare än i Sverige, fast det beror såklart på var i landet man bor och vad man jobbar med.
    vi tänkte isf åka dit när dottern är runt 2-3 år. Min sambo är kock och är väldigt duktig så tror säkert att han hade fått jobb där.

är det dyrt att hyra lägenhet där då? om man bor i en 3:a?
  • Nim

Pussgurkan, det beror ju pa var du bor. Sydney och Melbourne ar dyrt. Adelaide ar det inte. Rakna med ca $500/veckan i Sydney. Men da ar det ju ett hus med tradgard.

• pussgurkan86
    Nim skrev 2009-03-28 19:05:41 följande:
    Pussgurkan, det beror ju pa var du bor. Sydney och Melbourne ar dyrt. Adelaide ar det inte. Rakna med ca $500/veckan i Sydney. Men da ar det ju ett hus med tradgard.
    ok men jag vill helst bo i Brisbane. Är det dyrt där tror ni??

Hur mycket tjänar man på jobb på heltid där?? är det ungefär som i sverige eller??
  • Kakgumman

Min make fick jobb i Au för 6 mån sen (tidsbegränsat 2 år). FÖretaget hjälpte mig o sonen (nu 3,5 då 3 år) att få visum. Kanske ditt företag är villigt att hjälpa medföljande? Jag har ett visum som jag får arbeta på. (men jag vill inte!) Företaget betalade även flytten av våra möbler till Au och vår hyra samt en företagsbil.
    Det finns massvis med aktiviteter för hemmavarande barn o föräldrar. Vi har varit på playgroup (www.playgroupaustralia.com.au/) bibliotekens sagostunder, simning, svenska lekgrupper, svenska kyrkans sångstund.
    Vi har även skaffat en enkel barndator (leap frog click start) som bara kan engelska som sonen fått jobba med. Nu har vi varit här i 6 mån o engelska ord börjar poppa fram. Sen nån vecka tillbaka har sonen kommit in på C&K. Det är kommunal skolförberedande verksamhet som egentligen är från 4 år, men vi hade turen o kom in tidigt. C&K är jättebilligt! Vanliga daycare är runt 50-70 dollar per dag och då får de inte ens mat och ibland inte heller utbildad personal!
    Hoppas att jag besvarade nåt!
    Jag tycker absolut att ni ska testa, man ångrar bara det man inte gjorde!
    Lycka till!
    Bor i Brisbane föresten

• fairyfloss
    pussgurkan86 skrev 2009-03-28 19:52:28 följande:
    ok men jag vill helst bo i Brisbane. Är det dyrt där tror ni?? Hur mycket tjänar man på jobb på heltid där?? är det ungefär som i sverige eller??
    Det är ganska dyrt i Brisbane, men inte lika dyrt som Sidney eller Melbourne. Lönerna är något sämre än i Sverige men mat är billigare också, och sen är det mindre skatt så det är inte så jättestor skillnad när man räknar på det så. Däremot är det dyrt att åka till Sverige som turist!
Svar på tråden Ni som bor/bott i Australien något år