Har inte läst alla svar så jag kanske upprepar något . Men det blir lite konstigt resonerat ibland när det gäller såna här frågor för barn med VV-boende. De barnen tas det för givet att de inte ska "behöva" gå på fritids och att föräldrarna ska pussla för att kunna ha barnen hemma hela sommaren.
Visst, om det passar båda föräldrarna och de lever utan nya partners, vars semestrar också ska anpassas och planeras, så är det en sak.
Men annars lär det inte vara jobbigare för barn med två boenden att vara på fritids en del av sommaren, precis som de barn som inte har separerade föräldrar eller föräldrar med 10 veckors semester är.
Min mans ex har haft någon lustig idé om att deras barn måste ha "sällskap" av en vuxen hela dagarna under sommaren, vilket inte varit ett alternativ för oss. Det finns sommarfritids, och i den här tjejens fall så är hon numer tonåring, så vi menar att hon kan vara själv några timmar per dag de få veckor det i så fall skulle röra sig om. Mamman tycker det är hemskt att vi inte tar semester i två-veckorsperioder hela sommaren, vilket min arbetsgivare inte ens går med på.
Nä, oss passar det bästa att ta 5 eller åtminstone 4 veckors sammanhängande ledighet, och de veckor min mans barn sedan tidigare är här så är hon med på det vi gör, och de veckor hon inte är här så är vi lediga ändå.
Hon får ju ändå 5 lediga veckor med sin mamma som är ledig hela sommaren, och minst 3 (i år typ 7 då han är pappaledig) veckor med sin pappa.