stoppande föda vid diarre
Hej!
Va kan man ge för mat som är stoppande vid diarre? Min dotter på 10 månader är jättelös i magen. Hon är pigg och glad för övrigt och ökar i vikt men va kan man ge som stoppar diarren??
Hej!
Va kan man ge för mat som är stoppande vid diarre? Min dotter på 10 månader är jättelös i magen. Hon är pigg och glad för övrigt och ökar i vikt men va kan man ge som stoppar diarren??
blåbär är kanon...köp blåbärs pure i burk, blåbärs soppa, färska blåbär att äta.
undvik mat med mkt fibrer i eftersom det sätter igång magen välj hellre vitt bröd m.m så länge hon är lös i magen.
tväremot vad glamrockare säger om blåbär så kan det också vara lösande hos vissa barn. Därför har man sluta rekommendera det på vårat barnsjukhus.
Morotssopa som man gör av burkarna är stoppande.
Rivet äpple och mosad banan ( gärna lite halvgrön). Kokt ris, vitt bröd.
Undvik däremot mjölkprodukter ett tag.
Majs & omogna bananer ska vara stoppande
en fjärdel av alla barn faktiskt...
"Har barnet enbart diarre eller är känslig i magen och fortsätter vara lös ett bra tag efter magsjukan gått över bör man undvika mjölk och mjölkprodukter några dar (se sekundär laktosintolerans), tillsätt en matsked matfett (olja) till barnets mat vilket stabiliserar tarmen. Vi brukar också rekommendera att man hjälper barnet att normalisera tarmfloran genom att ge t.ex 1dl Proviva/dag (inte blåbär, se nedan) i denna fas. Ge i övrigt barnet vanlig mat, undvik vanlig välling, ge istället t.ex majsvälling.
Blåbärssoppa som stoppande brukar ibland rekommenderas. Vi gör det inte eftersom förvånansvärt många, upp till en fjärdedel, tvärtom blir lösa av det."
www.uppsalabarnlakare.se/1571a6eb-2631-4e9d-9477-abd75b3838d6-29.html
TS...jag iaf ger alltid min son blåbär o de flesta jag känner brukar göra det. Du får själv göra som du vill o känner e bäst.
Jag har personligen ALDRIG hört att blåbär skulle orsaka mer diarre.
Tack för alla svar. Det blir till att prova sig fram. Hon tycker ju om banan så det ska jag testa däremot rivet äpple gillar hon inte.
Tack än en gång!
Jo,glömde fråga en sak. BVC rekommenderar att ge henne extra fett på maten, gör ni det och i såfall vilken sort. Jag har gett rapsolja är det bra??
Våran sjukvårdsupplysning rekommenderar risgröt, majsvälling, vitt bröd, kokt mat som kyckling och fisk, kokt ris. Va försiktig med fibrer och frukt. När min pojk va sjuk ville han inte ha något anant än majsvälling, vitt bröd och frukt...
Viking och Loke skrev 2009-03-16 10:30:44 följande:
Vi har precis haft magsjuka och då när man är lös eller har diare får man BRAT kost i denna familjen. Inget annat.
B=Banan
R=Ris
A=Apple (Äpple, äppeldryck, äppelmos)
T=toast, (VITT bröd, rån utan smör)
Allt detta serveras så mycket man vill ha och när man vill ha på dagen tills magen är bättre.
Jag har lärt mig att kokt blåbär har EN effekt; råa den motsatta.. men så tusan jag kommer ihåg vilket som är vilket!
Hej
När ett av mina barn var sjuk i diaree under en längre tid fick jag rådet från en äldre barnsjukksköterska "mata honom med smör" Jag följde hennes råd och det hjälpte.
Kanske någon vet varför? Har det med positiv effekt av smörsyra att göra?
Nyfiken