• Sol Angelica

Snittsamtal på fredag, vad gör jag om dom säger nej???

Ska på snittsamtal i Kristianstad på fredag.
    Är livrädd att dom ska neka mig snitt, eller att dom inte lyssnar. Är livrädd att jag inte ska kunna förklara vad det är jag är så rädd för!!

Är gravid med mitt första barn, och folk i min omgivning fattar inte vad jag är så rädd för. 
    Det är ju det mest naturliga som finns att föda barn... INTE FÖR MIG!!!! Varför kan folk inte bara stötta istf att bara prata bort det??

Min Bm ville knappt ge mig en tid till samtal, för hon gillar personligen inte kejsarsnitt. Tänk om personen jag ska prata med är likadan?? Tänk om dom inte ens vill låta mig få en chans att förklara?

Nån som har tips på hur man lättast kan uttrycka sig för att dom ska förstå????

• Svar på tråden Snittsamtal på fredag, vad gör jag om dom säger nej???
  • Jossofräs

Sol Angelica skrev 2009-05-23 11:32:54 följande:

Fy fan!!!  Hur kan dom???? Prata med läkaren igen och ge dig inte!! Du om någon borde verkligen få snitt!!Lycka till!
    Läkaren var bortrest när min bm skulle ringa upp och nu har jag bara 13 dagar kvar till bf så dom säger att dom inte hinner lägga ett planerat snitt ändå.
  • Sol Angelica
    JossBergendahl skrev 2009-05-23 15:04:22 följande:
    Sol Angelica skrev 2009-05-23 11:32:54 följande: Läkaren var bortrest när min bm skulle ringa upp och nu har jag bara 13 dagar kvar till bf så dom säger att dom inte hinner lägga ett planerat snitt ändå.
    Vadå inte hinner??  Total bullshit!!  Stå på dig. Skit i bm och ring din auroramottagning direkt. Säg som det är och tvinga till dig en läkartid direkt. Det finns alltid mer än en läkare som kan ta snittbeslut!

Håller tummarna för dig. Ge inte upp, utan ligg på som en igel, så ska du se att du får ditt snitt!

Lycka till!!! Kram!
  • Fröken Susidus

Hej.
    Aurora barnmorskor har stor erfarenhet av förlossningsrädsla och kommer inte att bemöta dig på ett dåligt sätt för då skulle dem inte ha det yrke de har.
    Däremot kan du förbereda dig på ett tufft samtal för deras roll är att ta reda på varför du är så rädd samt hur omfattande din rädsla är så du blir "ifrågasatt" .

Men om du inte ger efter och faktiskt lyckas förmedla hur rädd du känner dig och ett eventuellt skäl till rädslan så kommer ingen att neka dig ett snitt.

Kanske känns det lättare efter samtalet och du kanske kankse vågar dig på att försöka föda vaginalt men gör du inte det så är du inte mindre duktig för det och du har fött barn precis lika mycket som vilken annan som helst.

Stort Lycka Till.

• Luttali

hej tjejjer, här är en till i samma sits.

var på aurora möte idag. Bm där sa att jag skulle få svårt  att fåigenom ett snitt. Känndes inte muntert direkt. men hon gav mig e n tid till läkare då det tydligen är han som avgör.

Får era BM avgöra snitt eller måste ni till läkare?

Kram

• tezzi152

Jag ska träffa en läkare på torsdag som beslutar mitt snitt. Har också träffat BM innan, men hon har inte behörigheten att besluta såna saker tydligen...

• Sol Angelica

Det är alltid en läkare som avgör om man får snitt. Oftast är du och har ett eller flera samtal med en aurora-BM och sedan får du en tid till läkare.

Se till att läkaren verkligen FÖRSTÅR VARFÖR ni vill ha snitt.  Mesa inte, utan stå på er. Var bestämd, och läs på innan, så vet dom, att du vet vad du ger dig in på.

Jag fick igenom mitt snitt, och många andra med mig.

Lycka till!!!!

• Lilla Lotta

Jag fick nej på första sjukhuset där jag träffade förlossningsläkaren. Efter samtal med min bm skickades en ny remiss till ett annat sjukhus och där gick det bättre. Snittas om 12 dagar.

• Sasseluring

TS
    Du har verkligen haft tur! Grattis!{#lang_emotions_smile}

Bor oxå i K-stad och väntar mitt andra barn. Blev totalvägrad snitt av överläkaren på KK och enligt honom var den nya policyn att de inte släppte igenom ett enda snitt utan medicinska skäl.... Han var stenhård och tusen argument och tårar kunde inte rubba honom!!!

Jag födde ettan vaginalt, har sen fått avbryta 2 grav. i v20, gått hos kurator i ett halvår pga panikångest. Sprack dessutom (sfinkterruptur) med ettan.

När jag fick beslutet satt jag i bilen o grät en timme innan jag kunde köra därifrån.

Det enda de kan göra för mig är att upprätta ett förlossningskontrakt som ska skrivas i veckan. Där kan jag tydligen kräva ett snitt om inte förlossningen följer vissa uppsatta mål. Tex...att jag öppnar mig snabbare, har en bra smärtlindring med mera.
    Problemet är bara att jag har noll förtrende för att de ska följa kontraktet.

• Sasseluring
    JossBergendahl skrev 2009-05-28 10:23:42 följande:
    Sasseluring: Du har tur som fick ett sånt iaf! Det är åtminstone något.
    Ja, egentligen har jag kanske det... Men gud nåde dem om de inte följer det, eller om jag inte får utforma kontraktet som jag vill. Ett kontrakt är ett kontrakt!!!!

Verkar som att du är nära ditt bf nu...men kan du inte höra efter om samma möjlighet finns på ditt sjukhus? Även om man inte får ett planerat snitt så är det ju en livhanke att klamra sig fast vid. De sa till mig att när förlossningen inte följer de uppsatta målen i kontrakten så tar man bara lugnt o fint o rullar iväg sängen för ett snitt.
    Lycka till!
  • Sol Angelica
    Sasseluring skrev 2009-05-27 10:22:34 följande:
    TSDu har verkligen haft tur! Grattis!Bor oxå i K-stad och väntar mitt andra barn. Blev totalvägrad snitt av överläkaren på KK och enligt honom var den nya policyn att de inte släppte igenom ett enda snitt utan medicinska skäl.... Han var stenhård och tusen argument och tårar kunde inte rubba honom!!!Jag födde ettan vaginalt, har sen fått avbryta 2 grav. i v20, gått hos kurator i ett halvår pga panikångest. Sprack dessutom (sfinkterruptur) med ettan.När jag fick beslutet satt jag i bilen o grät en timme innan jag kunde köra därifrån. Det enda de kan göra för mig är att upprätta ett förlossningskontrakt som ska skrivas i veckan. Där kan jag tydligen kräva ett snitt om inte förlossningen följer vissa uppsatta mål. Tex...att jag öppnar mig snabbare, har en bra smärtlindring med mera.Problemet är bara att jag har noll förtrende för att de ska följa kontraktet.
    Total bullshit!!!

Jag fick ju mitt beviljat för typ... 6-7 veckor sen... Iofs har jag medicinska skäl, men inte allvarligare än att jag hade kunnat föda vaginalt, men jag vägrade. Jag ville ha snitt! Och jag vet fler som ska, och som har snittats i krstd som har fått snitt pga humana skäl....
    Se till att få en remiss till en annan läkare, min i Hässleholm godkände mitt på 5 minuter. Hon märkte att jag inte skulle ge med mig.

Försök igen, än så länge är det ju inte försent!!

Lycka till!! Kram!
  • Sasseluring

Jag träffade läkaren i början på april så det är ju ett tag sedan nu. Men jag håller med dig, jag vet oxå flera som har fått snitt i stan, utan något som helst medicinskt skäl.
    Det gjorde mig skogstokig och jag påpekade det för min bm.

Jag laddar som bäst nu, har en ny läkartid imorrn med en annan läkare för att upprätta det där kontraktet, men man kanske skulle göra en helomvändning o kräva snitt hos henne istället!!!!!!

Det verkar som mycket beror på vilken läkare man träffar!! Börjar bli lite stressad oxå, har "bara" 25 dagar kvar till bf.....

Svar på tråden Snittsamtal på fredag, vad gör jag om dom säger nej???