• teambe

Genusmedvetna föräldrar, fråga!

För ett par år sedan fick vi verkligen upp ögonen för hur vi i samhället särbehandlar pojkar och flickor. Naturligtvis försäker vi råda bot på detta som föräldrar. Nu har vi en liten pojk-bebis, och skulle vilja ha tips på bra böcker ur ett genus/pojk-perspektiv. Överkompensation är vår grej, så lilltjejens bokhylla är väl genomtänkt...

• Svar på tråden Genusmedvetna föräldrar, fråga!
  • ChinChin

Det är svårt att hitta bra böcker. Barnboksförfattarna är hopplöst formade i könsroller de med..... Det finns ett bättre sätt: Ta vanliga barnböcker och byt alla namn. Läs Lisa istället för Lasse, prinsen istället för prinsessan, osv. Superbra!

• UmeåElin

Jag brukar ibland försöka rader könen helt i böcker. Säga barnet, doktorn, föräldern, kompisen osv. Många barnböcker har ganska könsneutrala människor eller djur som verkligen kan vara kille eller tjej.

Jag har svårt att läsa bra utan att skriva ner ändringarna, brukar smyga ner blyertsskrift i våra egna böcker då jag vill ändra en bok.

• teambe

Precis som ni har jag tip-exat och ändrat lite i vissa böcker. Hon/han byter man ju lätt ut med en svart penna och lite tip-ex! Precis som du UmeåElin så glömmer jag annars (och läser man inte som man brukar blir ju barnen riktigt upprörda!)

Fler tips?

• hannaliza

Jag tipsar om "Astons stenar" av Lotta Geffenblad. Den finns utgedd på "En bok för alla" och innehåller både bok och dvd för ca 50kr.
    Min sons favorit just nu.

• Ullis 10
    teambe skrev 2009-03-19 12:02:54 följande:
    Precis som ni har jag tip-exat och ändrat lite i vissa böcker. Hon/han byter man ju lätt ut med en svart penna och lite tip-ex! Precis som du UmeåElin så glömmer jag annars (och läser man inte som man brukar blir ju barnen riktigt upprörda!) Fler tips?
    Ambitiöst! Barnet lär upptäcka det snart:).
  • Fröken J

Någon nämnde Lotta Geffenblads "Astons stenar". Har för mig att det kommit fler Aston-böcker nu, dessutom har hon gjort flera böcker om kaninerna Prick och Fläck där man inte har en aning om könstillhörighet. Stina Wirséns "Vem"-böcker är också härligt befriade från könsrollstänkande och även Olof och Lena Landströms böcker om Bu och Bä. Eva Lindströms böcker gillar jag också ur jämställdhetssynpunkt, härligt befriande! Och så Pija Lindenbaums Kenta och barbisarna förstås, även om jag tycker det är lite synd att en kille som gärna klär sig i tyll och leker med dockor också måste vara bra på fotboll... Faktum är att jag också gillar gamle Alfons som förebild för pojkar. Han är väldigt mjuk och snäll, gillar inte alls att slåss och bråka och lever med sin ensamstående pappa.

Vill också passa på att tipsa om Gro Dahle och Svein Nyhus bok "Snäll" som äntligen översatts till svenska. Handlar om lilla Lussi som är så tyst och snäll att hon en dag bara försvinner in i väggen men hon kommer snart ut igen med ett riktigt vrål och kan berätta att det minsann finns fler tysta flickor därinne...

• Doodelidoo

Jag fattar inte vad ni pratar om. Har inte märkt att nya barnböcker är särskilt könsstereotypa. Kan hålla med om att om man läser böcker från 70-talet så reagerar man ju. Men är det så enkelt som att om en flicka är tuff och om en pojke är mjuk så är boken bra ur genusperspektiv?

Svar på tråden Genusmedvetna föräldrar, fråga!