• Hoppasdet

Jag blir tokig av munntorrhet och halsbränna

Snälla snälla finns de någon där ute som kan hjälpa mig ja vet inte vart ja ska ta vägen.
    Sedan bara några veckor tillbaka är min mun helt snus torr ja dricker vatten efter vatten men de hjälpér inte och denna halsbränna vad ska jag göra.
    Orkar verkligen inte med detta längre de förstör både mina dagar och nätter finns de något bra tipps att dricka eller att äta är dessperat.

snälla svara du som vet eller är i samma sitts.

mvh johanna

• Svar på tråden Jag blir tokig av munntorrhet och halsbränna
  • Stark Längtan83

halsbrännan tar kol på mig med känns som om jag ska brinna upp..det enda somhjälper på mig e losec mups.. ang din muntorrhet..tror du inte salivin kan hjälpa för stunden..en liten sugtablett på apoteket..

• Skrik och Panik

Jag har exakt samma problem, och det är så sjukt jobbigt

För halsbrännan varvar jag Samarin, mjölk och Rennies. Muntorrheten dricker jag litervis med vatten känns det som, och det resulterar ju i att man måste kissa hela jäkla tiden.

Ska nog gå o köpa Salvin imorrn på apoteket.... måtte det hjälpa!

• Alexandra82

Jag lider inte av muntorrhet men däremot en djävulsk halsbränna, mitt tips mot det är sötmandel.
    Har bara provat gaviscon i medicinväg innan, det funkade i början men inte nu längre, efter det provade jag sötmandlar och eftersom det funkar bra har jag inte provat nåt annat.

• StorSara

Jag har inte problem med muntorrhet men jobbar som pers. ass. och min brukare har problem med muntorrhet. Det finns något som heter "oral balance" som går att köpa receptfritt på apoteket. Det är fukt gel som man smörjer med inne i munnen. Kan ju vara värt att försöka med det. Sen finns det ju olika spray som läkare kan skriva ut.
    Och halsbränna har jag inget svar på.

• Lilla Mamma

Hu jag har oxå halsbränna! Har aldrig haft det innan och nu har jag det varje kväll. Blir ännu värre med stekt, fet mat eller när jag äter kött. Så oftast på senaste blir det bara nyponsoppa till middag för att inte få sån hemsk bränna. Vill inte hälla i mig en massa samarin eller så heller eftersom jag inte gillar att ta något sånt alls när jag är gravid. Tråkigt men va ska man göra? Har varit jätte torr i munnen idag med men vet inte om det är tillfälligt eller om det kommer vara så nu...

• liten på väg 09

Jag blir krut torr i munnen på natten (sover med öppen mun pga gravidsnuva.) fick tipset att pröva nozoil, En oljespray. Den har hjälpt mej .

• Veris

Mot halsbrännan knaprar jag novalcol, tycker liksom inte att huskurerna fungerar särskilt bra, (bäst hittils är dock kolsyrat vatten) vilket jag dricker för att lindra muntorrheten. Så får man väl stå ut med det eviga kissandet tyvärr.

• Air

Jag har också halsbrännan från helvetet. Jag har provat alla receptfria tabletter från apoteket (inte så många man får ta när man är gravid) och jag tyckte att alla gjorde det myyyycket värre :(

Det enda som funkar mot brännan för mig är samarin. Fruktsaltet gör att brännan åtminstone försvinner ett tag. Ett stort glas mjölk kan ju också hjälpa. Men jag har alltid en flaska vatten och några påsar samarin med mig i handväskan..

• Hoppasdet

tack så hemskt mycket för alla svar och nu vet man att man inte är ensam med munntorrheten.

• vill ha en kotte

rhinocort i näsan, novalucol för halsen och vaselin på läpparna... med detta har jag fått sova...

• cattis01

Gud vad härligt om man ska säga så att det finns fler än mig. började för 3 månader sedan men en helt sjuk muntorrhet. Kunde knappt prata då det var som värst för tungan och allt var snus torr. Jag trodde det handlade om klimakteriet som jag är i men icke då. Läkaren vägrade att ens undersöka eller hitta nån lösning. Det är värst innan menstruationen och kan gå tillbaka lite direkt efter upplever jag. Men det är ett rent helvete. Har också till det fått liknande halsbränna . Köpte nu för ett par veckor sedan tabletter som stimulerar saliven i mun på apoteket plus en spray jag kör stenhårt med. Gurglar med saltvatten och undviker söta och sura saker men det verkar tagit ett järngrepp detta helvete.

• Mallis87

Har haft en fruktansvärd halsbränna i flera månader (v36 nu)! Provat alla "huskurer" - sötmandel, havregryn, mjölk, grädde, kolsyrat vatten, inte äta för sent, inte äta fet mat, inte äta stark mat etc. Knaprat i mig flera hundra novalucol och galieve, hinkat i mig gaviscon - vissa har hjälpt för stunden men har tillslut fått sitta upp på nätterna och ändå nästan kräkts konstant.

Tills jag nu testat omeprazol! Fungerar jättebra! Tar en tablett varannan dag. Står i bipacksedeln att man ska rådfråga läkare först - inga problem för varken mig eller barnet sa läkaren till mig. Rekommenderar verkligen för halsbrännan!

• supersötasilversara

Jag är i v.17 och lider istället av salivproduktion till max, pga av illamåendet skulle jag tro. Jag önskar jag hade en sån där munsug som tandläkarna har .

• seffi1985

Jag har halsbränna också och äter omeprazol mot den. Hjälpte efter två dagar och har inte känt av det sen dess. Rådfråga din läkare, min sa att det var okej.

Svar på tråden Jag blir tokig av munntorrhet och halsbränna