• maica75

Kan man ha vårdnadsbidrag och jobba samtidigt?

Jag tänker söka vårdnadsbidrag och jobba extra ibland på kvällar och helger för att få extra inkomst och sonen kan vara hemma lite längre.

Är det ok? Har läst alla villkor och det står inget om att man inte får VB om man jobbar, men vill dubbelkolla ändå.

Är det någon här som gör det? Fungerar det bra?

• Svar på tråden Kan man ha vårdnadsbidrag och jobba samtidigt?
  • Carola Carro

Vad jag har förstått så får man jobba och ta ut bidraget bara man inte utnyttjar förskolan..

• Asia1

du får jobba hur mycket du vill sålänge ditt barn inte nyttjar förskola/dagmamma.

• flowerLowa

spelar det någon roll om det är jobb på kvällar/helger eller på vardagarna?

• Maria222
    flowerLowa skrev 2009-03-24 19:14:22 följande:
    spelar det någon roll om det är jobb på kvällar/helger eller på vardagarna?
    Nej det spelar ingen roll.
    Mamma till Kevin född 0706.
  • mandelblomma

ja helt otroligt så får man det...vi kommer jobba 100% båda två och kvittera ut vårdnadsbidraget på 6000kr i månanden för att vi har såna jobb a tt vi inte behöver dagis . Kommer gå lite omlott, plus att min man jobbar jourer och gör ex 24 h på en dygn.
    I bland kommer vi kanske behöa farmor eller morfar som barnvakt, men vi gör alltså inget som vi ändå itne tänkg föra tills de fyller tre år o får fö det 6000kr i månaden. Helt vansinnigt men tack för det staten :)

• Mini Pantern
    mandelblomma skrev 2009-03-25 08:51:20 följande:
    ja helt otroligt så får man det...vi kommer jobba 100% båda två och kvittera ut vårdnadsbidraget på 6000kr i månanden för att vi har såna jobb a tt vi inte behöver dagis . Kommer gå lite omlott, plus att min man jobbar jourer och gör ex 24 h på en dygn.I bland kommer vi kanske behöa farmor eller morfar som barnvakt, men vi gör alltså inget som vi ändå itne tänkg föra tills de fyller tre år o får fö det 6000kr i månaden. Helt vansinnigt men tack för det staten :)
    Ja visst är det vansinnigt egentligen. För egen del så är min enda inkomst just nu vårdnadsbidraget + barnbidraget.
    Stolt 5-barnsmorsa som sköter sig själv och skiter i andra
  • mandelblomma

Mini Pantern skrev 2009-03-25 08:59:24 följande:

Ja visst är det vansinnigt egentligen. För egen del så är min enda inkomst just nu vårdnadsbidraget + barnbidraget.
    de flesta som kan nyttja det här bidraget tror jag är familjer som liksom gör vad de tänkt göra ändå...i vårat fall FÅR vi över 130 000kr för att göra vad vi skulle gjort ändå och kan ta de pengarna o fara till Thailand en månad hela familjen.
    Trevligt...men ett helt vansinnigt system .
  • Gladskit

Exakt så tror jag med, att det nyttjas av människor som ändå tänkt göra på det sättet. Många säger att 3000kr inte är något att leva på om en ska vara hemma helt, och det är ju sant. Men för oss som har den fördelen att vi kan pyssla lite med våra tider så att barnen är helt hemma OCH vi kan arbeta så är det rätt lyxigt.
    Det är inte alla förunnat men jag kommer definitivt att söka vårdnadsbidrag om det fortfarande finns kvar när vi får nr2 (när nu det blir).

• mandelblomma
    Gladskit skrev 2009-03-25 14:13:33 följande:
    Exakt så tror jag med, att det nyttjas av människor som ändå tänkt göra på det sättet. Många säger att 3000kr inte är något att leva på om en ska vara hemma helt, och det är ju sant. Men för oss som har den fördelen att vi kan pyssla lite med våra tider så att barnen är helt hemma OCH vi kan arbeta så är det rätt lyxigt.Det är inte alla förunnat men jag kommer definitivt att söka vårdnadsbidrag om det fortfarande finns kvar när vi får nr2 (när nu det blir).
    frågan är bara om det är vettigt att sponsra familjer som oss på så här stora pengar från samhället...i vårat fall 130 000kr som vi kan ta en långresa för hela familjen!
  • Gladskit

Nä kanske inte. Men om man tänker vad ett barn på förskolan kostar kommunen varje månad, plus den inkomst kommunen FÅR genom att du jobbar och betalar skatt så är det ändå rätt billigt för dem...

• Mini Pantern
    mandelblomma skrev 2009-03-25 14:15:39 följande:
    frågan är bara om det är vettigt att sponsra familjer som oss på så här stora pengar från samhället...i vårat fall 130 000kr som vi kan ta en långresa för hela familjen!
    Nä det var ju det jag menade.
  • Mini Pantern
    mandelblomma skrev 2009-03-25 14:15:39 följande:
    Nä det var ju det jag menade.
Svar på tråden Kan man ha vårdnadsbidrag och jobba samtidigt?