• Snart81

Hjälp, kort leutalfas!!!

Hej,

Jag och min man har försökt i fem månader nu att få barn utan resultat. Jag vet att snittet ligger på sju månader, så tiden vi försökt oroar mig inte. Det som jag är fundersam på är att jag mellan ägglossning till mens endast har 6-9 dagar. Hinner ägget fästa då, eller ska man ta kontakt med gyn? Finns det något sätt man kan förlänga denna fas för att öka fertiliteten?

Jag skulle verkligen uppskatta ett svar från er som är vet/tror, då detta är något vi funderar på mycket.

• Svar på tråden Hjälp, kort leutalfas!!!
  • anemonasussegotta

jopp - visst finns det hjälp. Det finns progesteron-vagitorier som kan hjälpa till att förhindra att mensen kommer. Dom tas normalt efter en ivf-behandling för att underlätta miljön för ägget, men fungerar också som en sorts förlängning av lutealfasen, dvs förhindrar blödningen.
    (det är inte säkert det heter progesteron-vagitorier, men något åt prog....-hållet är det)

Du kan mycket väl ha problem med för kort lutealfas. Prata med din gynmott.

• kulan2010

Du kan ju höra om du får ta ett progesteronprov cirkus 7 dagar efter förmodad äl. Jag har ju sådär tjorvig lutealfas 4-9 dagar och vid utredning kom vi fram till att jag inte har ägglossning.
    Men om du har ägglossning så går det att få såna där progesteron vaggisar.
    Sen finns det ju naturläkemedel man kan ta. B6 kan hjälpa för en del. Men mitt tips är att höra om du kan få göra ett blodprov.

Svar på tråden Hjälp, kort leutalfas!!!