• Sanjos

Skjutsar ni era tonåringar överallt?

Anledningen till att jag själv frågar är att det verkar som att det är väldigt många tonåringar, som går i högstadiet/gymnasiet får skjuts till och från skolan fastän det är gång/cykelavstånd.

När en annan var tonåring så cyklade eller gick man jämt till och från skolan, och då handlade det om ett par km. Cyklade överallt. Bad aldrig om skjuts inom stan. Tog sig fram dit man skulle iaf. I värsta fall tog man bussen, om det gick någon buss dit man skulle......

Då cyklade var och varannan ungdom. Nu är det väldigt tomt i jämförelse.

Har blivit lite irreterad på föräldrar som absolut måste stanna och släppa av/hämta sina barn på cykelbanan, precis framför rondellen. När de istället kunde svänga höger i rondellen och stanna till där.....

Kanske inte så konstigt att vissa tonåringar inte vet hur man cyklar i trafiken. Har väl kanske inte fått lära sig riktigt då deras egna föräldrar inte själva cyklar!

• Svar på tråden Skjutsar ni era tonåringar överallt?
  • Truls06

Jag håller med om att tonåringarna skjutas alldels för mycket.
    Tyvärr tycker jag inte det börjar där.....de yngre barnen får inte lära sig trafikvett eftersom dom aldrig går med sina föräldrar heller.

Det värsta tycker jag är att vi släpper ut dom här ungdomarna som aldrig har vistats i trafiken på ett naturligt sätt med moppar. Det är farligt både för dom själva och alla medtrafikanter.

Med att gå och cykla mer i alla åldrar löses ju både barnfettma och klimatproblem.

• Majsan70

Jag skjutsar dem överhuvudtaget ingenstans. Det går bussar o spårvagnar, de kan cykla , skejta, eller blada sig fram.

• tinee

ne när jag var tonåring fick jag ta buss eller cykla... de va inte ofta mina föräldrar ställde upp och körde....

• hoppashoppashoppas

Vi har ingen bil. Så det blir att gå och om man ska långt buss.

• Drakgrodan

Jag skjutsar sällan, vi bor i en stad med utmärkta cykelvägar och bra kollektivtrafik, det är också gångavstånd till city. Jag hämtar sen kväll om hon ska ta sig hem ensam. Är de flera så får de cykla sällskap och så möter jag henne på cykel där hon blir ensam. Min dotter är van vid detta och hennes kompisar har det ungefär lika så det är sällan hon ber om skjuts.

• Stardust74

Vi skjutsar vår dotter till tennisen som ligger på andra sidan stan, till bästisen som bor en mil utanför stan och ner till stan (Bor i en mindre stad) men till skolan cyklar hon själv. I höst börjar hon högstadiet och det ligger halvlångt hemmifrån, men vi räknar med att det ska fungera. I övrigt är det inte så mycket gnäll om vi tycker att hon kan ta sig hem från stan för egen maskin tillexempel. Vi har egentligen inget emot att skjutsa, vi vet ju då att hon kommer säkert fram.=)

• kaji78

nix, skjutsar inte tonåringar till skolan eller fritidsaktiviteter förrutom någon enstaka gång om jag av ett sammanträffande ska samma väg. de kan gå/åka kollektivt/köpa moped el dyl.

dock är jag väldigt generös med hämtning sena kvällar för att få hem dem på ett tryggt sätt och få en naturlig liten pratstund och kolla läget i bilen på vägen hem...hönsmamma, kanske men tycker faktisk t det är mysigt.

• Happyme
    kaji78 skrev 2009-06-02 13:44:18 följande:
    nix, skjutsar inte tonåringar till skolan eller fritidsaktiviteter förrutom någon enstaka gång om jag av ett sammanträffande ska samma väg. de kan gå/åka kollektivt/köpa moped el dyl.dock är jag väldigt generös med hämtning sena kvällar för att få hem dem på ett tryggt sätt och få en naturlig liten pratstund och kolla läget i bilen på vägen hem...hönsmamma, kanske men tycker faktisk t det är mysigt.
    Ungefär samma, hämtar gärna sena och mörka kvällar. Vill inte ha iaf den yngsta tonåringen i tunnelbanan då. Men precis som du påpekar- det blir en naturlig bara-vi-pratstund, då kommer ofta info ,som jag frågat efter men inte fått svar tidigare, självmant :)
  • sköntisoffan

Nä, vi skutsar inte, däremot om det är panik så kan vi hämta. Sena kvällar är inte tillåtet om än i undantagsfall.

• hymafr

Skjutsar i stort sett alltid, men det beror inte bara på att jag är en hönsmamma utan också på att vi bor så till att det är långt till buss och dåliga busstider, samt långt till skolan. Ibland åker hon dock hem själv från skolan - kommer bli mer av det nu till hösten då hon börjar gymnasiet och får ett helt annat schema med olika sluttider. Svårt för mig med mina arbetstider att ha olika tider att passa varje dag.

Svar på tråden Skjutsar ni era tonåringar överallt?