• mariah2

Vilken summa är rimlig för en 18-åring som bor hemma+går skola till nöjen och kläder?

Min son fyller 18 år och vi har bestämt att han ska få ett större ansvar över sin ekonomi. Vi betalar allt han behöver förutom kläder (mat, hygienartiklar osv).
    Pengarna ska alltså räcka till alla kläder, nöjen, telefonkort, godis mm. Vilken summa i månaden är rimlig? Han ska lära sig hushålla så det ska inte vara något överflöd, han kommer även att arbeta under sommaren och tjäna egna pengar.
    Min tanke är 1300kr, är det för lite?

• Svar på tråden Vilken summa är rimlig för en 18-åring som bor hemma+går skola till nöjen och kläder?
  • marsed

Jo...TS tycker du gör helt rätt. Min dotter fyller 18 nu i höst och hon kommer då att få förfoga över studiebidraget och sen arbeta extra om det inte räcker. Nu har hon 700 kr varav 200 sparas på sparkonto att ha när hon besöker pojkvännen som bor på andra sidan landet. Då hjälper jag till när det är aktuellt med vinterjacka, vinterstövlar osv. Hur väl jag än försökt lära henne ekonomi, att föra kassabok, hålla en budget osv så är hon en slösa så ju mer pengar hon har desto mer gör hon av med och vise versa. Hur det ska gå den dagen hon flyttar hemifrån och måste försörja sig själv vågar jag inte ens tänka på....

• anne h
    mariah2 skrev 2009-03-25 16:09:17 följande:
    Min son fyller 18 år och vi har bestämt att han ska få ett större ansvar över sin ekonomi. Vi betalar allt han behöver förutom kläder (mat, hygienartiklar osv).Pengarna ska alltså räcka till alla kläder, nöjen, telefonkort, godis mm. Vilken summa i månaden är rimlig? Han ska lära sig hushålla så det ska inte vara något överflöd, han kommer även att arbeta under sommaren och tjäna egna pengar.Min tanke är 1300kr, är det för lite?
    Min äldsta får studiebidraget och det ska räcka till allt vad gäller kläder, tfn, nöjen, smink, osv, behövs det tex skor så kan jag betala en del av summan, men då ska det vara BRA skor ("bra" i mina ögon, dvs inte som de som hon går omkring med i vanliga fall, stora boots som ger skavsår..)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • nurken

min yngre syster som är 18 år får sitt studiebidrag. Det är en lagom summa för henne. Vill hon ha något dyrare får hon spara.

• AAEV

det låter som att många här anser att man är vuxen när man är 18 och ska klara sig själv. ska ni sparka ut era barn när de fyller 18 och de får klara sig själva?
    Jag anser att det är helt okej o bo hemma tills man gått ut gymnasiet och kanske hittat sig ett jobb. Sen kan man inte "leva" på föräldrarna längre.

Sen har jag för mig att det finns någon lag som säger att föräldrarna är underhållsskyldiga tills barnen är 21 nånting. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?

• h8him

FrökenLindström, den lagen finns! Lustigt vad många låter hårda. Föräldrar är försörjningsansvariga tills barnen gått ut gymnasiet eller som längst till de fyller 21 år. Vänta bara tills era små kommer upp i den åldern, jag tror ni kommer att resonera annorlunda då...

Studiebidraget räcker gott och väl. Tänk på hur mycket de ändå har gratis ex. internet, kabelTV, tv-spel, dyra jackor som de fått i julklapp, mobil som de fått i födelsedagspresent osv. Det går ingen nöd på de flesta unga och många föräldrar skjuter dessutom till pengar när det blir stora/dyra inköp.

• marsed

Lagen finns och det är under förutsättning att den unge studerar och bor kvar hemma, då har föräldrarna försörjningsplikt fram tills max 21 års ålder. Men jag har inte läst någonstans att någon säger att dom INTE vill försörja sina 18-åringar. Att försörja är att se till att de har sina primära behov tillgodosedda, dvs mat, kläder och tak över huvudet mm. Men där ingår inte mobilräkningar, nöjen mm. De flesta här tycker det är helt ok att man får sitt studiebidrag till just nöjen mm och även kläder men att föräldrarna kan ge ett bidrag till vinterjackan t ex. Så inte handlar det om att sparka ut någon och tycka att dom får klara sig bäst dom kan.

• hysteria

1300 räcker ju kanske i "vanliga" fall men om han t.ex. ska ha ny vinterjacka så är ju pengarna slut sen. Skor är ju inte heller så billigt men man kan ju komma överrens om att du köper ett par skor till honom och en jacka om året resten är upp till honom att betala?!

• Lenchen77

Det är flera här som föreslagit att sonen borde skaffa sig ett extrajobb, och tanken är visserligen god, men arbetsmarknaden ser annorlunda ut nu än för ett par år sedan. Med tanke på hur många arbetslösa det finns, så tror jag inte det är lätt för en 18-åring som fortfarande går i skolan att få ett jobb. Därmed inte sagt att han inte ska försöka!!

TS: Jag tycker att summan verkar vettig, om ni har råd. Det är ju inte så att han glider omkring och inkasserar pengar, utan han får jobba för dem, med skolarbete och hushållsarbete.

• mariah2

Tack för alla svar, det var många som hade åsikter i detta ämne och vissa är jag lite förvånad över. Jag räknar inte min son som vuxen när det gäller hans försörjning. Han går som sagt 2:a året på naturvetenskapliga linjen, han tar ett väldigt bra eget ansvar över sina studier och har bra betyg i alla ämnen. Han har väntat med att dricka alkohol till detta år då han fyllde 17 och detta sker nu väldigt måttligt. Han varken röker eller snusar. Jag kräver nog för lite när det gäller att hjälpa till men det jag ber honom om gör han alltid utan att gnälla(men oftast måste jag be honom, annars blir det inte gjort så mycket). Vad jag vet och vad jag under alla år fått höra(ex av lärare och tränare) är att han är ärlig, snäll och omtänksam. Han har aldrig varit krävande utan han har alltid varit tacksam över det han fått (och jag tycker och tror inte att mina barn är bortskämda med saker/pengar). Den fritid han har utöver skolan+det han hjälper till hemma unnar jag honom och att utöver heltidsstudier dessutom jobba extra tror jag blir för mycket, det skulle jag aldrig kunna kräva. Att min son kommer att kunna ta hand om sin ekonomi helt själv när den dagen kommer tvivlar jag inte en sekund på, även om han nu kommer att få 1300kr, som i mina ögon inte är så jättemycket som många andra verkar tycka, det är kostar att vara ung och jag skulle tycka att vore jättetråkigt om min son inte skulle kunna hänga med på saker med sina kompisar för att han inte har råd ex. konserter, hockeymatcher, bio, äta ute osv.

• Karisma

Så länge ungar går på gymnasiet så tycker inte jag man måste kräva de jobbar extra, vi kommer nöjja oss med att de hjälper till hemma med allt vad det betyder för att få ett hem att fungera.

Så 1050-1300:- tycker jag låter mkt bra om han ska köpa allt själv.

/K

• Maskot

Vår 17-åring går på gymnasiet och får sitt studiebidrag. Det ska räcka till det mesta. Vi hjälper till med skor och vinterkläder, kan också övveraska med något extra klädesplagg ibland.
    Han har ett extrajobb där han arbetar några dagar/kvällar i veckan. De pengarna lägger han undan och ska köpa bil för när han blir 18.

Man önskar ju naturligtvis att sina ungdommar får lära sig pengars värde och då är det ju viktigt att man inte ger för mycket- och inte för lite heller förståss. Studiebidraget tror jag är en bra norm, de flesta ungdommar har den summan och kan lätt relatera till att det är det normala.

• abnocto

Jag ger studiebidraget + tfnkostnader + busskort på vintern till min 17 åring så det borde bli runt 1650kr vintertid och 1300kr sommartid. Sedan jobbar hon lite extra och de pengarna handlar hon glatt upp
    Här får hon lite i jämfört med sina kompisar där föräldrar "öser" över sina barn pengar. Min dotters ska räcka till alla nöjen, gå ut och äta o fika, kläder mm. Är det stora inköp någon gång av sådant hon verkligen behöver och saker till skolan vi en diskussion men oftast betalar jag då extra. Hon får även årskortet på Nautilus så att hon tränar ordentligt.
    Jag tror att hon kommer att klara sig när hon flyttar hemifrån även om hon slösar nu. Men så länge hon sköter skola bra så är jag nöjd idag.

Svar på tråden Vilken summa är rimlig för en 18-åring som bor hemma+går skola till nöjen och kläder?