• Mika77

Litet foster vid VUL i v 6 :(

Har precis kommit hem från VUL och känner mig jättenere...
    Enligt läkaren är mitt foster för litet för tiden jag gått, ska vara i v 6+6 idag..
    Han hade svårt att se något överhuvudtaget eftersom jag är överstimulerad och har en massa vätska överallt men efter mycket letande såg han en liten vit prick i hinnsäcken och ett pyttelitet hjärta som tickade. Jippi tänkte jag! Men han såg allvarlig ut när han mätte den, den var 4 mm stor och skulle vara större tyckte han.
    Jag blev så klart jätteledsen...
    Fick en ny tid nästa vecka för att se om det hänt något men väntan dit är ju helt olidlig!!! Vet inte hur jag ska kunna stå ut, vill ju veta nu om allt är som det ska vara!
    Det som gör mig lite konfunderad är att när jag gick in och läste på lite olika sidor på Internet så ska fostret vara mellan 3-5 mm i slutet av v 6 ...varför sa han då att den var för liten??? Usch så jobbigt det är att inte veta!
    Någon som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Litet foster vid VUL i v 6 :(
  • Jesster

Du är i v.7, nästan v.8.
    MEN det är jättesvårt att mäta exakt och en liten avvikelse ter sig enorm fastän det inte betyder något. Sedan vet jag inte om du har genomgåt IVF eller nåt men i normala fall så räknar man veckorna efter senaste mens. men då vet man ändå inte exakt när man har ÄL och man vet inte exakt när ägget fäster i livmodern och bara där kan det diffa på nästan 2 veckor så du kanske inte är på 6+6 egentligen utan mer 5+6 och då är ju läget ett annat

Den som söker han finner - www.google.se
  • Madelenin

När jag mätte i vecka sju, 6+4 så kom läkaren fram till att embryot var 2 mm.

Jag protesterade, hade ju ndå läst att det skulle vara större. Han mätte igen och igen och igen. Tillslut kom han fram till att det nog var 7 mm. Det beror ju väldigt mycket på hur de riktar sin apparatur. Han förklarade väldigt bra för mig efteråt hur det kunde skilja så mycket från en mätning till nästa. Svårt att återge men han höll upp en penna och vinklade den på olika stt för att visa hur ett objekt visuellt sett får olika längd i olika lägen.

Du har sett ett hjärta slå ? grattis!!! Slappna av så gott det går nu.

• Mika77

Tack Madelenin! Försöker att tänka positivt men är så orolig.
    Det som också känns konstigt är att jag har inte ont i brösten alls, de känns om möjligt lite lite större och ibland ont i bröstvårtorna men annars inget. Kände betydligt mer i min förra graviditet. Det enda som känns är väl illamående till och från men annars känner jag mig inte ett dugg gravid! Och läkarens ord hjälpte inte precis...
    Nojig och orolig, ja det är jag det suck.

• Madelenin

Jag är också nojig av mig.

Har inte heller haft samma symptom som i förra graviditeten, det har stört mig jättemycket. Har varit fruktansvärt orolig. Men på något sätt måste man släppa oron.

Vi vet ju att vi har ett liv av oro framför oss. Är h*n för varm/kall, andas h*n, kommer h*n mobbas i skolan etc etc etc. Det man kan trösta sig med närman är gravid är att barnet är perfekt tempurerat och får i sig exakt de nyttigheter den behöver - oavsett om vi äter som jättar eller spyr dygnet runt hela graviditeten.

Det tog låååång tid innan jag fick gravsymptom denna gång, och när de väl kom kändes de helt annorlunda än förra gången som sagt. Men! Det är ju å andra sidan en helt ny person där inne nu.

Det enda du kan göra är at gå på ditt senaste besked. Och hjärtat slog faktiskt!

• Nemini

Jag har varit med om något liknande. Var och gjorde ett VUL i vad jag trodde v.7 men min läkare sa att storleken inte stämde med antalet veckor. Dessutom slog hjärtat väldigt långsamt... Vi fick oroligt vänta en vecka och komma tillbaks för ett nytt VUL. Vi gick därifrån mycket glada, vårt pyre levde fortfarande och det var det som var viktigt! Idag har jag en glad och sprallig dotter på 1½ år!

• yrboll

Vårt pyre var ungefär 3,5 mm på 6+1 med hjärta
    Sedan var den "bara" 7,5 mm på 7+1 hjärtat tickade jag tyckte attden var liten men det var helt normalt sa gynekologen.

På 8+2 var den 17 mm. Någon mm större än förväntat men helt normala värden.

Titta inte i FLs gravkalender-de värdena är helt missvisande! Man räknar inte graviditetsveckor på samma vis inom sjukvården.

LYCKA TILL!

• IDA30

I vecka 6+3 mätte läkaren vår lilla till 3,4 mm. Det var inget hon kommenterade.

Nu sitter denna lilla människa bredvid mig och säger att han vill ha frukost. Alldeles normal stor och alldeles frisk!

• maja75

Jag befinner mig i en liknande situation som du TS.

Var på vul i tisdags, vilket jag trodde var v6+6. Får se hjärtat slå och gynläkaren mäter fostret till 4,4 mm, han kommenterade inte att det skulle vara något konstigt utan han menar att jag är i v 6+1 istället. Tänkte inte så mycket mer på det då utan var mest lättad över att pyret levde.

När jag sedan kom hem insåg jag att det inte kan vara möjligt med 6+1 för isf skulle spermierna legat och väntat där inne ca en vecka innan befruktning skedde och det verkar osannolikt. Är orolig att det ska vara något fel med tillväxten. Funderar på om jag ska boka tid för nytt vul om en vecka och se om den växt till sig eller om det är överdrivet...

Märkligt att din läkare säger att den är liten och min inte gör det när fostren varit lika stora?????

Man blir aldrig klok på den här vetenskapen tycker jag!

• Mika77

Ja visst är det märkligt att man får olika besked.
    Men jag har gjort IVF så jag vet exakt när den blev till så antal veckor borde stämma. Är verkligen jättenere och förbereder mig på att det blir missfall suck.

• Moonstone

Jag var precis lika orolig efter mitt första VUL efter IVF. Skulle enligt ÄP vara v7+2 men mätte till ca 7+0 (och vid den tiden gör ju två dagar rätt mycket på storleken!) Har läst massor härinne och nojat totalt.

Fixade därför ett privat ul idag, två veckor senare. Hjärtat slog fortfarande fint och liten hade växt från 8,6 mm till 24,4 mm. Detta stämde då exakt med VUL:et och daterade mig till 9+0 idag (även om jag trodde det var 9+2).

Barnmorskan förklarade att det inte var helt självklart med dagarna bara för att det är IVF och att det kan diffa så mycket som 10 (tio!) dagar utan att något måste vara fel med utvecklingen. Och hon ville också använda ET datum i sin beräkning istället för ÄP, då detta tydligen stämde bättre med de generella modellerna. (ET var därmed för mig 2+0).

Så precis som alla skrivit: dagarna kan variera trots IVF och dessutom är det svårt att mäta när det handlar om så små avstånd.
    Hoppas allt går vägen för dig och förstår verkligen att väntan är tung nu!

(tror dock aldrig jag kommer slappna av, hur mycket tiden än går utan tecken på något egentligt fel...)

• jarovean

Har typ samma erfarenhet. Jag väntar tvillingar (efter IVF) o i vecka 7 var jag på VUL. Då såg dom att ett av fostren var mer en en vecka efter beräkningarna. Vad det betydde förklarade ingen för mig, däremot gick jag o var orolig ända tills nu. Är i v 21 o den mindre har antingen växt på sig eller så mätte dom fel vid VUL???
    Vad jag vet är att det behöver inte vara något fel alls!
    Lycka till!!

• Mika77

Puuuuhhhh!!! Vilken lättnad! Var på nytt VUL idag och den hade växt till 14 mm nu :)) Hjärtat tickade och allt såg bra ut, e såååå glad! Enligt läkaren är jag i v 7+5.
    Åhh så nervös och orolig jag har varit, nu kan jag slappna av (hmm ja inte riktigt såklart nojig som man är..). Men det känns i alla fall bra nu :)

• Madelenin

Vad kul! Passa på att glädjas mycket nu. Det är på tok för lätt att oroa sig för mycket.

Vad står på tur? Inskrivning på mvc och fler vul kanske?

Grattis grattis!

• Mika77

Näää, skit också!!! I morse fick jag brunblandade flytningar och ont i magen...e så ledsen. Missfall på gång alltså :( Fattar ingenting, allt såg ju bra ut igår och så blir det så här idag! Har fått en tid på KK i eftermiddag. Usch varför ska det vara så här, varför kan man aldrig få vara riktigt glad?

• Trollmamma till 4
    Mika77 skrev 2009-04-09 09:01:29 följande:
    Näää, skit också!!! I morse fick jag brunblandade flytningar och ont i magen...e så ledsen. Missfall på gång alltså :( Fattar ingenting, allt såg ju bra ut igår och så blir det så här idag! Har fått en tid på KK i eftermiddag. Usch varför ska det vara så här, varför kan man aldrig få vara riktigt glad?
    Hur gick det ifag??
  • Charlotta71

Jag var på VUL i tisdags efter att ha gjort en lyckad IVF i mitten av mars. För första gången har vi blivit gravida och var givetvis överlyckliga. Dock var fostret ca 4,5 mm och enligt min läkare skulle det vara det dubbla när man är i vecka 7+1. Hon pratade direkt om missfall och ville att jag ska tillbaka på tisdag för nytt VUL.

Dock tycker inte min akupunktör att jag ska lyssna så mycket på läkaren då de ofta mäter fel, ger upp för tidigt osv men visst känns det jättetungt och kört.

Jag hoppas att min akupunktör har rätt även denna gång. När min läkare tidigare bad mig börja titta på äggdonation så sade akupunktören att "det hör löser vi" och det gjorde hon verkligen.

Vilket fint utfall efter att börja leva "rätt" enligt hennes direktiv.

Kram på er alla!

• Mika77

Hej alla!
    Jodå, det har gått bra faktiskt (till min stora förvåning). Allt såg bra ut den 9/4 igen och hon kunde inte se någon blödning och hjärtat tickade på. Började såklart att gråta, det var sån lättnad! Flytningarna hade redan upphört när vi kom dit och höll sig borta hela helgen fram tills den 13/4, då kom dem igen och mensvärken också. Fick åka upp igen (barnmorskan jag pratade med var verkligen jättegullig och förstående) och allt såg fint ut igen! Puhhhh än en gång! Krabaten var nu 22 mm stor :)
    Flytningarna höll i sig några dagar men har nu varit borta i 5 dagar och jag hoppas de håller sig borta hela tiden nu. Läkarna har inte kunnat förklara varför jag fått dem mer än att det är väldigt vanligt.

Lottis71; min läkaren var också väldigt snabb med att säga missfall men han hade fel! Så lita på din akupunktör och avvakta till nästa VUL. Det är som sagt väldigt svårt att mäta så tidigt.

Kram på er!

Svar på tråden Litet foster vid VUL i v 6 :(