• Eme800

Junibacken -erfarenheter

Hej, jag ska ta min brors barn till JUnibacken elelr något annat skoj i sthlm, vad tycker ni? är Junibacken prisvärt? Hur är upplevelsen? Berätta gärna hur gamla barnen var vid tillfället...finns det något för mindre barn och större barn, var går gränsen?

• Svar på tråden Junibacken -erfarenheter
  • Duckan74

Jag tycker Junibacken var klart överreklamerat. Dyrt inträde, tåget är mysigt, men ack så kort. Sen är det lekrummet och det är väl bra, men några timmar vet jag inte om jag skulle vara där.

• Siriva

Det som är bra om man går på junibacken och parkerar i närheten har man ju hela Djurgården att promenera på också finns många andra platser på gångavstånd som kan vara roligt att besöka om man tycker att besöket blev lite kort.
    Aquaria till exempel, skansen

Hur gamla är barnen?

• Eme800

Barnen är 1, 3 och 5 år (får se om jag tar med 1:an...tro inte det). Så det är bara sagotåget som är en "attraktion" då?

• saxon

Min dotter fyller två om en månad, är hon för liten för att uppskatta Junibacken? Vi har funderat på att åka dit, men är hon för liten så är det ju ingen mening...

• Siriva

Min 2 åring tyckte att det var jättekul att utforska de olika miljöerna uppbyggda från olika barnbokskaraktärer. Han hade nog kunnat vara där hela tiden. Sagotåget tyckte han inte var så spännande.
    Pippis hus är som en stor lekstuga i två våningar med en rutschkana (mest för större barn tycker jag för den var både brant och med svängar)
    Just nu har de också lekmiljöer uppbyggda kring Elsa Beskows sagor. Det uppskattade min 2 åring också.

Så det är nog egentligen lekmiljöerna som är "attraktionerna" för barnen och sagotåget mer för de vuxna och för turisterna.
    De har teater och sångstunder också men vi missade sångstunden precis så jag vet inte hur den är.

Hur länge man är där beror nog på hur roligt barnen tycker att det är att leka.

• Eme800

men är personalen utklädd eller går det runt dsagofigurer också? Finns det pedagogiska saker eller är det mest en stor lekplats (inge fel med det men har de typ gåtor eller sådant?) tänker på 5-åringen som håller på att lära sig räkna, läsa och skriva

• Siriva

Det går inte runt utklädda personer (om de inte har temaaktivitet)
    De har inte direkt "pedagogiska lekmiljöer" utan det är mer att klättra upptäcka känna igen barnboksfigurer och så.

Har 5 åringen någon favoritfigur så kanske det blir roligare.

Jag har för mig (men kan ha fel) att det fanns plats att rita och så.

• Eme800

ok utmärkt...är det en vardag som gäller eller går helgerna likabra? Trångt? Väntetid till tåget och så?

• ladysoul77

Jag älskar Junibacken och det gör min dotter med. Hon är 20 månader och vi har köpt årskort. Det kostar 195 kr. Engångs-inträde kostar 110 tror jag. Tycker inte alls att det är för dyrt då! Sagotåget fick mig att gråta första gången, det var så mysigt! Bra fik, trevlig bokhandel, allt är toppen! Min dotter förstår ju inte figurerna och så men oj vad kul hon har i Elsa Beskow-landet o.s.v..

Det jag gillar med Junibacken är att det är gjort med en sån varm känsla. Mycket trä och så. Inget Disney-plasigtt så långt ögat når. Maten i fiket är bra med! ÅK!!

• ladysoul77

Förresten.. Undvik helger och lov.. En vardag kan det vara 2 pers i kön till tåget, that´s it.

• jordnöten

Någon som vet om det brukar vara mkt folk under påskhelgen. Funderade på att åka dit för första gången någon av påskdagarna...

Svar på tråden Junibacken -erfarenheter