• Mollan

Ingen namnsdag

Vi tycker väldigt mycket om pojknamnet Mio, men detta namn finns ju inte bland almanackans namnsdagar. I min familj har vi alltid firat våra förstanamn på namnsdagarna med någon liten present eller så. Hur är det att inte ha sitt namn på någon namnsdag? Pojkens andra- och ev. tredjenamn kommer troligen finnas som namnsdag, men det är ju mest det första man tänker på...

Vad tror ni, saknar man en namnsdag?

• Svar på tråden Ingen namnsdag
  • Migi

Jag har faktiskt funderat över samma sak. Vi har en del namnförslag, men det är nog bara något av dem som finns i almanackan. Men jag tror att så länge man har något andranamn som finns med så är det okej, för då gör man ju den till något speciellt istället.
    Kram!

• Ylle

på nyårsdagen har alla "namnsdagslösa" namnsdag

jag har aldrig haft nån namnsdag och har då aldrig sörjt över det

• Salamandra

Vi har aldrig firat namnsdagar på så sätt förutom när jag var liten men ge pojken ett andra namn som ni kan fira så tror jag det räcker!

• Lindhis

Vi har precis som ni fastnat för namnet Mio om det blir en kille och det med namnsdagar firar vi inte hos oss så det blir inget problem här men det löser ju sig om ni ger ett andra namn som finns med i almenackan.

• Lillstrumpa

Jättekonstigt att fira namnsdag på förstanamnet!

I vår familj (mina föräldrar och syskon) har vi alla så "konstiga" namn att det inte finns namnsdagar för dem. Vi firar självklart namnsdagar på våra andranamn med lite frukost på sängen och ibland en liten present. Inte alls något konstigt med det och jag har aldrig saknat det. Däremot tycker jag det känns lite konstigt att fira namnsdag på förstanamnet, vad ska man då ha andranamnet till?

• Mollan

Ja, vi kanske kan kalla pojken för Mio (om det blir en pojke dvs.). Kanske kommer han att sakna alla klistermärken och grejer med namn på? Ibland kan ju sådana småsaker vara viktiga för barnet? Men det är är väl såpass vanligt med ovanliga namn att han inte kommer vara ensam :)

• minimilla

Vi kommer att välja ett ovanligt tjej namn som inte heller finns med i kalendern... Tänkte på samma sak innan, men vi firar inte namnsdagar så...det spelar nog ingen roll. Det e ju upp till var familj.. =)

• Smilie

Min namnsdag tog de bort GRRRRR....
    Christine finns inte längre
    SURT

• ALY538
    Ylle skrev 2004-05-13 10:30:11 följande:

på nyårsdagen har alla "namnsdagslösa" namnsdag

jag har aldrig haft nån namnsdag och har då aldrig sörjt över det

Idag alltså, gott nytt år!
Svar på tråden Ingen namnsdag