• Dejsi

Rätt att lämna tonåring själv hemma?

Min 14-åriga dotters bästis som är 15 blir ofta lämnad hemma själv ett par tre dagar i rad, även helg ingår då också. Hennes mamma är lätt förståndshandikappad och hennes pappa jobbar på annan ort, så hon är mest hemma i veckan med sin mamma. Men jag är tveksam om man ska lämna sitt barn i ett stort hus, jag har sagt att hon gärna får sova här men hon har blivit tillsagd att vakta huset. Dessutom måste hon städa hela huset varje vecka. Hon är skötsam och min dotter och hon är emot rökning, alkohol och droger, de kallar sig straight age. Det gör ont i mig, hon är som en extra dotter för mig : (

• Svar på tråden Rätt att lämna tonåring själv hemma?
  • Dejsi

Hon brukar åka till närmaste storstad och shoppa plus att hon hälsar på sin man.
    Hon har klagat på att hon känner sig ensam i veckorna då han jobbar. Jag vet att min dotter är hemma hos dem i veckorna, för att va me sin kompis, då behöver inte mamman känna sig så ensam.

• Örnie

Man kan inte kräva av ett barn i den åldern att vara ensam hemma och vakta huset. Många tycker det är läskigt att vara ensamma på natten (vet även en eller annan vuxen kvinna som inte gillar att vara ensamma i ett stort hus). Nej, jag tycker att hon ska få sova över hos en kompis. Fast hon kan ju gå hem och tömma brevlådan om det behövs.

• Dejsi

Jag kan ju alltid fråga. Har gjort det förut men tjejen har en stor ansvarskänsla och vill vara hemma. Min man och jag har diskuterat med föräldrarna att man måste ha regler och att ungdomarna kanske hittar på något eller får besök av såna som vet att det är ff hemma. Men mamman är ju förståndshandikappad så hon har svårt att förstå situationen. Tjejen kom hem till oss när hon blivit slagen av sin pappa. Orsaken var att hon slagit till sin mamma, då mamman försökte tvinga henne att sluta vara med vår tjej. De kom hit och vi diskuterade och jag hotade med att anmäla dem om det händer igen. Självklart ska barnen inte få slå sina föräldrar heller och det sa jag till henne. Ibland funderar jag på att anmäla dem ändå eftersom de inte bryr sig om tösen, jag är så ledsen över hennes situation : (

• Bevabus

Jag tycker verkligen att du ska anmäla! Hon har ju blivit slagen av pappan och mamman lämnar henne hipp som happ! :O Det här är inga vettiga föräldrar.
    Tills dess så kan du ju hitta på en annan ursäkt för henne att sova över hos er när hon är ensam. T.ex. "Du är välkommen hem till oss ikväll om du vill, vi ska äta lite god middag och titta på en film. Lust att komma över?".
    Du kan ju be din dotter säga det.

• Nixx

Straight Edge tror jag din dotter menar

• Dejsi

Tack för din omtanke. Jag har inte pratat med någon annan än min man, han är nog också för en anmälan. Jag vill bara inte att tjejen ska må sämre. Och visst, vi vill gärna bjuda hit henne, min man tycker bara att de ska ta hand om sin dotter själva.
    Det är jag som är blödig. Hon vet att vi bryr oss om henne, men hon vill inte riktigt ta emot hjälp (förutom när pappan slog henne). Det var skönt att du skrev så jag fick lite stöttning i det här

• Bevabus

Jag tror att den största tjänsten ni kan göra henne är att anmäla föräldrarna. Det kommer bli en jobbig tid för henne och hon kanske inte ser att ni gör henne en tjänst ifrån början, eller så blir hon lättad. Oavsett hur hon reagerar så kommer hon en dag att inse hur viktigt det var att det skedde.

Att ni anmäler betyder självklart inte att hon aldrig kommer få träffa sina föräldrar igen Ni försöker bara hjälpa henne i situationen. Hon litar på er, det var ju därför hon kom till er när hon hade blivit slagen.

• hymafr

Men - hon är ju 15 år - varför ska ni anmäla föräldrarna? Förr i tiden (bara någon enstaka generation bakåt i tiden) så flyttade man hemifrån vid den åldern.
    Har flickan några problem? Har hon själv sagt att hon inte vill sova ensam hemma? Saknas det mat hemma? Har det hänt vid något annat tillfälle - förutom när hon hade slagit sin mamma - att pappan eller mamman slagit henne?
    Hur vet ni förresten att mamman är förståndshandikappad? Alla kan ju inte vara supersmarta. Hon kanske helt enkelt inte är särskilt bekväm i sin mammaroll och har svårt att förmedla det? Jag har haft grannar där mamman var smart, men absolut ingen bra mamma. Tex lämnade hon bort sina barn till sin mamma när de var bebisar för hon ville hellre jobba heltid. Hon tog hem barnen igen lagom till ettårsdagen för då kunde de börja dagis.

Jag menar inte att slå ner på er, men tänk om det är så att denna tjej faktiskt har det rätt bra jämfört med många andra.
    Tänk er för både en och två gånger innan ni anmäler. Det kan faktiskt bli så att hon blir omhändertagen och hur lätt är det att komma till ett familjehem när man är så stor? Hur ska man ha möjlighet att bygga upp något med "nya" föräldrar på så kort tid? Ibland kan det faktiskt vara bäst att bara finnas där för en annan person, oavsett ålder, och låta dem veta att de kan lita på er - att ni finns där om h*n behöver råd och stöd - eller bara sällskap.
    Att hon är ordentlig och skötsam tyder ju dessutom på att föräldrarna trots allt har lyckats med uppfostran. Att hon måste städa hela huset en gång i veckan är väl bara bra träning inför den dag hon flyttar hemifrån. Jag vet rätt många som har stort ansvar vad gäller skötseln av hushållssysslor i den åldern.

• Dejsi

Nixx : tack för upplysningen om straight edge, jag är en gammal kärring på 47 som inte hänger med.

Hymafr: Vi har diskuterat min man och jag och kommit fram till att inte anmäla föräldrarna såvida pappan eller mamman slår flickan igen.
    Jag dömer inte ut mamman för att hon är först.handikappad, jag har haft henne på kaffe hos mig och hon var så rar och kom med kakor och godis. Jag har kramat och tröstat henne för hon gråter och saknar sin egen mamma som dog för 9 år sedan.
    Jag är inte kall och hård, det lovar jag. Ville bara diskutera saken och höra andras åsikter. Ha det bra!

• maddan86

men vaddå skulle inte en 15 åring klara sig ensam hemma några dagar???!! jag flyttade hemifrån när jag var 17.. och städa gör man väl eller även fast man är 15 hm... fattar inte riktigt

• Bevabus

Varför anmäla? Kanske för att hon har blivit slagen...en gång är en gång för mycket enligt mig. Men jag tycker det är helt okej av TS och hennes sambo att avvakta och se om det händer igen innan de anmäler.

hymafr skrev 2009-04-03 22:03:58 följande:
    Men - hon är ju 15 år - varför ska ni anmäla föräldrarna? Förr i tiden (bara någon enstaka generation bakåt i tiden) så flyttade man hemifrån vid den åldern.Har flickan några problem? Har hon själv sagt att hon inte vill sova ensam hemma? Saknas det mat hemma? Har det hänt vid något annat tillfälle - förutom när hon hade slagit sin mamma - att pappan eller mamman slagit henne?Hur vet ni förresten att mamman är förståndshandikappad? Alla kan ju inte vara supersmarta. Hon kanske helt enkelt inte är särskilt bekväm i sin mammaroll och har svårt att förmedla det? Jag har haft grannar där mamman var smart, men absolut ingen bra mamma. Tex lämnade hon bort sina barn till sin mamma när de var bebisar för hon ville hellre jobba heltid. Hon tog hem barnen igen lagom till ettårsdagen för då kunde de börja dagis.Jag menar inte att slå ner på er, men tänk om det är så att denna tjej faktiskt har det rätt bra jämfört med många andra. Tänk er för både en och två gånger innan ni anmäler. Det kan faktiskt bli så att hon blir omhändertagen och hur lätt är det att komma till ett familjehem när man är så stor? Hur ska man ha möjlighet att bygga upp något med "nya" föräldrar på så kort tid? Ibland kan det faktiskt vara bäst att bara finnas där för en annan person, oavsett ålder, och låta dem veta att de kan lita på er - att ni finns där om h*n behöver råd och stöd - eller bara sällskap.Att hon är ordentlig och skötsam tyder ju dessutom på att föräldrarna trots allt har lyckats med uppfostran. Att hon måste städa hela huset en gång i veckan är väl bara bra träning inför den dag hon flyttar hemifrån. Jag vet rätt många som har stort ansvar vad gäller skötseln av hushållssysslor i den åldern.
Svar på tråden Rätt att lämna tonåring själv hemma?