Tips om hur barn blir blöjfri.
Hej! Har en son som är 2½ år som inte vill bli blöjfri.
Vill inte sitta på toa med toasits.
Vad ska jag göra?
Hej! Har en son som är 2½ år som inte vill bli blöjfri.
Vill inte sitta på toa med toasits.
Vad ska jag göra?
Tja, min pojke är snart fyra ... han går på toa ibland ... men långt ifrån alltid.
Min syster var aupair i england och där tog de helt enkelt av blöjan (en vecka när alla var lediga och hemma...) och satte inte på den igen (utom på natten).
Första två dagarna hönde olyckor heela tiden, men efter ett tag kopplade hon känslan av kissnödig med det blir blött och efter en vecka satt det!
Min kille fick när han var 2 år och 3 månader gå utan blöja en dag men det funkade inte alls, kissade ner precis allt. Så då resonerade vi som så att han inte var mogen och struntade i det helt. En månad senare var han blöjfri både natt och dag så jag vet inte vad som hände.. Idag är han 4,5 och han har aldrig kissat på sig. Vi har aldrig hållt på med potta eller toasits utan det har varit toaletten direkt med en pall under som han kunnat ha fötterna på.
Det kommer att ge med sig förr eller senare, alla barn är olika på vid vilken ålder de slutar. Lycka till!
Men vad ni har bråttom allihop! Låt det mogna fram. Inga barn blir mer medgörliga för att man försöker stressa och pressa dem fram till ett resultat. En 2½-åring är fortfarande ganska liten.
Sonen är 2 år och vi tog helt enkelt av honom blöjan för ca 1 månad sen och lät honom springa runt i kalsonger här hemma. Blev mycket torkande först och han blev ledsen när det blev blött. Vi förklarade att det inte gör något och tröstade. Efter 2 dagar började han förstå detta med pottan. Och att lära sig känna när han behövde kissa.
Vi har då haft pottan framme en längre tid så det var inget nytt vi bara plockade fram. Och han bajsade på pottan när han var under året. Men mest för att vi visste att han alltid bajsade efter frukost eller middag. Sen slutade han med det.
Mycket beröm och inget skäll. Han får hjälpa till att bära pottan till toaletten och tömma den. Säger hejdå till kisset eller bajset och spolar sen.
Först ville han inte bajsa på pottan utan när han blev bajsnödig sa han blöja och då fick han såklart ha det. Men efter någon dag så satt han på pottan för att han skulle kissa och så hörde jag att han faktiskt bajsade också. Massa beröm! :)
Så nu funkar det me.
Han har bara varit utan blöja hemma hittills. Men nu under påsken var han utan även på mina föräldrars landställe och hemma hos dom. Imorse ville han först inte ta på sig blöja när vi skulle till dagis. Men det gick bra ändå.
Tur det, för där sa dom att dom måste klara det där jätte bra innan dom får vara utan blöja där för dom har inte tid. (jag reagerade lite på den kommentaren måste jag säga, även om jag förstår att dom har fullt upp).
Inte så mycket tips kanske, men så har vi gjort iaf. :)
Hallå!
Vill tacka förslaget att ge beröm av hjälp av klistermärken.
Jag tycker också att barnen själva ska vara redo att bli blöjfria dock har vi fått påtryckningar både från bvc och dagis. Tycker det är jättejobbigt, framför allt dagis att blöjan ska av vid ett visst tillfälle (när han flyttar ner en avdelning).
Nu har min kille lagt blöjan på eget initiativ. Snart fyra.
Har gått jättebra, inte en enda olycka.
Vår dotte rär två år och tar va sig blöjan varje dag för att gå runt naken går in själv på toan och sätter sig för att kissa men det kommer dock inget utan hon går ut igen för lek och rätt som det kissar hon på golvet och reaktionen blir oj!
Vi hade tänkt ta allvar i det nu till semestern men är inte helt säker på hur man ska gå till väga, öppen för tips=)
Hej!
Vi fick vår dotter blöjfri på 4 dagar ungefär - utan tvång och utan stress. Det gick verkligen som en dans och över förväntan :) Jag som fasat så för den!
Hon blir 3 i september så hon var drygt 2 år och 10 månader.
Listade ett par tips för den som kikar runt lite på nätet om hur andra gått till väga - hoppas det kan hjälpa någon där ute!
goteborgsmamman.se/9-tips-for-en-lyckad-pottraning/
Kram!