• Atlet

Tips om hur barn blir blöjfri.

Hej! Har en son som är 2½ år som inte vill bli blöjfri.
    Vill inte sitta på toa med toasits.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Tips om hur barn blir blöjfri.
  • AnnaSvea

Tja, min pojke är snart fyra ... han går på toa ibland ... men långt ifrån alltid.

• Miffy

Min syster var aupair i england och där tog de helt enkelt av blöjan (en vecka när alla var lediga och hemma...) och satte inte på den igen (utom på natten).
    Första två dagarna hönde olyckor heela tiden, men efter ett tag kopplade hon känslan av kissnödig med det blir blött och efter en vecka satt det!

• Jossisen
    Miffy skrev 2009-04-14 09:47:17 följande:
    Min syster var aupair i england och där tog de helt enkelt av blöjan (en vecka när alla var lediga och hemma...) och satte inte på den igen (utom på natten).Första två dagarna hönde olyckor heela tiden, men efter ett tag kopplade hon känslan av kissnödig med det blir blött och efter en vecka satt det!
    Så har jag också gjort. Jag har helt enkelt låtit de vara nakna nertill här hemma eller bara med underbyxor på. Visst blir det mycket tvätt och torka de första dagarna, men det går fort för dem att lära sig. Mina barn har varit helt blöjfria innan två års ålder båda två. Ställ fram en potta, men tvinga dem inte att sitta på den.
  • AdWi

Min kille fick när han var 2 år och 3 månader gå utan blöja en dag men det funkade inte alls, kissade ner precis allt. Så då resonerade vi som så att han inte var mogen och struntade i det helt. En månad senare var han blöjfri både natt och dag så jag vet inte vad som hände.. Idag är han 4,5 och han har aldrig kissat på sig. Vi har aldrig hållt på med potta eller toasits utan det har varit toaletten direkt med en pall under som han kunnat ha fötterna på.
    Det kommer att ge med sig förr eller senare, alla barn är olika på vid vilken ålder de slutar. Lycka till!

• sannapanna76

Men vad ni har bråttom allihop! Låt det mogna fram. Inga barn blir mer medgörliga för att man försöker stressa och pressa dem fram till ett resultat. En 2½-åring är fortfarande ganska liten.

• sannapanna76
    AdWi skrev 2009-04-14 10:03:14 följande:
    Min kille fick när han var 2 år och 3 månader gå utan blöja en dag men det funkade inte alls, kissade ner precis allt. Så då resonerade vi som så att han inte var mogen och struntade i det helt. En månad senare var han blöjfri både natt och dag så jag vet inte vad som hände.. Idag är han 4,5 och han har aldrig kissat på sig. Vi har aldrig hållt på med potta eller toasits utan det har varit toaletten direkt med en pall under som han kunnat ha fötterna på. Det kommer att ge med sig förr eller senare, alla barn är olika på vid vilken ålder de slutar. Lycka till!
    Precis så var med med vår stora tjej. Hon ville INTE sitta på pottan när hon var 2 år och 7 månader, men när hon var 2 år och 8 månader var hon torr både på dagen och natten. och då "tränade" vi inte över huvud taget därmellan. Hon bara bestämde sig för att "nu är det dags". Det går mycket lättare om det får mogna fram i barnets egen takt.
  • Himalya

Sonen är 2 år och vi tog helt enkelt av honom blöjan för ca 1 månad sen och lät honom springa runt i kalsonger här hemma. Blev mycket torkande först och han blev ledsen när det blev blött. Vi förklarade att det inte gör något och tröstade. Efter 2 dagar började han förstå detta med pottan. Och att lära sig känna när han behövde kissa.

Vi har då haft pottan framme en längre tid så det var inget nytt vi bara plockade fram. Och han bajsade på pottan när han var under året. Men mest för att vi visste att han alltid bajsade efter frukost eller middag. Sen slutade han med det.

Mycket beröm och inget skäll. Han får hjälpa till att bära pottan till toaletten och tömma den. Säger hejdå till kisset eller bajset och spolar sen.
    Först ville han inte bajsa på pottan utan när han blev bajsnödig sa han blöja och då fick han såklart ha det. Men efter någon dag så satt han på pottan för att han skulle kissa och så hörde jag att han faktiskt bajsade också. Massa beröm! :)
    Så nu funkar det me.

Han har bara varit utan blöja hemma hittills. Men nu under påsken var han utan även på mina föräldrars landställe och hemma hos dom. Imorse ville han först inte ta på sig blöja när vi skulle till dagis. Men det gick bra ändå.

Tur det, för där sa dom att dom måste klara det där jätte bra innan dom får vara utan blöja där för dom har inte tid. (jag reagerade lite på den kommentaren måste jag säga, även om jag förstår att dom har fullt upp).

Inte så mycket tips kanske, men så har vi gjort iaf. :)

• Atlet

Hallå!
    Vill tacka förslaget att ge beröm av hjälp av klistermärken.

• frk Carlsson
    sannapanna76 skrev 2009-04-14 10:09:53 följande:
    Men vad ni har bråttom allihop! Låt det mogna fram. Inga barn blir mer medgörliga för att man försöker stressa och pressa dem fram till ett resultat. En 2½-åring är fortfarande ganska liten.
    Jag håller med! Vi har försökt med vår dotter, som fyller 3 i maj, lite fram och tillbaka men hon har aldrig varit med på noterna förrän nu. NU funkar det för henne att gå utan blöja och hon känner själv när det kommer och då springer hon på toa själv. Jag har själv fått ta mig ett snack med mig själv om varför jag vill att min dotter ska va blöjfri och visst, till viss del handlar det ju om att man själv som vuxen kanske känner sig stressad och tycker att "alla andra i sammaålder är blöjfria". MAn glömmer snabbt attbarn är olika och att de utvecklas i olika takt, vår dotter är t ex sen med att bli blöjfri, men hon pratar bättre än de flesta 3-åringar vi känner. Så TS, känn dig som sagt inte stressad utan jag tror att det bästa är att vänta in barnet...
    Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Toffsan

Jag tycker också att barnen själva ska vara redo att bli blöjfria dock har vi fått påtryckningar både från bvc och dagis. Tycker det är jättejobbigt, framför allt dagis att blöjan ska av vid ett visst tillfälle (när han flyttar ner en avdelning).

• AnnaSvea

Nu har min kille lagt blöjan på eget initiativ. Snart fyra.
    Har gått jättebra, inte en enda olycka.

• Lill Bästis

Vår dotte rär två år och tar va sig blöjan varje dag för att gå runt naken går in själv på toan och sätter sig för att kissa men det kommer dock inget utan hon går ut igen för lek och rätt som det kissar hon på golvet och reaktionen blir oj!

Vi hade tänkt ta allvar i det nu till semestern men är inte helt säker på hur man ska gå till väga, öppen för tips=)

• mstensson

Hej! 

Vi fick vår dotter blöjfri på 4 dagar ungefär - utan tvång och utan stress. Det gick verkligen som en dans och över förväntan :) Jag som fasat så för den!
    Hon blir 3 i september så hon var drygt 2 år och 10 månader.
    Listade ett par tips för den som kikar runt lite på nätet om hur andra gått till väga - hoppas det kan hjälpa någon där ute! 

goteborgsmamman.se/9-tips-for-en-lyckad-pottraning/

Kram!

Svar på tråden Tips om hur barn blir blöjfri.