• Helstsyskonnu

Någon som blivit gravid efter många Pergokurer?

Jag har hört att chanserna att bli gravid statistiskt sett minskar efter tre kurer med Pergo. Räknar man då tre gånger med äl?

Jag har precis börjat min 6:e kur nu. Först två enkelkurer = ingen äl. Sedan en dubbeldos, gav fin äl men inte gravid. Nästa dubbeldos, ingen äl. Ytterligare en dubbeldos gav äl förra månaden men jag blev inte gravid. Nu har jag påbörjat min 4:e dubbelkur.

Är det någon som blivit gravid efter många kurer med Pergo eller blir det mest en transportsträcka fram till nästa steg i behandlingen. Min läkare tycker att vi ska hoppa över behandling med sprutor och gå direkt på IVF om jag inte blir gravid av Pergo. Tydligen är det så liten chans att bli gravid av sprutor, typ 10%.

• Svar på tråden Någon som blivit gravid efter många Pergokurer?
  • Helstsyskonnu

Ingen som har något att dela med sig av? Ni som inte blev gravida efter flera Pergokurer får gärna berätta hur det gick sedan - vilka behndlingar ni gick vidare till och hur resultatet blev.

• Helstsyskonnu

Finns det verkligen ingen som ätit många pergokurer och vill berätta hur det gick?

• Sagn

Jag har ätit 5 pergokurer, 2 st enkel (ingen ÄL på första, men på andra), 2 st dubbel (ÄL) , 1 st trippel (sen ÄL på dag 28). Inte det minsta gravid på någon av omgångarna, tyvärr.

Intressant det där du skrev om att det bara är 10% chans att bli gravid med sprutor, vad menar din läkare med det? Jag ska nämligen börja med sprutor på onsdag och min gynekolog har sagt att hon tror att sprutor kommer fungera mkt bättre än pergo på mig, eftersom min livmoderslemhinna blir så tunn av pergo. Dessutom har jag hört att sprutor är betydligt mer effektivare än pergo eftersom man kan anpassa doseringen efter hand. Egentligen borde väl chansen att bli gravid vara lika stor med pergo som med sprutor om man bara får ÄL av dem?!

Hur lång är kön för IVF där du bor?

• Helstsyskonnu

Han sa att det är rätt svårt att ställa in rätt dos, men även om man hittar rätt dos så är det bara ca 10-15% chans att bli gravid. Vet inte hur det kan vara det, det borde väl vara typ 30% eller vad det nu är vid en ägglossning - hur man än få den. Men jag har läst ungefär samma siffror på Carl von Linné-klinikens hemsida så det kan ju inte vara helt taget ur luften.

Vi har ju ett barn sedan tidigare så vi måste betala ivf själva, då var det ingen kö alls sa min läkare. Vi bor i Sörmland, men gör då ivf på CvL-kliniken i Uppsala tror jag. Men jag hoppas ju att vi slipper.

Jag får väl säkert prova sprutorna om jag vill, men om det är så liten chans så vet jag inte. fast jag har ju hört om de som blivit gravida med sprutor.

• Sagn

Okej, men den där siffran 10-15 % måste vara någon form av genomsnitt, om man får ÄL måste ju chansen att bli gravid vara lika stor som om du får ÄL utan stimulering. Och den siffran är ju lite olika beroende på ålder... i mitt fall ligger chansen på 25 % ungefär.

Men det där med att få till rätt storlek på äggblåsorna är nog det som är det svåraste med sprutor och risken för överstimulering verkar vara ganska stor =( Men jag hoppas att jag är en av dom som sprutor funkar på, annars ska jag be att få en remiss skickad för IVF.

Är ett första barn ett pergo-barn? Eller blev du spontant gravid?

• Helstsyskonnu

Jag blev spontant gravid med min son, men troligtvis var det en riktig lyckträff eftersom det verkar som att jag väldigt sällan har äl. Men det tog över ett år av försök ändå.

Sen hade mensen inte kommit tillbaka när sonen var 14 månader så då gick jag till läkaren. Han ställde diagnosen PCO, fast det är inga prover tagna, han har bara sett att jag har sådana äggstockar. Han tror att jag har rätt goda chanser vid en ivf, men jag börjar misströsta lite - känns som att jag ställt in mig på det värsta. Men jag har ju varit gravid en gång så jag hoppas att det kan ske igen.

Har du några barn?

• Sagn

Nej jag har inga barn, men jag längtar nåt fruktansvärt efter ett eller flera!

Enligt mina prover har jag inte PCO, men min gyn har sagt att mina äggstockar ser ut som PCO-äggstockar, dvs. många små omogna äggblåsor. Den förra cykeln var jag ostimulerad och fick konstigt nog ÄL av mig självt, kändes skönt att få ett kvitto på att kroppen kanske har fattat galoppen. Men det ska bli skönt att börja med sprutor ändå, det är ju lättare att pricka in sexandet vid ÄL på så vis.

Vad kostar ett IVF försök? Inte misströsta, självklart kommer det att gå vägen på ett eller annat sätt det är jag övertygad om. Men visst blir man grymt deppig när månaderna bara svischar förbi och inget händer =(

• Helstsyskonnu
    Sagn skrev 2009-04-07 07:31:25 följande:
    Nej jag har inga barn, men jag längtar nåt fruktansvärt efter ett eller flera! Enligt mina prover har jag inte PCO, men min gyn har sagt att mina äggstockar ser ut som PCO-äggstockar, dvs. många små omogna äggblåsor. Den förra cykeln var jag ostimulerad och fick konstigt nog ÄL av mig självt, kändes skönt att få ett kvitto på att kroppen kanske har fattat galoppen. Men det ska bli skönt att börja med sprutor ändå, det är ju lättare att pricka in sexandet vid ÄL på så vis. Vad kostar ett IVF försök? Inte misströsta, självklart kommer det att gå vägen på ett eller annat sätt det är jag övertygad om. Men visst blir man grymt deppig när månaderna bara svischar förbi och inget händer =(
    Det beror väl på lite i vilket landsting man bor. Men i vårt landsting får man 3 gratisförsök om man inte har barn ihop sen tidigare. Tror dock att man får bekosta resor och sånt till kliniken själv.

Vi skullle få betala runt 20 000 per försök... Men skulle det behövas så skulle vi klara av det. Fast man kan ju bli lite avundsjuk på de som inte behöver lägga ett öre på att bli gravida. Och så kan det ju behövas många försök...

Ja det är jättejobbigt att inte bli gravid. och jag kan känna på ett sätt att jag längtar ännu mer än med min första, nu vet jag ju hur häftigt det är att vänta och föda barn. Nu har jag jättesvårt att tänka mig adoption, det hade jag inte förut. Men nu känner jag att det inte bara är det att jag vill ha ett barn till - jag vill ju vara gravid!
  • Helstsyskonnu

Nyfiken på om det finns fler som vill dela med sig av erfarenheter...

• icka76

Jag blev gravid på min 5 enkelkur eller vid 4e ägglossningen. Det var tvillingar men det blev tyvärr ett ma i v.11. Jag tror inte att chansen minskar efter 3 kurer utan man har samma chans varje månad bara man får äl. Vid äl är det ju ca 25-30 % chans att lyckas så jag vaäljer att se det som att vi lyckades ganska snabbt ändå. Lycka till

• Helstsyskonnu

Tack så mycket! Jag beklagar ditt missfall, hur har det gått sedan?

• icka76
    Helstsyskonnu skrev 2009-04-15 21:45:52 följande:
    Tack så mycket! Jag beklagar ditt missfall, hur har det gått sedan?
    Har inte riktigt kommit igång än med försöken. Har kommit lite grjer emellan, men snart är vi på banan igen.
  • T e s s

Försökt i 2år nu!
    Utredning i höstas som slutade med "ofrivilligt barnlösa"
    Fick 6 pergo kurer utskrivna o idag blev kur 3misslyckad då tant röd knackade hysterinsk på dörren!
    Då jag inte mår så bra av att ta pergo, humöret, nedstämdhet o upp i vikt så ger jag mig nu! Med gråten i halsen så ger jag upp, orkar inte längre.
    Ursäkta för mitt nedstämda text.
    Kanske får jag lite energi om ett tag igen!
    Kram/ Tess

• Mrs Anna P

Tess...du behöver inte ge upp...ta en eller två månaders paus från pergo...det är i alla fall rekommenderat. Du kan ju prova annat under tiden..tex rosenrot ifall du tar det för att du har haft ojämn cykel eller svag ägglossning.

Lycka till.

• jakey

Hej, Jag har blivit gravid efter mååånga pergokurer 2ggr. Första barnet var på kur 6 och andra efter kur 9 fast 12månader då jag var tvungen att ta uppehåll 2ggr, försöker nu en tredje gång och är på kur 4(månad 5). Jag har också hört att det inte skall vara så stor ide att fortsätta om det inte funkar inom 3 månader men jag är glad att jag fick göra det ändå! Denna gången har min läkare sagt 3månader sen 1 månad uppehåll och så vidare eftersom längre användning påverkar livmoderslämhinnan negativt...man skall alltså hinna återhämta sig på uppehållsmånaden och därmed ha snäppet högre chans månaden efter om jag har förstått det rätt...

• Helstsyskonnu

Tess: jag beklagar att du mår så dåligt.

Jakey: vad skönt att höra om någon som lyckas. Min läkare har inte asgt något om uppehåll, han sa att vi skulle köra på med Pergo tills jag eller han tröttnade. Min slemhinna har sett fin ut varje gång, men kan den ändå försämras utan att det syns?

Svar på tråden Någon som blivit gravid efter många Pergokurer?