• Puffen

Syns det att barnet är prematur?

Var på akuten med Elise som är 7 månader, fick då frågan av en sjuksyster som hon är prematurbarn.

Nja, sa jag, hon föddes med planerat snitt i v.38. Men hon är tvilling och vägde 2400g och var 45cm vid födseln.
    Hennes tvillingbror vagde 3050g och var 50cm vid födseln.

Ser man på barn om det är prematura???

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Svar på tråden Syns det att barnet är prematur?
  • Manchester

Min son är född i v. 33 + 5. Han såg helt klart prematur ut tills han var åtminstone ett år. Nu är han tre och jag tycker nog inte att det syns längre, men det är nog lättare för en utomstående att avgöra.

• Litetdahl
    AronsMamma skrev 2009-04-17 19:38:57 följande:
    Tycker du detta om alla extremt tidigt födda barn? För de flesta jag vet och lärt känna som har extremt tidiga barn har jag inte sett detta på. Visst finns det vissa man kan se de på, men långt ifrån många.
    Som jag skrev: "På dessa barn jag sett", dessa barn jag sett och menar i mitt inlägg är de prematura barn födda innan v. 30 i min bekantskapskrets. Det framgår i inlägget.
  • Litetdahl
    Litetdahl skrev 2009-04-18 07:36:42 följande:
    Som jag skrev: "På dessa barn jag sett", dessa barn jag sett och menar i mitt inlägg är de prematura barn födda innan v. 30 i min bekantskapskrets. Det framgår i inlägget.
    Kanske visst inte framgick så tydligt ändå, men i mitt inlägg pratar jag som sagt om de tidigt födda barn i min bekantskapskrets. Andra barn jag inte sett kan jag givetvis inte uttala mig om.
  • mammasgullar
    Litetdahl skrev 2009-04-18 07:39:38 följande:
    Kanske visst inte framgick så tydligt ändå, men i mitt inlägg pratar jag som sagt om de tidigt födda barn i min bekantskapskrets. Andra barn jag inte sett kan jag givetvis inte uttala mig om.
    Jo de såg jag och förstod, men tänkte om du kanske hade sett några bilder på andra barn som du tyckt sett prematura ut. :)
  • Litetdahl
    AronsMamma skrev 2009-04-18 08:36:57 följande:
    Jo de såg jag och förstod, men tänkte om du kanske hade sett några bilder på andra barn som du tyckt sett prematura ut. :)
    Jaha! Nej, jag kan inte säga att jag direkt har studerat andra prematura barn än de i min bekantskapskrets. Om man nu kan säga studera...
  • Helene100

Jag har svårt att tro att ett barn fött v 38 ser prematurt ut! (Vad det nu är..) Min kille (f v25) ser inte prematur ut alls (tycker iallafall jag) även om han ibörjan såg lite platt ut på sidornaom huvet och var lite "tärd" efter allt han fått vara med om. Dom förtidigt födda jag sett ser hur normala ut som helst - kanske lite små - men inget annat? Kan "prematurutseende" på större barn vara en myt??

• Helene100

Jag har svårt att tro att ett barn fött v 38 ser prematurt ut! (Vad det nu är..) Min kille (f v25) ser inte prematur ut alls (tycker iallafall jag) även om han ibörjan såg lite platt ut på sidornaom huvet och var lite "tärd" efter allt han fått vara med om. Dom förtidigt födda jag sett ser hur normala ut som helst - kanske lite små - men inget annat? Kan "prematurutseende" på större barn vara en myt??

• Full av förhoppning

Då handlar det nog om generna för 38 är fullgånget
    Man kan ju ha de dragen även om man inte är för tidigt född

Helene100 skrev 2009-04-19 11:27:44 följande:
    En älva och ett mirakel
  • Neko

Intressant ifall dragen skulle finnas kvar i vuxen ålder =) Titta gärna in i mitt galleri och gissa om det var jag eller min sambo som var prematur? Finns en bild på oss båda som heter BB.

• Eisa
    Litetdahl skrev 2009-04-17 12:17:39 följande:
    Jag tycker absolut att det syns, särskilt på väldigt tidigt födda barn. Har flera bekanta med barn födda innan v. 30 och de har väldigt lika drag. Det är något med ögonen, de är liksom "urkolkade" under, tycker också att det är speciellt med ögonlocken. Ansiktsformen är ganska avlång och så syns det om man tittar rakt ovanifrån på barnet. På dessa barn jag sett med prematurdrag tycker jag det inte verkar växa bort. Utseendet under ögonen blir snarare tydligare. Nu pratar jag som sagt om väldigt tidigt födda barn.
    Jag är bekant med en kille som är 25 år. Han ser fortfarande ut sådär (han var väldigt prematur)
  • Eisa
    Neko skrev 2009-04-19 15:41:02 följande:
    Intressant ifall dragen skulle finnas kvar i vuxen ålder =) Titta gärna in i mitt galleri och gissa om det var jag eller min sambo som var prematur? Finns en bild på oss båda som heter BB.
    Din sambo.
  • cloudberry79
    Neko skrev 2009-04-19 15:41:02 följande:
    Du, helt klart, men jag är av övertygelsen att det växer bort väldigt fort för de allra flesta. Tror inte så många har kvar några drag alls i vuxen ålder
    - - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • jomba

Våran kille föddes i v28 tycker inte att det synts på honom, har kompisar som fick tvillingar i v24 de ser inte heller prematur ut. Har ytterliggare än kompis som fick i v25 och på hennes dotter har man alltid sett det på hon är fem idag. Så det är nog väldigt olika.

• Neko
    cloudberry79 skrev 2009-04-19 17:57:38 följande:
    Du, helt klart, men jag är av övertygelsen att det växer bort väldigt fort för de allra flesta. Tror inte så många har kvar några drag alls i vuxen ålder
    Kul att ni trodde olika =) Det är min sambo som är prematur, jag föddes en dag efter BF och vägde tom lite över medel =)
  • Frila2

Jag tycker helt klart att man kan se det många gånger. Som förälder vill man nog inte att det ska synas men jag anser att det gör det. Min dotter är född 11½ vecka för tidigt och jag tycker att man ser det på henne. Hon har ganska lite av det klassiska prematura utseendet (måttligt prematurt utseende enligt BVC-läkaren igår) men man ser det på att hon är smal vid tinningarna och har lite stora ögon med ett extra väck vid ögonlocket. Det börjar iof försvinna nu. En kompis till mig är född 10 veckor för tidigt och man ser även nu när hon är 26 att hon är, precis som min dotter, lite smalare vid tinningarna. Men det syns inte på alla så¨klart i vuxen ålder men jag vet iaf tre bekanta där det syns, även efter 20-40 år men samtidigt några där man inte ser det.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Katarina76

Min dotter 4 mån har stora ögon, men jag tycker det är fint, Det är väl inget att skämmas över heller, att man är född tidigare än de flesta.

• Grüth

ja som du skriver att man som förälder inte ser de på samma sätt. Neo är född v 24+3. ibörjan hade han väldigt premturutseende men jag tycker han inte har kvar de längre!

• Slaim

Hej! Jag kan se på min son att han är född för tidigt. Men de dragen kan jag även se på barn som inte är för tidigt födda. min son har smalt ansikte men det har både jag och min sambo med. Han har även stora ögon, men det är ju skitfint. Allt brukar säga : åå vilka fina ögon han har!! (detta trots att han skelar) Men hursomhelt så är de såååååååå underbart söta!!

• Slaim

Glömde skriva att han är född v. 25

• Therese33

På vår son kan man inte se att han är prematur..

Svar på tråden Syns det att barnet är prematur?