• Dissan

VAd gäller för vårdnadsbidrag?

Hej
    Hoppas ni kan hjälpa mig. Är lite fundersam vad som gäller med vårdnadsbidrag... Kan man få det samtidigt som man tar ut t ex 2 föräldradagar? Eller måste man vara "inkomstlös"? Hur länge kan man få vårdnadsbidrag?

Tack!

• Svar på tråden VAd gäller för vårdnadsbidrag?
  • Busbellan

Ingen i hushållet får ta föräldradagar på något barn samtidigt som man har vårdnadsbidrag. Jobba får man däremot så mycket man vill så länge man inte har kommunal barnomsorg.
    Man kan ha vårdnadsbidrag från det att barnet fyllt 1 år tills barnet fyller 3 år.
    Man måste tagit ut 250 f-dagar på barnet innan man kan få vårdnadsbidrag

Mamma till Nora, August och Ella
  • strojes

Och om man har flera barn mellan 1 och 3 år och ingen av de utnyttjar barnomsorgen så får man vårdnadsbidrag för alla barnen.
    Äldre syskon får gå på förskolan.

• Busbellan
    strojes skrev 2009-04-03 22:32:11 följande:
    Och om man har flera barn mellan 1 och 3 år och ingen av de utnyttjar barnomsorgen så får man vårdnadsbidrag för alla barnen.Äldre syskon får gå på förskolan.
    Det där om äldre syskkon får gå på dagis eller inte varierar mellan olika kommuner.
    Här får inte syskon som inte tillhör allmän förskola gå på dagis.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • strojes
    Nogula skrev 2009-04-03 22:35:41 följande:
    Det där om äldre syskkon får gå på dagis eller inte varierar mellan olika kommuner. Här får inte syskon som inte tillhör allmän förskola gå på dagis.
    Och, hade för mig att jag sett den regeln på Regeringens hemsida som en allmän regel men det var det alltså inte.
Svar på tråden VAd gäller för vårdnadsbidrag?