• Mrs Cykel

Att flytta till London med ett barn

Hej!

Min man håller för fullt på att försöka övertala mig att vi ska flytta till London. Vi har en liten tjej född sommaren -08, och jag tycker att det känns "läskigt" att ge sig av med ett litet barn.

Vi har båda bott i London. Min man i 3 år och jag i nästan 2 år. Det är ju en fantastisk stad som vi trivdes jättebra i, men när vi var där var det ju bara vi två och en helt annan sak.

Eftersom jag vet att det finns många svenska Londonmammor så hoppas jag att det ska finnas någon även här på FL som kan hjälpa mig att besvara - eller diskutera - några frågor:

1) Min man kommer att jobba i Canary Wharf eller i City. Vi vill alltså bo i östra London för att minimera hans pendlingstid. Har ni några bra tips på barnvänliga områden, gärna i närheten av DLR?

2) Har svenska kyrkan i Canada Water någon form av mammaträffar eller liknande? Jag skulle så gärna vilja lära känna mammor med barn i samma åldrar. En av mina stora farhågor är att jag ska känna mig ensam. Jag vill ju naturligtvis att min dotter ska få lekkompisar också.

3) Hur fungerar det med sjukvården? Jag har ju ett "sjukvårdsnummer" (som jag i skrivandets stund inte kommer ihåg vad det kallas, hoppas ni fattar vad jag menar), men det har ju inte vår dotter. Hur gör man då? Finns något som liknar BVC i London?

Usch, jag tycker att det känns läskigt men inser också att det kanske skulle kunna vara ett äventyr och en utmaning.

Vad säger ni? Var bor ni andra som är Londonmammor (eller pappor såklart)?

• Svar på tråden Att flytta till London med ett barn
  • Mrs Cykel

Finns det någon Londonmamma i det här forumet som kan skriva några rader om staden?

• Karinski

www.swedishchurch.com/
    Har kan du se vilken dag det ar oppen forskola i sjomanskyrkan. Torsdagar 10.30 ser det ut som. Svenska kyrkan vid Marylebone har oppen forskola pa tisdagar 123-15.

Om du vill komma i kontakt med andra svenska mammor i ditt omrade sa ga in pa svenskamammor.com och se om det finns nan svensk mammagrupp i narheten av dar ni ska bo.

Sjukvard. Det ar nog bara att skriva in sig pa en vardcentral(clinic) nar man kommer dit. Jag ar inte helt saker faktiskt eftersom min son ar fodd har i London, men fraga andra mammor om de kan rekommendera en klinik och skriv in hela familjen dar.

• Renate78

Hej

jag har en son som ar snart 1ar o bor i London.

Jag tycker absolut inte du ska oroa dig for sjukvarden. Nar ni flyttat hit sa skriver du bara in er pa en surgery i narheten sa kan de hjalpa dig med att fa ett NHS number till ditt barn. Det ar bra om du tar med dig information om tex vilka vaccinationer ditt barn har fatt o sa... sa ni kan fortsatta dar ni var. Man far en liten rod bok till barnet dar det fylls i varje gang man gar o fa vaccinationer el vager o mater sitt barn.
    Jag antar att du ocksa far det aven fast ditt barn inte ar fodd har, men ar inte saker pa det.

Sjalv gar jag pa en sk Well baby clinic i narheten. De har drop in nagra timmar i veckan. Dit kan man ga o vaga o mata sitt barn o ocksa fa rad om man har problem med nagot. tex somn.

Nar det galler bra barnstallen att bo i ostra london ar jag inte ratt person att fraga eftersom jag bor i vastra london.

Men sen nar ni har valt stalle att bo pa sa kan du ga in pa din councils hemsida o leta efter playgroups. Det finns massor av sadana i London. Dit kan man ga o traffa andra lokala mammor o sa far barnen leka med andra barn o massor av leksaker. Ofta ar det i nagon kyrka men ofta inte sa kyrkligt (iaf inte de jag varit pa).
    I england ar det ju ganska vanligt med hemmamammor sa jag tror inte du kommer att ha nagra problem att traffa nagra att hanga med.

Sv kyrkans o svenskamammor.com ar ju forstass jattebra om man vill traffa andra sv mammor.

Lycka till!!

• Mrs Cykel

Tack för era svar!

När vi bodde där förut så hörde vi till en riktigt otrevlig surgery, men det kanske beror på i vilket område man bor? Standarden var verkligen jättelåg och det kändes mer u-land... Sorry, men det kändes verkligen så (ok, lite överdrivet).

Renate78: Var i västra London bor ni? Kan du rekommendera det området? Jobbar du eller är du hemma med er son?

Trots att jag inte kommer att jobba (till att börja med iaf) så skulle det vara skönt med lite "barnfri" tid emellanåt, kanske ett par timmar i veckan. Au pair-systemet verkar ju väl utvecklat i England. Är det någon som vet något eller har erfarenhet om det går att ha en live out-au pair som bara jobbar ett par timmar i veckan (kanske är bättre att kalla det extraknäck). När man inte har några släktingar i närheten så kanske man får lösa det på ett sånt sätt istället?

Usch, trots att jag känner till staden en del så är det iaf en helt annan grej att ge sig av med en liten tjej.

• Renate78

Vi bor i richmond o jag har varit hemma med min son i 1ar men ska nu borja jobba.
    Vi ska ha honom hos en childminder de dagarna som bade min kille o jag jobbar. Hoppas det kommer att fungera bra.
    Richmond ar ett trevligt omrade med mycket gronomraden o lite lugnare. Bodde i ostra london nar jag blev gravid men vi bestamde oss for att flytta utat hit for att fa lite mera natur o narmare till jobbet.

Den surgeryn som vi har ar jattefin o vi har alltid fatt jattebra hjalp o vard dar. Men som sagt det skiljer sig saklart vilket omrade mm. Gor som Karinski skrev ... prata med nagra foraldrar i omradet o se vilken de rekommenderar.

Allt kommer att ga jattebra ska du se... men forstar att det kanns oroligt.

• KanelbulleUK

Hej Mrs Cykel, har skickat dig ett PM!

• Mealla

Mrs Cykel skrev 2009-04-05 21:57:39 följande:

Tack för era svar! När vi bodde där förut så hörde vi till en riktigt otrevlig surgery, men det kanske beror på i vilket område man bor? Standarden var verkligen jättelåg och det kändes mer u-land... Sorry, men det kändes verkligen så (ok, lite överdrivet).
    Jag bor inte i London langre, (bodde dar 2004-2007) men min son ar fodd dar, och jag hade val lite fordomar om det undermaliga NHS, men alla mina forvantningar och fordomar kom pa skam. Hade helt fantastisk vard pa min narmaste health clinic sa jag tror absolut att det kan bero pa var man bor.
  • Mrs Cykel

Nu har jag kommit hem från en vecka i London. Det gick ju bra med barn.

Skämt åsido, det finns ju för- och nackdelar med allt, men det är ju lätt när man är här hemma i Sverige att tro att inget funkar på andra ställen.

Vi får se hur det blir helt enkelt.

Svar på tråden Att flytta till London med ett barn