Att flytta till London med ett barn
Hej!
Min man håller för fullt på att försöka övertala mig att vi ska flytta till London. Vi har en liten tjej född sommaren -08, och jag tycker att det känns "läskigt" att ge sig av med ett litet barn.
Vi har båda bott i London. Min man i 3 år och jag i nästan 2 år. Det är ju en fantastisk stad som vi trivdes jättebra i, men när vi var där var det ju bara vi två och en helt annan sak.
Eftersom jag vet att det finns många svenska Londonmammor så hoppas jag att det ska finnas någon även här på FL som kan hjälpa mig att besvara - eller diskutera - några frågor:
1) Min man kommer att jobba i Canary Wharf eller i City. Vi vill alltså bo i östra London för att minimera hans pendlingstid. Har ni några bra tips på barnvänliga områden, gärna i närheten av DLR?
2) Har svenska kyrkan i Canada Water någon form av mammaträffar eller liknande? Jag skulle så gärna vilja lära känna mammor med barn i samma åldrar. En av mina stora farhågor är att jag ska känna mig ensam. Jag vill ju naturligtvis att min dotter ska få lekkompisar också.
3) Hur fungerar det med sjukvården? Jag har ju ett "sjukvårdsnummer" (som jag i skrivandets stund inte kommer ihåg vad det kallas, hoppas ni fattar vad jag menar), men det har ju inte vår dotter. Hur gör man då? Finns något som liknar BVC i London?
Usch, jag tycker att det känns läskigt men inser också att det kanske skulle kunna vara ett äventyr och en utmaning.
Vad säger ni? Var bor ni andra som är Londonmammor (eller pappor såklart)?