• mamman i skogen

Personlig assistans enl LASS/LSS för alla som har frågor kring detta

För alla som har eller ska söka personlig assistans eller det som bara är intresserade av hur det fungerar. Här ger vi varandra tips och stöd diskuterar kring det rent praktiska och lagar och regler och berätta om hur vardagen fungerar när man helt plötsligt blir en arbetsplats och inte ett hem.

Personlig assistans är ngt unikt och en rättighet som personer med funktionshinder har och detta är en oerhörd hjälp för oss föräldrar med barn med svåra funktionsnedsättningar det ger oss möjligheten att leva så normalt som det bara går och bara vara föräldrar till våra barn. Men vägen till att få personlig assistans är inte lätt eller självklar och kan kännas alltför svår när man redan har gjort slut på sina sista krafter....

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m39875442.html  den gamla tråden

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • Svar på tråden Personlig assistans enl LASS/LSS för alla som har frågor kring detta
  • MidvinterAngel62
    mamman i skogen skrev 2009-06-23 23:18:17 följande:
    Vi fick beslut på ytterligare 54 timmar i veckan.
    Menar de totala timmar..
  • mamman i skogen
    MidvinterAngel62 skrev 2009-06-24 14:05:31 följande:
    Menar de totala timmar..
    113 h veckan
  • Snuffe
    mamman i skogen skrev 2009-06-23 15:22:26 följande:
    Idag kom vårt beslut från FK och vi fick igenom allt vi sökt så nu har vi ass all rivers hemmatid med undantag för 20 timmars "föräldraansvar"
    Grattis, gratiis, grattis!!!! Äntligen!! Frågan är hur det kommer att kännas när ni äntligen får krypa ner i samma säng? {#lang_emotions_tongue_out}, fniss, fniss.
  • Petrah

HAB har skickat ansökan till LSS ang vår son, hur lång tid kan detta ta tro?? och hur börjar dom när dom jobbar från LSS?

Wild, Raw and Beautiful
  • suz75

Stort grattis Adams Innebär det att River får ass hela dygnet? Så superbra..Vi kämpar på med alla våra överklagan, juristerna är så trötta på kommunen nu..Allt tar så f**b lång tid..

• pinguuu

Har en fråga som jag skulle vilja och behöva ha ett svar på... Om någon kan och vill....

Jag ska åka iväg på ett teckenläger med min familj och vår assistent följer med.
    Vi kommer att vara borta i en vecka och naturligtvis kommer jag/familjen vara med en stor del av tiden. Hon kommer ju inte vara ensam lång tid tillsammans med min son.

Hur har ni gjort kring lön? Hur många timmar har ni betalat ut per dygn, till lön? Har det varit dygnsvis eller inte????

Tacksam för svar.

Passar även på att tacka för denna tråd och önskar alla en trevlig sommar.

• mamman i skogen
    pinguuu skrev 2009-07-05 17:38:23 följande:
    Har en fråga som jag skulle vilja och behöva ha ett svar på... Om någon kan och vill.... Jag ska åka iväg på ett teckenläger med min familj och vår assistent följer med. Vi kommer att vara borta i en vecka och naturligtvis kommer jag/familjen vara med en stor del av tiden. Hon kommer ju inte vara ensam lång tid tillsammans med min son. Hur har ni gjort kring lön? Hur många timmar har ni betalat ut per dygn, till lön? Har det varit dygnsvis eller inte???? Tacksam för svar. Passar även på att tacka för denna tråd och önskar alla en trevlig sommar.
    Oavsett om du är hemma eller borta så kan du inte bryta arbetstidslagen. Dygnsvilan måste de ha på 11 timmar och man får inte överskrida en visst antal timmar per vecka utan att ha ett godkännande från arbetsgivaren. Våra assistenter får arbeta 50 timmar per vecka borde vara ngt liknande för era beroende på kollektivavtal etc.
  • pinguuu

Tack för ditt svar Adams Family.
    Jo jag har talat med vår assistanssamordnare och det blir "vilan" emellan.

Men man vet ju inte hur många timmar man ska lägga. "Vissa assistenter" skulle säkert vilja ha betalt 24 timmar per dygn för att dom är hemifrån eller all vaken tid hos barnet men jag har sagt att man åtminstoner inte kan gå utöver beviljade timmar.

Hur är det kring traktamente????

• ulricaa
    pinguuu skrev 2009-07-05 18:39:04 följande:
    Tack för ditt svar Adams Family.Jo jag har talat med vår assistanssamordnare och det blir "vilan" emellan.Men man vet ju inte hur många timmar man ska lägga. "Vissa assistenter" skulle säkert vilja ha betalt 24 timmar per dygn för att dom är hemifrån eller all vaken tid hos barnet men jag har sagt att man åtminstoner inte kan gå utöver beviljade timmar. Hur är det kring traktamente????
    traktamentet är på 210 kr/dag. Då ingår boende men inte mat. Det finns riktlinjer för hur mkt man drar av för resp. måltid, om assistenten t. ex. får frukost eller lunch. Får de alla måltider betalda blir det inte så mkt i traktamente.

Vi har rest med assistenter. Det finns inga krav på att de ska fler timmar bara för att de är hemifrån! Både min sambo och jag reser i våra arbeten ibland; inte 17 får vi mer betalt för det... förutom traktamente!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • Jontesfru

Hoppar in här lite.
    Börjar bli nervös. På onsdag ska vi ha hembesök från FK o kommun. Juristen från assistansbolaget är ju också här o hjälper oss. Men oj det känns i magen...Men så brukar det ju vara när det är något nytt o okänt. Men på onsdag kväll är det nog skönt.

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • anne h
    pinguuu skrev 2009-07-05 17:38:23 följande:
    Har en fråga som jag skulle vilja och behöva ha ett svar på... Om någon kan och vill....Jag ska åka iväg på ett teckenläger med min familj och vår assistent följer med.Vi kommer att vara borta i en vecka och naturligtvis kommer jag/familjen vara med en stor del av tiden. Hon kommer ju inte vara ensam lång tid tillsammans med min son.Hur har ni gjort kring lön? Hur många timmar har ni betalat ut per dygn, till lön? Har det varit dygnsvis eller inte????Tacksam för svar.Passar även på att tacka för denna tråd och önskar alla en trevlig sommar.
    måste fråga; vart åker ni på teckenläger?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • suz75

Känner mig riktigt kluven. Det känns som om man verkligen är låst i hemmet med assistenter. Även fast man har beviljat assistans så måste man ju kunna hitta på saker. Inte nog med att man har olika instanser att komma till som tex Bräcke region hab och Move and walk. Vi har ju sökt för utökade timmar men fått blankt NEJ avslag på direkten.

I fredags ville sektionschefen för LSS prata med mig för att hon ville vi skulle ta tbx ansökan för de ville inte ha det prövat i rätten. Eller hur att vi tar tbx det. Men jag förstår itne hur de resonerar, varför skall man få utökade timmar när man har redan beviljat fr FK? Helt absurt. Men nu skall detta upp i rätten som tur är har vi super bra två st jurister som sköter detta och de förstår ju inte vad det är frågan om. Hur man kan bli behandlad på det viset. men vår kommun är enormt svår med allt.

Sedan så är ju Bräcke region hab via landstinget men vi har haft assar med oss för det står inte i vårt beslut fr fk att vi inte får. När jolina är på sjukhus och inlagd då dras assistansen. men chefen på lSS menar på Bräcke går ju under hälso och sjukvård vad är skillnaden? sa hon.. Stor skillnad, jolina är inte inlagd på sjukhus sa jag tillsvars. men men det skall prövas så får vi se om vi får ngt rätt.

Det här kämpandet tar aldrig slut, det som tar mest på krafterna är dessa människor man måste prata med som inte FATTAR ett smack.

• mamman i skogen
    suz75 skrev 2009-07-06 13:19:28 följande:
    Känner mig riktigt kluven. Det känns som om man verkligen är låst i hemmet med assistenter. Även fast man har beviljat assistans så måste man ju kunna hitta på saker. Inte nog med att man har olika instanser att komma till som tex Bräcke region hab och Move and walk. Vi har ju sökt för utökade timmar men fått blankt NEJ avslag på direkten. I fredags ville sektionschefen för LSS prata med mig för att hon ville vi skulle ta tbx ansökan för de ville inte ha det prövat i rätten. Eller hur att vi tar tbx det. Men jag förstår itne hur de resonerar, varför skall man få utökade timmar när man har redan beviljat fr FK? Helt absurt. Men nu skall detta upp i rätten som tur är har vi super bra två st jurister som sköter detta och de förstår ju inte vad det är frågan om. Hur man kan bli behandlad på det viset. men vår kommun är enormt svår med allt.Sedan så är ju Bräcke region hab via landstinget men vi har haft assar med oss för det står inte i vårt beslut fr fk att vi inte får. När jolina är på sjukhus och inlagd då dras assistansen. men chefen på lSS menar på Bräcke går ju under hälso och sjukvård vad är skillnaden? sa hon.. Stor skillnad, jolina är inte inlagd på sjukhus sa jag tillsvars. men men det skall prövas så får vi se om vi får ngt rätt.Det här kämpandet tar aldrig slut, det som tar mest på krafterna är dessa människor man måste prata med som inte FATTAR ett smack.
    Suz jag förstår att du blir trött och less men jag tror att det kommer gå bra för er i rätten och det kanskeär så att det är nödvändigt att komma dit för att slippa dessa konflikter i framtiden. Måste säga att er kommun verkar oerhört dålig när det kommer till LSS....vår kinkar ju också men vi får ju tillslut våra beslut även fast det drar ut på tiden i månader och ibland över året.
  • Fantine

Suz: Ang Bräcke så tycker jag du ska förklara att ni föräldrar måste närvara som föräldrar, inte som assistenter. Och att det behövs assistenter för att vara fysiskt med Jolina på hennes pass där. Precis som jag antar att hon har resurs all tid på fsk..? Min upplevelse är att när vi var där så drog personalen i oss hela tiden för möten och de vill ju diskutera allt i samråd med oss och då var ju Jack med en ass på själva passen. Annars skulle ju isf ni haft med er resurs från fsk på dagarna men eftersom ni inte bor i Göteborg så blir ju det ett större problem. Nu blev det lite snurrigt det här märker jag... Hoppas du förstår vad jag menar.

Annars tycker jag att när ni söker utökade timmar från fk nästa gång så ta med Move and Walk-veckorna och 4 veckor för Bräcke i årsberäkningen av antalet timmar så får ni "spara" själva för dessa tillfällen. Då slipper ni iaf tjafset med kommunen om ni får igenom det där.

• vännen

Ditt inlägg är anmält. Det är int tillåtet att marknadsföra sig här.

Svar på tråden Personlig assistans enl LASS/LSS för alla som har frågor kring detta