• Wiva familia

Nån som brukar äta dansk fläskfilé från "Danish crown" köpt på willys.. SE HIT!

Min sambo är sjukt nojjig vad gäller mat och vi brukar alltid köpa svenskt kött.. Nu såg jag att jag råkat köpa dansk fläskfilé av märket Danish crown på willys. Ska äta detta idag o min sambo har fått för sig att han kommer bli magsjuk eller mittad av salmonella BARNRUMPA! Är det nån som brukar köpa denna fläskfilé och kan lugna min sambo? Vore väldigt tacksam för svar isf!

• Svar på tråden Nån som brukar äta dansk fläskfilé från "Danish crown" köpt på willys.. SE HIT!
  • Wiva familia
    Nalle Puh73 skrev 2009-04-06 14:12:43 följande:
    Köper ofta dansk file och har aldrig blivit sjuk. Fråga honom om han skulle äta den om han var i Danmark, för där serveras knappast svensk på resturangerna.
    Han skulle ALDRIG äta kött på restauranger utomlands ha ha ha
  • Coonis

Faktiskt tycker jag att den danska blir godare än den svenska.

• fru edinge

ibland så har vi köpt just denna sorten, men gillar inte det.. fast det e inte för att grisen e av danskursrung, utan pga djurhållingen i dk jämnfört med i sverige.. va på en jätte bra(äcklig) utställning om just djurplågeri o där tog de upp skillnader mellan svenska grisar o danska grisar.. men som sagt vi har ätit just detta märket, o vi lever

• luzorsus

måste han veta att den är dansk ?
    Han kanske har stenkoll i kylskåpet dock och då är det ju svårt

• MrM
    Wiva familia skrev 2009-04-06 14:15:12 följande:
    Han skulle ALDRIG äta kött på restauranger utomlands ha ha ha
    Antar att han hellre äter grönsaker som sprutats med gud vet vad och sedan sköljts i kranvatten som renats lite halvhjärtat från de värsta klumparna.

Mvh
  • Senap

Ja, de har större andel salmonella i Danmark pga deras djurhållning. (Ni vet dessa små burar där grisarna varken kan lägga sig eller vända sig som står tätt och ger en grogrund för bakterier.) Men det har de kära danskarna löst genom att pumpa i djuren antibiotika i mängder så vi iofs får större andel resistenta bakterier men oftast ett smittfritt kött så din sambo behöver nog inte vara orolig.

I vilket fall som helst så dör alla bakterier vid upphettning över 70 grader varför man bör äta genomstekt kött om man vill undvika smitta (t.ex. salmonella). Men det är ju att rekommendera ändå då man äter fläskkött.

My sugar is raw
  • stina3
    Danish Crown är ett av dem billigaste märken du kan hitta i köttdisken, det finns en anledning, snälla inse verkligheten och gör det NI kan för att detta sätt ska upphöra, börja bry er! Suggorna står fast stallade i fem år utan att kunna röra sig, dom äter , skiter och står på samma ställe hela tiden. Förutom när dom föder då flyttas dom till en annan bur där dom ligger fixerade sen blir dom påsatta och ställs tillbax igen. Dom föder upp till 40 kultingar om året med insemination som gör att dom kan få fler ungar än naturen tillåter dem vanligt. En gris bajsar inte där den sover annars och behöver böka för att ha ett normalt liv. Där den står på ett hårt golv blir den psykiskt förstörd och ibland går benen av pga deras vikt. Tänk dig själv att inte få ligga, vända dig eller andas frisk luft på 5år och sedan är det dax att dö. 
  • isolande
    stina3 skrev 2014-01-29 12:16:04 följande:
    Danish Crown är ett av dem billigaste märken du kan hitta i köttdisken, det finns en anledning, snälla inse verkligheten och gör det NI kan för att detta sätt ska upphöra, börja bry er! Suggorna står fast stallade i fem år utan att kunna röra sig, dom äter , skiter och står på samma ställe hela tiden. Förutom när dom föder då flyttas dom till en annan bur där dom ligger fixerade sen blir dom påsatta och ställs tillbax igen. Dom föder upp till 40 kultingar om året med insemination som gör att dom kan få fler ungar än naturen tillåter dem vanligt. En gris bajsar inte där den sover annars och behöver böka för att ha ett normalt liv. Där den står på ett hårt golv blir den psykiskt förstörd och ibland går benen av pga deras vikt. Tänk dig själv att inte få ligga, vända dig eller andas frisk luft på 5år och sedan är det dax att dö. 
    Håller med! Jag äter inte ens svenskt fläskkött pga den djurhållningen vi har här när det gäller grisar (får ej gå utomhus, äter på varandra osv...) ENDAST om det är från en liten ekologisk gård med garanterat sjysst djurhållning.

Gris och kyckling är de värsta köttprodukterna man kan äta ur djurskyddssynpunkt, även i Sverige! Och ägg från burhöns eller frigående höns. Enbart ekologiska är värda att köpa enligt min mening. Min syster är husdjursagronom och efter det hon fick se under sin utbildning så ändrade hon sina kostvanor kan jag säga, och jag med....

Skulle känna mig äcklad av att äta danskt kött...
  • Patrikstjej

Skulle aldrig få för mig att köpa annat kött än ekologiskt. Som tur är, är min man jägare så vi äter mest viltkött. Mer ekologiskt kan det inte bli.

• Patrikstjej
    stina3 skrev 2014-01-29 12:16:04 följande:

Håller helt o hållet med dig.
  • PrinsessanLeia

Undvik danskt fläkskött öht så mår ni nog bättre i själen. Köp allra helst svenskt ekokött, eller åtminstone svenskt kött. Har ni inte röd med det kan man välja att äta kött mer sällan istället. Vi bejöver våra svenska grisfarmer.

• cheese

Har ni hört hur danskar pratar ? Dom kan inte ens säga siffror i rätt ordning. Säkert stora tecken på Galna kosjukan. Så skulle varna din sambo från att äta mat från Danmark. Viker man foliehatten i dubbla lager så kan dom inte läsa ens tankar.

• Nopperabo

Det är ingen fara med salmonella på dansk fläskfilé. Enda grejen med den danska (o varför den är billigare) är mängden antibiotika.

• madelene30

Fy fan för danskt och tyskt kött! Fruktansvärd djurhållning och mängder med antibiotika. Har numera köpt köttlådor från en lokal bonde och vilken skillnad de är på kött. Nu för tiden vet man ju inte vad man köper i butikerna. Hästkött? Köttfärs som är om-märkt? Eller har det legat på golvet kanske? Stöd de svenska bönderna och köp svenskt kött. De är dyrare men de handlar om prioritering...På nyhetsmorgon kollade dom hur mycket antibiotika ett 3 årigt barn får in i kroppen av oekologiska produkter och sånt där skit kött..de är hemskt..

Svar på tråden Nån som brukar äta dansk fläskfilé från "Danish crown" köpt på willys.. SE HIT!