stina3 skrev 2014-01-29 12:16:04 följande:
Danish Crown är ett av dem billigaste märken du kan hitta i köttdisken, det finns en anledning, snälla inse verkligheten och gör det NI kan för att detta sätt ska upphöra, börja bry er! Suggorna står fast stallade i fem år utan att kunna röra sig, dom äter , skiter och står på samma ställe hela tiden. Förutom när dom föder då flyttas dom till en annan bur där dom ligger fixerade sen blir dom påsatta och ställs tillbax igen. Dom föder upp till 40 kultingar om året med insemination som gör att dom kan få fler ungar än naturen tillåter dem vanligt. En gris bajsar inte där den sover annars och behöver böka för att ha ett normalt liv. Där den står på ett hårt golv blir den psykiskt förstörd och ibland går benen av pga deras vikt. Tänk dig själv att inte få ligga, vända dig eller andas frisk luft på 5år och sedan är det dax att dö.
Håller med! Jag äter inte ens svenskt fläskkött pga den djurhållningen vi har här när det gäller grisar (får ej gå utomhus, äter på varandra osv...) ENDAST om det är från en liten ekologisk gård med garanterat sjysst djurhållning.
Gris och kyckling är de värsta köttprodukterna man kan äta ur djurskyddssynpunkt, även i Sverige! Och ägg från burhöns eller frigående höns. Enbart ekologiska är värda att köpa enligt min mening. Min syster är husdjursagronom och efter det hon fick se under sin utbildning så ändrade hon sina kostvanor kan jag säga, och jag med....
Skulle känna mig äcklad av att äta danskt kött...