Vilken CD fick ni ÄL med pergotime?
Hej,
Finns många trådar om Pergotime - men jag undrar när ni har fått ÄL med pergotime? Om ni blev gravida, på hur mångte försökte?
/en som SÅ gärna vill plussa snart!
Hej,
Finns många trådar om Pergotime - men jag undrar när ni har fått ÄL med pergotime? Om ni blev gravida, på hur mångte försökte?
/en som SÅ gärna vill plussa snart!
Ja, konstigt att du börjar med dubbelkur på en gång. Iofs, jag har märkt att olika gynekologer gör på olika sätt. T.ex. så sa inte min gyn ngt om att jag skulle komma tillbaka och kolla om jag verkligen får ÄL, utan det var typ "lycka till" som gällde. Har bokat tid till ny läkare för att förhoppningsvis få bättre hjälp framöver!
Tar du alltså båda tabletterna på samma gång? När jag åt enkelkur tog jag tabeltterna vid 20-tiden på kvällen.
Jag tar mina tabletter på morgonen och cd 5-9.
Vet någon av er varför endel får instruktioner om att ta första tabletten Pergotime på dag CD 3 och andra på dag CD 5?
Jag fick äl som tidigast cd19 och som senast cd25, dock oftast på cd21. 6 enkelkurer, äl på alla men ingen graviditet.
Jag tog tabletterna dag 5-9. Varför det är olika tror jag mest är olika rutiner för olika läkare. Det har alltså egentligen ingen betydelse vilken dag man börjar.
jag fick aldrig någon ÄL på dubbelkur pergotime... nu väntar trippel/max
troligtvis fick jag ÄL på CD 19-22, ungefär... kollade aldrig med sticka så jag vet inte säkert.. men det var då det kändes mest i äggstockarna.. gjorde VUL i onsdags förra veckan o då fanns det ett ägg som var 17 mm
detta efter pergotime maxdos 3 tabl/dag
I början när vi sökte hjälp hos en "vanlig gynekolog" på Sofiahemmet fick jag några kurer Pergotime. Skulle ta 1 tablett/dag från och med dag 5. Han så också "lycka till". Funkade tyvärr inte.
Gick därefter vidare med ett inseminationsförsök på deras infertilitetsklink. Även då fick jag Pergotime (samma antal tabletter osv). Innan de körde igång kuren fick jag dock göra en ultraljud-kontroll. Första gången vi skulle köra igång kuren blev det avblåst pga "gamla" äggblåsor som kunde ligga och störa processen. Nästa månad var det dock tomt på äggblåsor när vi körde igång Pergotime-kuren. Tyvärr innfann sig ÄL-dagen samtidigt med en planerad semester så vi fick försöka själva utan insemination. Inget resultat.
Gången därefter var där återigen störande gamla äggblåsor kvar = avblåst.
Nu har vi dock genomfört en insemination. Tyvärr visade sig spermiebeståndet vara lite lågt för att statistiken skulle tala för ett lyckat resultat (300 000 efter swim-up).
Vi kommer därmed nu gå vidare med ett första ivf-försök på St Görans.
Slutkontentan av detta är att jag inte alls förstår hur man som läkare kan ha "lycka till" principen vad det gäller Pergotime överhuvudtaget. I allafall vad det gäller min kropp som verkar slå bakut vad det gäller äggblåsorna efter en kur. Varannan gång/månad funkar bara för mig....
Har någon annan samma erfarenhet?
Av kostnads- och logistikskäl flyttar vi från Sofiahemmet till St Görans för ivf. Är det ett misstag tror ni?
Jag ska börja med Pergotime nästa cykel.
Har fått tre kurer utskrivna totalt - de första två månaderna enkel (en tablett per dag från och med cd 5) - sista månaden dubbelkur - om det inte fungerar med en tablett per dag.
Jag ska tillbaka för Ultraljudskontroll runt dag 12 tror jag.
Min läkare verkar dock tycka att tre månader är max att försöka med Pergotime - sedan ingen idé att fortsätta med det. Men det verkar ju som om många av er har hållt på i fler månader än det...?
kommer troligtvis inte behöva fler kurer av varken tabletter eller sprutor jag plussade idag!!! Är såå lycklig!