• amasonas

ADHD = Tidig motorisk utveckling?

Jag läste en artikel om ett föräldrapar som hade en nu 20årig son med ADHD...iallafall så så sa mamman att hennes son hade gått tidigt & var väldigt tidigt i sin motoriska utveckling överlag...ev. pga av ADHD´n?!

Ni som har barn med ADHD, gick de tidigt & var snabba med att lära sig cykla, springa, hoppa, klättra i klätterställningar osv?

Är nyfiken om detta stämmer.........

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Svar på tråden ADHD = Tidig motorisk utveckling?
  • nano

Har inte barn med adhd (än iaf....) men låter mer som lite skröna, en gren innom adhd, det som tidigare kallades damp så har man motoriska problem och då borde ju barnet inte vara snabbare att lära sig gå, cykla osv.

• siamusen

Vet inte om det stämmer men det var en av frågorna vi fick nâr vi började utreda sonen.

• siamusen
    siamusen skrev 2009-04-08 10:39:10 följande:
    Vet inte om det stämmer men det var en av frågorna vi fick nâr vi började utreda sonen.
    Kanske ska tillägga att han inte har ADHD diagnos (ännu?).
  • Majsan70

Min son var tidigt motoriskt utvecklad....men det är mina två andra barn med så alltså svårt att veta.

• amasonas

Ja jag vet ju inte om detta påstående är sant eller ej, var nyfiken bara.

Siamusen: så det var en av frågorna alltså...då kanske det ligger något i det då *hm lurar vidare*

Majsan: ja det finns ju barn som är tidiga iallafall såklart...

nano: har alla den "grenen" som har ADHD?

• siamusen
    amasonas skrev 2009-04-08 11:03:02 följande:
    Ja jag vet ju inte om detta påstående är sant eller ej, var nyfiken bara.Siamusen: så det var en av frågorna alltså...då kanske det ligger något i det då *hm lurar vidare*Majsan: ja det finns ju barn som är tidiga iallafall såklart...nano: har alla den "grenen" som har ADHD?
    Ja, det fragade de om, men det kanske gjort annars ocksa, vad vet jag. Sonen utreds i varje fall för sin hyperaktivitet och sömnbesvâr och han var tidig med allt motoriskt.
  • emmizenma

Jag var på en förläsning av en läkare och då sa han detta"påstående" men han menade även på att vissa barn är tidiga utan att ha någon diagnos så klart precis som att vissa barn är sena utan att det är någon "fel".
    Så enligt honom gick det inte att se så tidigt om det var så utan något man frågar vid utredning för att få en heltidsbild.

• Babybalo

Jag har i mitt arbete kommit i kontakt med några olika barn med ADHD. De har alla varit väldigt tidiga i sin grovmotoriska utveckling. Finmotoriken har däremot varit senare än vanligt.

• amasonas

Nä jag tror ju inte man kan se på ett litet barn att bara pga att han går vid 8 månaders ålder så har han nog förmodligen ADHD, självklart inte men lite i efterhand så kan man kanske se ett "mönster" hos just barn med ADHD.

Undra om det finns några studier gjort på detta?

Vet inte varför det intresserar mig, har personer med ADHD i släkten (vuxna nu) men ingen av mina barn har det (vad jag vet om iallafall..) Vet ju att det är ärftligt., min mans bror har det, liksaså hans pappa samt hans kusin, så det ligger väl där i generna någonstans men såklart att våra barn inte behöver få det baraför det finns i släkten.

• ninos

De elever som jag har haft som har diagnostiserad eller misstänkt ADHD har alla varit tidiga grovmotoriskt medan flertalet har varit lite senare med det finmotoriska. Slump eller inte vet jag ej. Minns även att det stod om detta i litteraturen till en specialpedagogisk kurs jag gick.

• Dollheart82

Min lillebror har ADD diagnos, han var ganska sen med det mesta. Som någon skrev ovan om DAMP, så ingår motoriska svårigheter i den diagnosen och många barn med DAMP, brukar börja gå när de är runt 1 och ett halvt. Det är nog olika, men säkert möjligt också, om man har AD/HD med hyperaktivitet är man ju ganska motoriskt aktiv (ofta) och då skulle man ju kunna tänka sig att man är tidig.( Bara funderingar från min sida)

• basse bus

har en son 18 år idag. han har lättföståndshandikapp tillägs diagnos add/add.
    jag tror att dom som bara har adhd är igentligen normal begåvade och lika snabba på att lära sig motoriska saker somm andra barn. men har man ett förståndshandikapp får man ofta tillägs diagnoser med på köpet. dom barnen kan nog vara väldigt sena i allt som min son. kram eva

• Elizabeth Ekman

Det finns referens på att det finns koppling till tidig motorisk utveckling och mycket god sådan och till ADHD.
    Många av våra främsta Elit idrottare befinner sig i detta spektra.
    Själv letar jag just nu referenserna till min forskning, om detta, då jag inte har dem i min hand,
    ADHD har även en positiv sida om man låter barnet utvecklas under sina förutsättningar.
    Jag tycker det är viktigt att denna information kommer fram

Svar på tråden ADHD = Tidig motorisk utveckling?