• MammaH2

Åldern har tydligen betydelse!

Ja blir så trött på samhället som gör skillnad på ungaföräldrar och äldre föräldrar.
    Man märker de hela tiden.
    Som på dagis. Fröknarna pratar inte alla me mej som dom gör me en 30årig mamma.
    I affären då äldre mammor kollar hur snett som helt på yngre mammor. Typ jaha o du tror du är mogen nog att ha barn?!

Är yngre mammor sämre mammor är va e de frågan om?

• Svar på tråden Åldern har tydligen betydelse!
  • nika
    TessaS skrev 2009-05-25 10:40:06 följande:
    Ok, nu ska jag vara lite udda med ett tämligen kort inlägg då.. Såg att det diskuterats om min ursäkt och varför jag inte skriver mer (jag har haft en toppenhelg med familjen... )Fröken S86, du har uppenbarligen inte en ingång för andra åsikter, vinklingar eller känslor än dina egna. Därför har jag valt att sluta försöka diskutera med dig.I min värld, så ber man om ursäkt om man klivit över någons gränser, vare sig man anser det själv eller inte. Det kalls hyfs och sunt förnuft. Det väger tyngre för mig än att vinna en diskussion... nåt jag lärt mig med tiden. Min kommentar om rollator var ironi, och eftersom ni inte förstod det så bad jag om ursäkt. Era kommentarer om äggtorkning och jag vet inte vad... tja.. kommentarer om det är onödigt eftersom det bara kommer att leda till "Men du sa ju att...!!" Min mans tonåring har samma retorik, så det är inget nytt för mig och jag väljer att ignorera och gå vidare, nåt du kanske borde ta lärdom av för att känna dig mindre kränkt, klankad på och utsatt.I din värld är det tydligt viktigare att fortsätta tjafsa om att man har rätt, hänga upp sig på vem som skrev vad och när och om jag har anmält dina inlägg.Tidigt här i tråden gav jag rådet att försöka ignorera folks kommentarer... att alla har åsikter om ALLT vare sig man är ung, gammal, ful eller snygg och att man inte ska hänga upp sig. Det står jag fast vid även om du tycker annat.Ha det bra!
    JAG får i ärlighetens namn ta på mig ansvaret för att dra upp vem som sa vad och anmälningar i ordväxlingen med FrökenS86. Mitt misstag och ingen annans.

Jag höll länge en lugn och saklig diskussion och duckade när det behövdes. Jag var naiv nog att tro att förklaringar skulle reda ut missförstånd och om jag lät oförskämdheter passera skulle de såsmåningom klinga av. Istället ökade "missförstånden" och oförskämdheterna trappades upp. Det blev riktigt fult. Jag har blivit kallad det mesta under solen, en människa som inget förstår, gammal och inskränkt, mobbare, lågt IQ har insinuerats illa maskerat, det har spekulerats om mitt privatliv, mina motiv till vara mer anonym och hurvida jag ens har några vänner och ett liv bortom datorn och cyberrymden. Det blev riktigt fult och jag påpekade det flera gånger men det viftades bort. Jag började anmäla men responsen var att "det var inget speciellt elaka inlägg" som hade plockats bort. Det mesta jag sa "missförstods" och jag försökte förklara. Jag började peka bakåt...

Jag ser nu i efterhand att jag skulle ha stoppat där. Inte tagit upp vem som sagt vad och anmälningar. Big mistake som ingen annan än jag ska lastas för. Jag var naiv och trodde att det skulle kunna skingra molnen och leda till något bra såsmåningom. Istället föll jag också in i tonårsretorik. Log igenkännande när du skrev om det.

Ett av mina tillkortakommanden är att inte kasta in handduken i tid utan fortsätta med projekt med mager utdelning alltför länge. En av avigsidorna med att vara en optimist kanske.

Jag förväntar mig förresten inte att du ska förstå vad jag yrar om för jag har fått förklarat för mig att jag förklarar mig väldigt dåligt. Men du kan alltid försöka gissa vad jag menar så kan jag berätta när du lyckas pricka rätt;)
  • FrökenS86
    nika skrev 2009-05-25 19:41:11 följande:
    JAG får i ärlighetens namn ta på mig ansvaret för att dra upp vem som sa vad och anmälningar i ordväxlingen med FrökenS86. Mitt misstag och ingen annans.Jag höll länge en lugn och saklig diskussion och duckade när det behövdes. Jag var naiv nog att tro att förklaringar skulle reda ut missförstånd och om jag lät oförskämdheter passera skulle de såsmåningom klinga av. Istället ökade "missförstånden" och oförskämdheterna trappades upp. Det blev riktigt fult. Jag har blivit kallad det mesta under solen, en människa som inget förstår, gammal och inskränkt, mobbare, lågt IQ har insinuerats illa maskerat, det har spekulerats om mitt privatliv, mina motiv till vara mer anonym och hurvida jag ens har några vänner och ett liv bortom datorn och cyberrymden. Det blev riktigt fult och jag påpekade det flera gånger men det viftades bort. Jag började anmäla men responsen var att "det var inget speciellt elaka inlägg" som hade plockats bort. Det mesta jag sa "missförstods" och jag försökte förklara. Jag började peka bakåt...Jag ser nu i efterhand att jag skulle ha stoppat där. Inte tagit upp vem som sagt vad och anmälningar. Big mistake som ingen annan än jag ska lastas för. Jag var naiv och trodde att det skulle kunna skingra molnen och leda till något bra såsmåningom. Istället föll jag också in i tonårsretorik. Log igenkännande när du skrev om det.Ett av mina tillkortakommanden är att inte kasta in handduken i tid utan fortsätta med projekt med mager utdelning alltför länge. En av avigsidorna med att vara en optimist kanske.Jag förväntar mig förresten inte att du ska förstå vad jag yrar om för jag har fått förklarat för mig att jag förklarar mig väldigt dåligt. Men du kan alltid försöka gissa vad jag menar så kan jag berätta när du lyckas pricka rätt;)
    Sånt här blir till och med jag glad av att läsa. Du börjar sakta men säkert förändra en av alla bilder jag målat upp av dig. *tumme upp* (på riktigt.. inte ironi)
  • FrökenS86
    ella91 skrev 2009-05-25 19:15:34 följande:
    Tack så mycket Jag tycker, helt ärligt, att det är inte pengarna som spelar någon roll, som dom flesta som kritiserar unga föräldrar verkar tycka! För det är väl huvudsaken att barnet växer upp i ett kärleksfullt hem?! Kärlek är värt så himla mycket. Livet handlar inte bara om pengar.
    håller med! lycka till!
  • nika
    ella91 skrev 2009-05-25 18:58:42 följande:
    Jag fattar inte vad alla har emot unga föräldrar.Jag är 18 år och väntar mitt första barn. Kommer ha en termin kvar av gymnasiet när bebisen kommer. Vad spelar det för roll? Det är väl ingen som har nåt att göra med vad andra gör! Det är väl upp till en själv när man väljer att skaffa barn. En del vill inte vara 30-40 år när dom får sitt första. Jag vill ha barn nu. Våran bebis var planerad, för vi båda vill inte vänta flera år på att skaffa barn. Varför har en del "äldre" så mycket emot att unga skaffar barn, man är väl inte bättre bara för att man är 30-40 år?!Så jag håller helt klart med ts!!
    Alla är inte emot unga föräldrar. Min mamma fick mig när hon var 19. Det är ju jag väldigt tacksam för. Hade de väntat bara en dag hade ju jag inte blivit jag utan någon annan;)

Det jag har åsikter om är när unga planerar barn utan att kunna försörja dem själva. Det handlar alltså inte om att ha en massa pengar utan att kunna tillfredställa basbehoven och minst lite till på egen hand.
  • Tjohalia

Jag är 26 och har två barn, 4 och 2 år gamla (var alltså 22 när jag fick första) och jag har aldrig nånsin upplevt nåt negativt pga min ålder sen jag fick barn! Jag har aldrig ens tänkt på mej själv som ung förälder. Inga problem med förskolan, inga problem med äldre mammor, ingenting...

• FrökenS86
    Tjohalia skrev 2009-05-25 20:27:47 följande:
    Jag är 26 och har två barn, 4 och 2 år gamla (var alltså 22 när jag fick första) och jag har aldrig nånsin upplevt nåt negativt pga min ålder sen jag fick barn! Jag har aldrig ens tänkt på mej själv som ung förälder. Inga problem med förskolan, inga problem med äldre mammor, ingenting...
    bara att säga grattis och önska ett fortsatt lycka till med allt
  • ella91
    nika skrev 2009-05-25 20:13:55 följande:
    Alla är inte emot unga föräldrar. Min mamma fick mig när hon var 19. Det är ju jag väldigt tacksam för. Hade de väntat bara en dag hade ju jag inte blivit jag utan någon annan;)Det jag har åsikter om är när unga planerar barn utan att kunna försörja dem själva. Det handlar alltså inte om att ha en massa pengar utan att kunna tillfredställa basbehoven och minst lite till på egen hand.
    Nej, jag vet att inte alla är emot unga föräldrar. Alla som jag berättat för har bara reagerat positivt, alla har blivit glada. Men jag tycker att det där med pengar har ingen utom dom det handlar om med att göra. En "äldre" mamma kan också ha ont om pengar. Jag och min sambo har så vi kommer klara oss gott och väl iaf
  • FrökenS86
    ella91 skrev 2009-05-25 20:46:29 följande:
    Nej, jag vet att inte alla är emot unga föräldrar. Alla som jag berättat för har bara reagerat positivt, alla har blivit glada. Men jag tycker att det där med pengar har ingen utom dom det handlar om med att göra. En "äldre" mamma kan också ha ont om pengar. Jag och min sambo har så vi kommer klara oss gott och väl iaf
    vilket jag inte tycker att du borde behöva förklara för någon egentligen.
  • nika
    FrökenS86 skrev 2009-05-25 19:49:17 följande:
    Sånt här blir till och med jag glad av att läsa. Du börjar sakta men säkert förändra en av alla bilder jag målat upp av dig. *tumme upp* (på riktigt.. inte ironi)
    Om du är nöjd över att jag är sanningsenlig är det bra. Det har jag varit hela tiden och tyckte inte jag skulle ändra på det bara för att du fick kritik för en del som jag kände var mitt göra. Men med tanke på den enormt dåliga dager du samtidigt framstår i i det inlägget är det mig ett fullkomligt mysterium att du blir glad av att läsa det. För jag har bara beskrivit 2 aktörer. Du och jag. Jag begriper verkligen inte och jag har kommit fram till att jag inte vill begripa längre. Den bilder du har målat upp av mig får du ha eller förändra. De kan fortsätta leva sina egna små liv utan min inverkan ungefär som tidigare. Det mesta jag har sagt om det mesta har ju studsat av dig eller genomgått en metamorfos innan det postats tillbaka.

Jag blir inte ett dugg glad av att du ger mig tummar. Ditt godkännande är inte värt något, av de anledningar vissa människors godkännande inte är värt något för en. Och jag är inte ute efter att piska upp dig. Allt handlar inte om dig i första hand. För mig handlar det här om mig och hur jag känner.

Jag ser ingen förändring i ditt förra svar. Det är samma gamla tugg och ytterligare nya "missförstånd" trots att jag bjöd till med profylax. Denna gång går du i försvar och attack om dyslexi. Men det kanske bara är jag som inte uppfattar din vänliga ton rätt...

Det är inte slut på orden nu bara slut på lusten att förmedla dem till dig. Du kan fortsätta med tonårsretoriken. Jag drar mig ur. Vad jag i klartext säger är att jag sänkte mig till din låga nivå och inte längre vill vara där. Kan inte begripa hur man kan bli glad av att läsa det när man själv inte visar någon tendens till att maka sig uppåt.
  • nika
    ella91 skrev 2009-05-25 20:46:29 följande:
    Men jag tycker att det där med pengar har ingen utom dom det handlar om med att göra.
    Tyvärr tycker en del ungdomar som inte har några alls samma sak och det är då det kan bli intressekonflikter. En del tror att det är en rättighet att skaffa barn och att det där med pengar alltid ordnar sig utan att man själv ska vara den som ordnar sas. Du kanske känner till någon som stämmer in på beskrivningen? Det gör jag och det gör mig beklämd. Men så är det alltid att vissa inte är mogna att ta ansvaret.
  • nika
    FrökenS86 skrev 2009-05-25 21:33:55 följande:
    Nej du behöver inte begripa.. som du säger.. vissa lär sig med åldern.. du kanske begriper med åldern.Jag menade givetvis inte din elakhet i inlägget, eller alla falska anklagelser du kommer med, utan snarare att du tog på dig något som du var delaktig i och som inte ens var riktat från dig. Det dåliga valde jag just då att bortse ifrån.Vilken andledning du väljer att ha till att avsluta diskussionen är god nog. be my guest.Något förbryllar mig dock. Varför, åh varför måste det vara jag som ändrar på mig? varför måste någon ändra på sig alls? varför kan man inte bara acceptera att alla är olika, tacka gud för det.
    -
  • TessaS

Och inte ens det här inlägget tolkades och förstods rätt...
    Skulle tro att jag gissar rätt om vad du yrar om faktiskt... men nu är det dags... nu åker tråden från favoriter, för den slutade vara det för ganska länge sedan...
    *slänger en blomma efter Niah*

nika skrev 2009-05-25 19:41:11 följande:
    JAG får i ärlighetens namn ta på mig ansvaret för att dra upp vem som sa vad och anmälningar i ordväxlingen med FrökenS86. Mitt misstag och ingen annans.Jag höll länge en lugn och saklig diskussion och duckade när det behövdes. Jag var naiv nog att tro att förklaringar skulle reda ut missförstånd och om jag lät oförskämdheter passera skulle de såsmåningom klinga av. Istället ökade "missförstånden" och oförskämdheterna trappades upp. Det blev riktigt fult. Jag har blivit kallad det mesta under solen, en människa som inget förstår, gammal och inskränkt, mobbare, lågt IQ har insinuerats illa maskerat, det har spekulerats om mitt privatliv, mina motiv till vara mer anonym och hurvida jag ens har några vänner och ett liv bortom datorn och cyberrymden. Det blev riktigt fult och jag påpekade det flera gånger men det viftades bort. Jag började anmäla men responsen var att "det var inget speciellt elaka inlägg" som hade plockats bort. Det mesta jag sa "missförstods" och jag försökte förklara. Jag började peka bakåt...Jag ser nu i efterhand att jag skulle ha stoppat där. Inte tagit upp vem som sagt vad och anmälningar. Big mistake som ingen annan än jag ska lastas för. Jag var naiv och trodde att det skulle kunna skingra molnen och leda till något bra såsmåningom. Istället föll jag också in i tonårsretorik. Log igenkännande när du skrev om det.Ett av mina tillkortakommanden är att inte kasta in handduken i tid utan fortsätta med projekt med mager utdelning alltför länge. En av avigsidorna med att vara en optimist kanske.Jag förväntar mig förresten inte att du ska förstå vad jag yrar om för jag har fått förklarat för mig att jag förklarar mig väldigt dåligt. Men du kan alltid försöka gissa vad jag menar så kan jag berätta när du lyckas pricka rätt;)
  • MammaH2
    ella91 skrev 2009-05-25 18:58:42 följande:
    Jag fattar inte vad alla har emot unga föräldrar.Jag är 18 år och väntar mitt första barn. Kommer ha en termin kvar av gymnasiet när bebisen kommer. Vad spelar det för roll? Det är väl ingen som har nåt att göra med vad andra gör! Det är väl upp till en själv när man väljer att skaffa barn. En del vill inte vara 30-40 år när dom får sitt första. Jag vill ha barn nu. Våran bebis var planerad, för vi båda vill inte vänta flera år på att skaffa barn. Varför har en del "äldre" så mycket emot att unga skaffar barn, man är väl inte bättre bara för att man är 30-40 år?!Så jag håller helt klart med ts!!
    Grattis till bebisen i magen =) Ja ville som dej...men ja fick vänta lite..
    Fast min tös va inte planerad men de borde ja fattat när ja slarva me p-pillerna o hade fast förhållande. Men ja sa de inte en sag över 18...nu fyllde ja 20 samma år..
    Men ångrar henne inte en dag..Hade nog haft lite mer ångest om ja väntat o känt klockan ticka..
  • nika
    TessaS skrev 2009-05-25 22:57:42 följande:
    *slänger en blomma efter Niah*
    *fångar, drar in doften, bugar och tackar*:)
  • Mittilvet

Sämre mammor vet jag inte men mindre livserfarna.
    Det i kombination med att yngre mammor ofta inte är självförsörjande eller har eget boende och stabilt förhållande med pappan kan säkert skapa en del fördomar/fakta på omognad, men sämre mamma?
    Nej, det tror jag inte.
    Det behöver inte bli dåligt för att man saknar den livserfarenhet som äldre har men TS, förstår du inte att man talar olika med olika människor?

Talar du likadant med din farmor som du gör med ditt barn, talar du likadant med din storasyster som du gör med din lilla sladdbror?

De som jobbar på dagis har troligtvis en del erfarenheter av både yngre och äldre mammor och självklart ändrar de isf ton beroende på vem de talar med utifrån de erfarenheter/fördomar de har.

Att du tar så illa vid dig är tråkigt, kanske borde inleda ett bättre och lite djupare samtal med de på dagis så de får en chans att slå hål på deras fördom ifall den nu inte stämmer?
    Så de vet att det inte bara finns "när kommer mina pengar från soc", matteläxa och "det är gulligt med bebisar" i ditt huvud, kanske inte ens finns öht utan "skönt att ha ett jobb då jag kan försörja mig själv och hjälpa till med kostnader för barnet" och "vad skönt det ska bli att umgås med min lilla familj i helgen, bara rå om varann, hoppas min sambo köpte räkor som han sa?

Önskar dig lycka till

• FrökenS86
    Mittilvet skrev 2009-06-06 17:02:09 följande:
    Sämre mammor vet jag inte men mindre livserfarna.Det i kombination med att yngre mammor ofta inte är självförsörjande eller har eget boende och stabilt förhållande med pappan kan säkert skapa en del fördomar/fakta på omognad, men sämre mamma?Nej, det tror jag inte.Det behöver inte bli dåligt för att man saknar den livserfarenhet som äldre har men TS, förstår du inte att man talar olika med olika människor?Talar du likadant med din farmor som du gör med ditt barn, talar du likadant med din storasyster som du gör med din lilla sladdbror?De som jobbar på dagis har troligtvis en del erfarenheter av både yngre och äldre mammor och självklart ändrar de isf ton beroende på vem de talar med utifrån de erfarenheter/fördomar de har.Att du tar så illa vid dig är tråkigt, kanske borde inleda ett bättre och lite djupare samtal med de på dagis så de får en chans att slå hål på deras fördom ifall den nu inte stämmer?Så de vet att det inte bara finns "när kommer mina pengar från soc", matteläxa och "det är gulligt med bebisar" i ditt huvud, kanske inte ens finns öht utan "skönt att ha ett jobb då jag kan försörja mig själv och hjälpa till med kostnader för barnet" och "vad skönt det ska bli att umgås med min lilla familj i helgen, bara rå om varann, hoppas min sambo köpte räkor som han sa? Önskar dig lycka till
    En ung person har givetvis mindre livserfarenhet. Men det är kvalitativ erfarenhet som är det viktiga inte kvantitativt.
    Jag tror inte att några av de tankar du beskriver behöver finnas hos en ung mamma, beroende på vad man menar med ung mamma förståss. Tråden är lång och jag förväntar mig inte att du ska ha läst hela tråden. Mamman i det här fallet är just nu 23 år. En ung mamma kan givetvis vara ännu yngre, men jag tror inte att TS "hjälper till" med kostnader för sitt barn, jag tror att hon försörjer sitt barn.
    Dessutom har vi i tråden diskuterat att vi inte helst vill diskutera mammor yngre än 18 eftersom de inte är myndiga.
    Tack för ett bra inlägg!
  • Sparriz

Jag tror de bara är nåt som "unga mammor" inbillar sig att folk kollar snett på en. Hur ska dom kunna veta hur gammal du är tex. Min mammakompis som är 32 ser lika ung ut som mig som är 20.

• nika

Mittilivet, inlägg 1215 (det andra):

Givetvis får man diskutera yngre mammor utifrån vad man själv lägger in i begreppet, under 18, över 18, både generellt och riktat till TS utan att bry sig om om vad självutnämnda trådpoliser anser ska tas upp;)

Det är fler som varit inne på ditt spår, att det finns saker man kan göra för att påverka folks bild av en.

• Elli47

Jag blir trött på den här diskussionen. Ska tillägga att jag inte läst några inlägg för det orkar jag inte utan svarar direkt till TS.

Vi är ju mammor allesammans oavsett ålder! Jag fick mitt första barn när jag var 35, sonens dagiskompis mamma var 15 när hon fick första barnet, inte sjutton ser jag väl ner på henne eller anser henne vara sämre än någon annan pga åldern! Inte tror jag heller att förskolepersonalen har sett ner på henne (eller andra unga föräldrar) lika lite som de sett ner på mig (och andra äldre föräldrar).

Man måste väl få titta på andra människor utan att det genast tolkas som att man tänker dittan och dattan. Kanske man är intresserad av att titta på bebisen i vagnen, åtminstone brukar jag gärna kika på bebisar och vad är väl naturligare än att man då givetvis även ser den som kör barnvagnen eller vad det nu kan vara.

Svar på tråden Åldern har tydligen betydelse!