Hjälp från Socialtjänsten med hyran?
Jag har sedan två månader bakåt bistånd från Socialkontoret för att jag är arbetslös. Har ersättning på ca 3500-4000 kr i månaden från Försäkringskassan och får utöver detta bistånd från Soc.
Soc godtog min trerumslägenhet och hyra på 4300 kr utan problem. Men eftersom jag själv känner att jag inte vill snylta så har jag själv ordnat mig en mindre och ca 700 kr i månaden billigare lägenhet.
Men nu är problemet att jag får en dubbel hyra på ca 1400 kr när jag ska flytta. Utöver den dubbla hyran så är det enda jag behöver bekosta i samband med flytten adressändringen på 400 kr. Jag har flytthjälp och flyttstäd gratis.
När jag pratat med Soc om detta så säger de att jag ska ta mina matpengar och betala hyran med för de betalar inte ett öre i samband med flytt. Men jag har försökt förklara att den dubbla hyran har de ju sparat in på två månader!
Har dessutom frågat om jag kan få låna till den dubbla hyran och så kan de dra av några hundralappar varje månad men det går inte heller. Matkostnaderna för ensamstående vuxen är 1620 och de tycker alltså att jag ska äta för 200 kr på en månad eftersom jag ska betala hyran för mina matpengar!
Nu är det bara några veckor kvar tills jag flyttar och jag har försökt med allt men jag kan verkligen inte få ihop dessa 1400 kr som krävs till den dubbla hyran. Jag har ingenting av värde att sälja.
Någon som vet om man har rätt att få bidrag till den dubbla hyran eller om man har rätt att få låna och sedan få ett par hundra mindre varje månad? Och snälla inga påhopp nu!