• ettan 090329

    Vad behöver göras när bebisen kommit ut?

    Hej.

    Nu har min lilla dotter trillat ut ur mammas mage efter 9 månader och en vecka. Någon som har några bra tips på vad som behöver göras nu när bebisen är ute? det jag kan komma på är:
    * fixa föräldrapeng
    * skriva på faderskapsintyg(blir man kallad till det?)
    * ansöka om dagisplats
    * sparkonto (när bebisen fått personnummer)

    Ja, det är ungefär det jag kan komma på, har ni några tips? kanske aktiviteter som det är lång kötid på?
    * bostadskö?
    * anmäla till babysim? (man vet kanske inte om man vill gå, men samtidigt kanske det behöver göras om man ska få plats?)

    fyll gärna på med allt möjligt ni kan komma på, hellre för mycket än för lite så inget missas. Det måste inte nödvändigtvis vara pappan som ska göra det för att nämnas.

    Tack på förhand.
    //Daniel

  • Svar på tråden Vad behöver göras när bebisen kommit ut?
  • Pappan Blå

    Teckna barnförsäkring och gör det gärna snabbt. Ofta mer akut än bostadskö och dagisplats.

  • PerG

    * Mysa med bebisen
    * Pussa på bebisen
    * Byta blöjor
    * Vagga
    ...
    ...

    ;)

    Närå. Men så tidigt efter förlossningen så är väl faderskapsintyg, föräldrapenning (se till att skaffa e-leg), barnförsäkring och BVC-besöken det som är viktigast att ta tag i (försäkringskassan kan ju ta tid på sig för pappadagarna så faderskapsintyg är ju bra att ta tag i ganska fort). Vet inte hur det funkar med faderskapsintyg eftersom jag är gift och då gick allt med automatik.

    Dagisplats brukar man inte kunna söka till förrän ett par månader innan så det är troligtvis inte någon brådska med..

  • Bumbo

    Du tänkte på allt utom försäkringen.

    Nån sa att man inte kunde söka dagisplats nu. Kolla det med din kommun. Hos oss är det folk som ställer sig i kö efter första dagen...

    Din sambo kommer nog ha nytta av att gå i en föräldragrupp, och kanske också du! Skönt att träffa andra förstagångsföräldrar som har samma frågor som en själv. BVC anordnar för det mesta såna.

    Rent praktiskt finns det ju ett ton saker att tänka på. Här är några saker jag skulle tänka på (men alla föräldrar gör ju olika):

    Vänj barnet att somna med ljud omkring sig. Blir jobbigt om det måste vara knäpptyst.

    Massera magen morgon och kväll för att undvika jobbig mage. (Finns info om spädbarnsmassage på nätet, och BVC kan det där med hur man masserar magen).

    Ge mamma massa stöd. Se dig själv som den som sköter markservicen till att börja med. MEN se till att få tid med den lilla du också.

    Prata massor med barnet! Det har ni igen tusen gånger om senare. Rösten är viktig som en lugnande faktor också.

    Ta hjälp av andra. Om någon erbjuder sig att hjälpa till med nåt så bara tacka och ta emot. Det är tufft att ha småbarn.

    Trial and error. Det finns inga manualer. Pröva er fram. Det som känns böst för er är det som blir bäst för barnet.

    Grattis och lycka till!

  • ettan 090329

    Tack så mycket för alla tips. Barnförsäkringen hade jag glömt nämna och där har vi faktiskt tecknat en utökad gravidförsäkring och Trygg-Hansa var inte sena med att ringa och diskutera fortsatt försäkring (denna gäller till 6-mån).

    Ett tips när det gäller försäkringar är att kolla vad som gäller där man har sina ordinarie försäkringar, jag har ett par stycken hos Trygg-Hansa och kommer faktiskt att kunna få barnförsäkringen i stort sett gratis med de rabatter som ges. Har man inga rabatter kan det ju gå att deala ändå...

    Jag ska kika på mag-massagen, i övrigt känner jag mig hyfsat i fas med det som nämns ovan. Hoppas detta kommer fler till nytta.

    Tack än en gång.

    P.S. I Gävle Kommun kan/bör man ställa sig i dagiskö från den dag bebisen har ett personnummer.

  • PerG

    Det där med dagiskö verkar vara väldigt olika. Här i Göteborg får man inte ställa sig i kö förrän 4 månader innan man vill ha platsen. Tycker det verkar vara idiotiskt egentligen eftersom det ger ju kommunen mindre chans att hinna planera (vilket Göteborg tydligen är bland de sämsta i landet). Vi visste redan när sonen var född ungefär när vi ville ha plats så kommunen skulle ha c:a 2 år på sig att planera in det...

    suck..

    ettan 090329 skrev 2009-04-09 19:07:17 följande:


    P.S. I Gävle Kommun kan/bör man ställa sig i dagiskö från den dag bebisen har ett personnummer.
  • Nixx

    Privat bostadskö kan ju vara en bra idé.

    Glöm inte att planera in din pappaledighet också =)

  • htailog

    Du kommer få byta blöjor.. sen kommer du få byta blöjor.. och sen lite fler blöjor... och just det, nämnde jag blöjor?

    Heheh.. ne då, kanske inte så mycket blöjor, för ni är förhoppningsvis 2 st.. men en hel del blöjor blir det faktiskt.. och när navelstängsknappen ramlar bort, så kommer du få hålla för näsan, för FY FAN vad äckligt det luktar.

    Det du kommer få göra mest, är att älska barnet, och ta hand om det och din tjej.
    Båda två kommer behöva dig till max.. mer än dem gjort tidigare..

  • Coske

    Ja, i Stockholm får man inte ställa sig i kö förrän barnet har blivit 6 månader...

Svar på tråden Vad behöver göras när bebisen kommit ut?