• BlommyNess12

Kattkiss i sängen!

Våran katt har nu smitit in i sovrummet och kissat i våran säng.. Hon har tidigare kissat i sonens barnvagn och i hans säng..
    Vi har bokat tid för kastrering för att se om det hjälper att få bort detta beteende (får komma dit den 22:a) men vad gör vi tills dess? TIPS ÖNSKAS..

Och hur får man bort kattkiss-lukt från en madrass? Alltså en resårbotten.

Tacksam för svar....

• Svar på tråden Kattkiss i sängen!
  • magdalena 80
    Samsmamma skrev 2009-04-09 20:31:36 följande:
    jag skulle gå ännu längre än magdalena och kanske till och med lägga lite citroner i sovrummet så att de inte vill vara där.Jo vi fick bort lukten men det krävdes lite arbete. Men med tanke på att jag gick och lade mig i kisset innan jag förstod vad det var som luktade....!! så kanske jag bara var glad att det inte luktade likadant :)
    Ååååh fyy!!! Kan inte låta bli att skratta lite fast det måste ha varit hemskt Har själv hunnit krypa ner i sängen o tycka att nog känns det lite kallt om fötterna....? Sen har man insett vad det beror på
  • Samsmamma

ja jag la mig ner och tyckte nåt luktade skumt.... drog till mig mer av täcket (hade ett sånt dubbeltäcke för dubbelsäng) och plötsligt var det fuktigt... och det var under en period då jag var tvungen att ta sömnpiller för att sova... och inte insomningstabletter utan riktiga sömnpiller som man blir helt groggy av. Tror du det var kul att då ställa sig och byta lakan osv, starta maskin och lägga sig i en annan säng och sova? Nej fy sjutton.. Men det luktade inte sådär starkt som man skulle kunnat tro, bara konstigt.

• Forbiddenrage

Ättika ska fungera suveränt att få bort lukten av kattkiss, brukar räcka med att ställa in en skål med ättika utblandat med vatten och låta den stå i ett dygn, går också att skrubba kissfläcken med det, dock måste man tvätta sängkläderna någon gång efteråt för att få bort ättiklukten...

Lycka till med kastrering :)

• Måne och Sol

Och använd för all del inte rengöringsmedel med ammoniak i, det kan trigga driften att markera.

• stinafina

urine off är superbra. Bättre än pissoff.

• orpan
    stinafina skrev 2009-04-10 06:45:37 följande:
    urine off är superbra. Bättre än pissoff.
    ska inhandlas på stört, tycker piss of funkat bra men finns det bättre så kör jag på det;)
  • lillsanna

Jag har en hane som kissar i sängen även fast han är kastrerad... denna gång var inte ens toan upptagen eller full eller nått... och han blev inte skrämd av nått... Men vi har ju flyttat till en lägenhet för 1 mån sen från ett hus, och han var utekatt förrut men inte nu längre p,g.a bytet till lägenhet.

• nemo1
    lillsanna skrev 2013-05-14 11:54:05 följande:
    Jag har en hane som kissar i sängen även fast han är kastrerad... denna gång var inte ens toan upptagen eller full eller nått... och han blev inte skrämd av nått... Men vi har ju flyttat till en lägenhet för 1 mån sen från ett hus, och han var utekatt förrut men inte nu längre p,g.a bytet till lägenhet.
    Ta katten till veterinär för urinprovtagning.
  • södertälje

Ättika ,citron (den i plast flaska) och vatten lika delar i en spray flaska,fungerade på ute dynorna,spraya på flera gånger om dagen

• Idorf

katter som kissar inne är missnöjda med något, prata med veterinären om hur katten kan komma till ro i ert hem.
    går den på låda, är de rent i den, man kan inte göra rent lådan med vissa medel osv, mkt som kan orsaka att katter kissar inne,

• PumpkinQueen
    Idorf skrev 2013-05-14 19:35:05 följande:
    katter som kissar inne är missnöjda med något, prata med veterinären om hur katten kan komma till ro i ert hem.
    går den på låda, är de rent i den, man kan inte göra rent lådan med vissa medel osv, mkt som kan orsaka att katter kissar inne,

Det måste inte vara så att katten är missnöjd. Det kan vara så att den är sjuk. Om en kastrerad katt börjar kissa utanför lådan ska man alltid börja med att kontakta en veterinär, för att utesluta sjukdom. (Om den är okastrerad bör man boka tid för kastrering.)
    Ja, det är jag på bilden
  • Johanna 92

Hej ! Ena min katt hoppade upp för att kela, plötsligt satte hon sig ner och kissade, precis jämte mig i sägen. Jag slängde ner henne och som tur va han det bara komma på täcket och inte madrassen. Sen dess har hon inte gjort det mer. Hon har aldrig gjort så innan :)

• mlinz

Bikarbonat! Skrubba in fläcken med såpvatten, lägg på ett tjockt lager bikarbonat, låt torka något dygn och dammsug bort. Fick bort en flera år gammal fläck och lukt på en av mina madrasser :)

Svar på tråden Kattkiss i sängen!