• Saaaraa

Flytta från Sverige?

Jag och min man har pratat om att ev. flytta till ett annat land.Där hans familj bor: mamma,pappa, syskon..

Till en början har vi iaf kommit överens om att testa 1-3 månader för att se hur det känns. Känns det bra kanske vi tar 6 månader. Kanske bosätter oss där 1 år, och sedan flyttar hit igen.

Känns jätteroligt och underbart att flytta till ett varmt land, men har ju ändå tankar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-10 17:29
    Nu råkade min dotter trycka på tangenterna.. var inte klar!

Det är ett land med ett helt annat språk och annan kultur än vad vi lever i Sverige. Jag är hemma med dottern och kommer vara det så länge som möjligt, så om vi åker dit för ett år så kommer jag fortfarande vara hemma med henne.
    Vad ska jag göra på dagarna där? Kan inte språker, känner ingen. Men ändå känns det så skönt att bara slippa Sverige ett tag.

Någon som har flyttat från Sverige till ett land där man inte kunnat språket? Hur gör man för att kunna komma ut på dagarna och skapa lite vänskapskretsar?

• Svar på tråden Flytta från Sverige?
  • Babylilja
    Annaïck skrev 2009-05-20 18:17:20 följande:
    Det här låter kanske fånigt för ni är säkert jättekära och allt, men tänk på att du hamnar i ett jättestort underläge:Du kan inte språketDu flyttar från vänner och familj i Sverige.Du har inget jobbVad händer om det börjar gå dåligt i förhållandet? Det är inte säkert att du får ta med dig barnet hem igen.Tänk dig för! Jaha nu har jag varit olyckskorp så det räcker..
    =D Jag tycker det är gulligt av folk att oroa sig för andra man inte ens känner...du har helt rätt man ska vara jätte försiktig när man flyttar. Det kan gå så fel. Speciellt i ett land där män har större makt än kvinnor.
    Har dock nu blivit bestämt att vi ska flytta iallafall.
    Nångång i juli..:D
  • Saaaraa

Jag har fixat ett program till datorn, Rosetta Stone, förhoppningvis lär jag mig lite grann där :)
    Vi har bestämt oss för att ta två veckors semester dit efter sommaren, för att jag vill se hur det är där och så.. Känns dumt att åka så länge, när jag aldrig vart där innan.

Om vi flyttar blir det senare än tänkt.

• FruPriftis
    Saaaraa skrev 2009-05-21 10:44:50 följande:
    Jag har fixat ett program till datorn, Rosetta Stone, förhoppningvis lär jag mig lite grann där :)Vi har bestämt oss för att ta två veckors semester dit efter sommaren, för att jag vill se hur det är där och så.. Känns dumt att åka så länge, när jag aldrig vart där innan.Om vi flyttar blir det senare än tänkt.
    Det låter som en klok idé. Jag flyttade utan frågor och mycket tänk och vantrivdes lite i slutet av ett år, det var ändå Kanada, språket är viktigt, men inte allt! Ett eget liv och ett socialt liv är viktigt!
    Får man inte jobba med vad man vill, och får svårt att träffa vänner blir det JÄTTETUFFT.
    Så åk på en semester först så du vet vad du ger dig in på.
    Sedan tror jag väl generellt att levnadsstandarden är högre i Sverige än Jordanien och Syrien? Men vet inte, kankse bara är mina fördomar.
    Men se om det finns en svensk kyrka där, även om du inte är religiös så brukar de anordna alla möjliga aktiviteter och fester runt högtider. Och googla på "svenskar i jordanien", vi finns överallt! :D
    Lycka till båda två...
  • Vic2ria

Va kul att ni ska flytta! Själv tänker jag troligen bege mig iväg i jan så det är ett tag kvar.

Tror det kommer gå superbra för Er och om det nu inte funkar är det ju faktiskt bara att flytta tillbaka till Sverige. Bara man har rätt inställning och ser det som ett försök och inte ngt som är ristat i sten, då kan det ju ibland kännas som ett misslyckande att åka tillbaka och man stannar istället kvar och mår dåligt, inte bra.

Finns säkert massa olika sociala forum där man kan träffa en hel del trevliga människor, det gäller bara att vara öppen och prova på sånt man kanske inte annars skulle kunna föreställa sig. Och sen om man vill träffa svenskar så är ju sviv och swea som någon tipsat om ett bra alt.

lycka till

• Babylilja

Blev medlem i svenska mammor...hade värsta förhoppningarna men inte en enda svensk i syrien på den sidan iallafall...=( några tips hur man annars kan gå till väga?

• lilla mej

vill bara saga att det kanske later roligt att flytta utomlands (vilket det ar med).... men maste saga att ett ar ar valdigt kort tid for att flytta en hel familj.... jag tyckte forsta aret var skit jobbigt, innan man kom in i samhallet och larde kanna folk och kultur och rutiner. Jag flyttade ju iof bara till irland sa jag kunde ju kommunicera sa spraket kommer bli ett stort hinder for er med.... bra om du far kontakt med nagra svenskar innan du aker, du komer behova stodet.

• Saaaraa

Grejen är att vi redan har hus och lägenhet(olika städer) där. Om vi åker ett år blir det väl mer som en väldigt lång ledigehet för min man. Han har sina föräldradagar kvar och tanken är att ta ut dom när vi är där borta (om man får göra så. Har ej tagit reda på det, är inte säker, om inte får vi fundera på något annat sätt)

eller så gör vi helt enkelt så att vi skippar den väldigt långa resan och istället tar ut extra långa semstrar varje år( nån månad, för nuvarande kan han bara vara ledig 1-2 veckor om året)

• Babylilja

Om ni åker så hör av dej om du har tråkigt så kommer vi förbi..;) mannen har släktingar i jordanien så vi åker väl dit titt som tätt iallafall..;)

• tvåan i april

Vi flyttade till athen när min tjej var 2år och stannade tills hon var fyra. Innan flytten tänkte vi mycket på hur det skulle bli och om vi verkligen skulle åka osv...men nu efteråt ångrar vi ingenting. Det var en häftig upplevelse att prova på ett annat land och passade perfekt när jag ändå var mammaledig. Min man jobbade där. Men det är inte bara en dans på rosor att vara "ledig" med barn i ett nytt land utan språket och vänner.
    Jag försökte lära mig lite grekiska via en cd innan men det är ju inte lätt.
    Tyckte det var skönt att få rutiner i veckorna. Jag sökte upp skandinaviska kyrkan och började på svenska barntimmar, där mötte jag andra i samma sits. Anmälde mig även till grekisk dans därigenom .
    Svenska mammor provade jag också, men det fanns inga andra medlemmar i grekland....tråkigt.
    Vi passade på att utforska landet på helgerna och hittade många små pärlor som vi kommer besöka igen.
    Nu är det ju så lätt att hålla kontakten med fam och vänner via nätet och vebb kameror också.
    Sverige finns alltid kvar och det är bara att flytta igen om ni känner att det är fel. Rekomenderar starkt att ta chansen om man kan att bo utomlands en period. Lycka till!

• karinALICEsonny

Hej svej!

Har inte läst allt, men jag flyttade från sverige till dominikanska republiken (karibien) när jag var 19, blev gravid där och födde min dotter i sverige, sen åkte tillbaka och bodde där tills föraa året (totalt ca 4 år)

det var underbart och fantastiskt innan vi fick barn, men sen började allvaret och det blev genast svårare, därför beslöt vi oss för att sverige ´är bäst för oss och speciellt vår dotter, min sambo lämnade tom sitt eget företag där för tryggheten i sverige för vår dotter... det är svårt att bosätta sig utomlands speciellt som barnen är mycket små...

jag hade inget jobb men var ofta på min sambos företag. hade lite vänner där, men vågade aldrig lämna bort min dotter på något inhemskt dagis.
    där pratar man spanska och jag pratar flytande spanska men trots det var det svårt i olika situationer, man ses jämt som turist... och blir behandlad som en turist även fast vi bodde i huvudstaden.

bara att ta sig ut på egen hand tex till snabbköpet var svårt... mycket trafik och jag vågade inte gå ensam pga risken för rån. vi blev rånade en söndagsförmiddag i parken jag och min mamma och efter det blev det inte lättare att bege sig ut kan jag säga =)

ett tips! Skaffa bil om ni inte redan har det där!!!

det är ju så olika från land till land så det e svårt att säga vad som blir svårt och inte svårt där ni ska bo... och sverige är inte heller att lita på i många sammanhang...

men lycka till i ditt nya hemland!

kram

• karinALICEsonny

ps, bli medlem i svenskar i världen, sviv.se tror jag... mycket bra hemsida och svenska kyrkan om där finns nån.. gå till svenska konsulatet eller ambassad och få tips.

där jag bodde ordnade de midsommarfester och firade jul alla svenskar tillsammans... mycket trevligt..

• Babylilja
    karinALICEsonny skrev 2009-05-22 22:42:27 följande:
    ps, bli medlem i svenskar i världen, sviv.se tror jag... mycket bra hemsida och svenska kyrkan om där finns nån.. gå till svenska konsulatet eller ambassad och få tips.där jag bodde ordnade de midsommarfester och firade jul alla svenskar tillsammans... mycket trevligt..
    Tack för tipset finns visst svenskar i syrien trots allt..;)
Svar på tråden Flytta från Sverige?