• Thinner

Vi som är förlossningsrädda, som ska föda Augusti/September 2009

Borde väl finnas fler rädda som ska föda barn i slutet av sommaren/början av hösten.

Vore skönt att prata med andra som är nervösa och rädda.

Här kan vi snacka om allt som har med graviditet att göra men även då vår rädsla samt det hjälp vi får fram till det är dags.

Man Lär Sig Leva Med Sig Själv...
  • Svar på tråden Vi som är förlossningsrädda, som ska föda Augusti/September 2009
  • Tridde

Scumiferrari> håller med, men det är ju i princip omöjligt att täcka in alla möjliga scenarior som kan uppstå. men det är verkligen skitjobbigt att inte veta, att inte ha koll på vad jag ska förbereda mig på. hade oxå varit vaken länge, värkarna startade tisdag kväll och höll i sig fram till tidigt på morgonen på torsdagen då värkstim sattes in, född 11.34. den här gången blir det ju sovdos om det drar ut på tiden lika länge, det har vi redan kommit överens om på aurorasamtalen, så jag slipper gå med värkar i flera dagar igen. men det är ju fortfarande beroende på om han vänder sig eller inte...tjurunge! syns verkligen redan vem som är far åt bebis för min sambo är minst sagt bestämd av sig

• SchumiFerrari
    Tridde skrev 2009-07-08 12:11:46 följande:
    Scumiferrari> håller med, men det är ju i princip omöjligt att täcka in alla möjliga scenarior som kan uppstå. men det är verkligen skitjobbigt att inte veta, att inte ha koll på vad jag ska förbereda mig på. hade oxå varit vaken länge, värkarna startade tisdag kväll och höll i sig fram till tidigt på morgonen på torsdagen då värkstim sattes in, född 11.34. den här gången blir det ju sovdos om det drar ut på tiden lika länge, det har vi redan kommit överens om på aurorasamtalen, så jag slipper gå med värkar i flera dagar igen. men det är ju fortfarande beroende på om han vänder sig eller inte...tjurunge! syns verkligen redan vem som är far åt bebis för min sambo är minst sagt bestämd av sig
    Min ligger iaf åt rätt håll just nu... eller den ligger typ på sidan... men huvudet är mest nedåt... Men det syns iaf vem som är pappa Mannen sa häromdagen att han kan inte neka till den i magen.. han kan inte neka till storebror och enl de 3Dul bilder vi har på Smurfen så är det en kopia av storebror...
    Smurfen kommer i augusti!
  • Tridde

Schumiferrari> haha, lite kul det där med att de är så lika fäderna de första åren. när Pontus kom ut var han verkligen en kopia av pappa förutom hårfärg och hudton, först när han var fyra år kunde man se vem som var mor åt honom och nu är han en kopia av mig nästan istället

• SchumiFerrari
    Tridde skrev 2009-07-08 12:19:53 följande:
    Schumiferrari> haha, lite kul det där med att de är så lika fäderna de första åren. när Pontus kom ut var han verkligen en kopia av pappa förutom hårfärg och hudton, först när han var fyra år kunde man se vem som var mor åt honom och nu är han en kopia av mig nästan istället
    Hörde någonstans att det är naturens sätt att barnen är lika sina fäder första året/åren för att de inte ska "stöta" bort dem...
  • Tridde

Schumiferrari> har hört samma, och här har det ju stämt helt klart

• destino

hej, har BF 28 september och börjar bli orolig nu....
    innan så sa jag alltid att denna gång blir det bätre då jag kan mera, men, men...
    vill ju inte bli snittad men vågar jag ta vaginal då och hur blir det då???
    förra gången var det katastrofal förlossning...
    men vill inte missaden underbara känslan när man håller i sitt barn;)
    finns det några bra bedövningsmedel som inte påverkar bebisen=??
    eller?

• vickey

vid igång sättning,hur sker en sådan. är nyfiken, då det egentligen känns som det ultimata för mig/oss :)

• vickey

läste lite ,bra sida, men det värkar ändå som det bästa och naturligaste är vaginalt så klart så det får nog bli så trots rädslan,andra har lyckats så varför inte jag?

• Thinner

Tyvärr är det så att försöker man bara "låtsas som det regnar" så kommer man bli vettskrämd sen när förlossningen väl börjar. Viktigt med mental träning och samtal med sjukvården, läkare, barnmorskor INNAN. För spänner man sig och blir skräckslagen är det stor risk att förlossningen blir väldigt jobbig och lång.
    Har ett superbra boktips, jag läser om och om igen boken:

Rädd att föda - Din väg till att våga (finns att köpa på www.adlibris.com för en snäll slant)

Den innehåller en massa bra info samt tips på hur du ska bemöta din oro. MKT läsvärd, jag läser den som sagt om och om igen

Mina tankar är så klara nu...
  • Tridde

jag håller med Thinner här, under min första förlossning tyckte jag att det här har ju kvinnor i alla tider gjort och nog ska jag klara av det här galant, läste inte på, förberedde mig inte mer än tog med lite godis i bbväskan. behöver jag påpeka att jag åkte på världens blåsning? för det första...jag hade läst att en förstföderska har en förlossning på 12-24 timmar, min son plockades ut med sugklocka efter 38 timmars värkarbete som då även startade från 2.5cm som jag varit öppen i fem veckor. för det andra...jag trodde att bebisen själv skulle fatta det här med amning och bara suga tag, det slutade med akutinläggning efter fem dagar då han inte fått i sig en droppe pga fel teknik och efter det blev det ingen mer amning då min självkänsla var körd i botten.
    läs på, förbered er, men läs inte bara allt negativt utan håll ändå det positiva högst för det är det störst sannolikhet för att det ska inträffa. kom inte dit utan nån som helst koll för det skadar bara dig själv. lär dig andas avslappnat, träna på det dagligen (en stunds avslappning per dag låter väl egentligen bara som himmelriket, inte träning? ) och prata om alla funderingar du har. ingen fråga är för dum, men jag tycker du är dum om du går och funderar på något som ger dig ångest men som kanske tillochmed varit ett missförstånd i slutändan håll sinnet öppet inför smärtlindring, är man förstagångsföderska så har du ingen aning om vad som är bra och vad som är dåligt så berätta för barnmorskan att du vill ha råd och stöd så ger dom det. sen behöver man självklart inte svälja allt de säger, men ta till dig av det som låter vettigt.
    vad som än händer under förlossningen ska du ge dig själv positiv feedback för att du ändå gjort ditt bästa även om det blir tokigt i slutändan.

• Thinner
    Tridde, låter som du inte haft det så lätt heller. Word! Jag vet också hur det känns när allt iprincip strular

Förresten så vore det på sin plats för en BF-lista i tråden eller vad säger ni. Så vi kan peppa dem i god tid som står först på tur Skriv in dig där du hör hemma.

De räddas BF-lista

Augusti

September

Thinner BF 4/9

Mina tankar är så klara nu...
  • Tridde

Thinner> det var inte en rolig upplevelse men det ska nästa bli istället har jag bestämt. jag är som en maratonlöpare denna gång, läser och pluggar och tränar och donar

De räddas BF-lista

Augusti
    Tridde BF 25/8

September

Thinner BF 4/9

• SchumiFerrari
    De räddas BF-lista

Augusti
    Schumiferrari BF 20/8 (igångsättning 13/8 om allt går bra..)
    Tridde BF 25/8

September

Thinner BF 4/9
  • vickey

lägger till mig :)

De räddas Bf lista

Augusti
    Vickey BF 19/8
    Schumiferrari BF 20/8 (igångsättninng 13/8 om allt går bra...)
    TriddeBF25/8

September
    ThinnerBF 4/9

• destino

De räddas Bf lista

Augusti
    Vickey BF 19/8
    TriddeBF25/8

September
    ThinnerBF 4/9
    Destino BF 28/9

• LauraLee

har bara läst i den här tråden... men känner att ju mer det närmar sig desto mer skräck känner jag..på samma gång som jag vill att bebis ska komma ut nu så får det gärna dröja ett tag till..

så jag lägger till mig i listan ..

De räddas Bf lista

Augusti
    Vickey BF 19/8
    LauraLee BF 24/8
    TriddeBF25/8

September
    ThinnerBF 4/9
    Destino BF 28/9
    BF 24/8-09
Svar på tråden Vi som är förlossningsrädda, som ska föda Augusti/September 2009