• MammatillAlva

Gymnasiestudier

Någon som fått barn direkt efter grundskolan och därefter varit mammaledig en period och sedan börjat gymnasiet? Eller någon som fått barn under gymnasie tiden och sedan kommit tillbaka till skolan?

Har ni kännt att ni glömt bort vissa kunskaper i skolan? Fick ni någon typ av extra hjälp/ repetion för att komma tillbaka till skolan igen? Kan man begära det av skolan?

/ En nervös ungmamma som ska börja gymnasiet i höst.

• Svar på tråden Gymnasiestudier
  • ruben10

bara för man är förälder får man inte massa extra hjälp, det är bara knipa i hop och kämpa!. Du kommer inte få nån extra hjälp.. du går där frivilligt!.

• MammaTillNeoh
    ruben10 skrev 2009-04-17 19:24:35 följande:
    bara för man är förälder får man inte massa extra hjälp, det är bara knipa i hop och kämpa!. Du kommer inte få nån extra hjälp.. du går där frivilligt!.
    Klart man får om man förklarar läget och säger att man känner att man behöver lite uppdatering!
    Jag är mamma ledig nu och mina lärare hjälper mig jättemycket för att jag ska bli klar med vissa saker som jag inte hann i fjol då jag blev mammaledig.

Jag ska börja skolan i höst igen, och gå klart skolan.
  • IHateYourFace

Jag fick mina 2 barn under gymnasiestuderierna. Jag hade samma villkor som de andra & de gick bra fast det var tufft emellanåt. De brukar ju finnas särskilda grupper för de som behöver extra stöd i tex matte & engelska.

• MammatillAlva

Vet inte riktigt om jag fått svar på frågan jag ställde. Vissa får det att låta så negativt på något sätt att jag ska tro att jag är speciell för att jag är ungmamma och har varit borta ifrån skolan och begär lite repetion bara. Det stämmer verkligen inte!

Inte har jag haft några problem med något ämne tidigare, behöver alltså inte extra stöd i ämnet utan enbart repetion eftersom jag som sagt varit borta ifrån skolan och inte räknat ekvationer, pratat engelska osv. på 3 år vilket gör att man tappar språket och räkne sätten lite.

Men tack för det svar jag fått trots det negativa vissa ger! :)

• Sazee

Jag pluggar på gymnasiet nu och kommer fortsätta med det utan uppehåll trots att vi väntar smått. :) jag pratade med skolan nästan direkt och sa att jag vill fortsätta plugga, men på distans from. hösten nu och de blev bara glada över att jag ville fortsätta kämpa och de hjälper till till 100%! Lägg upp ditt förslag till skolan (mentor eller rektor) och planera ordentligt! Visa att du är engagerad! :D

• NikkiGärdström

Du kommer inte få en lärare som sitter ner med dig och går igenom allt. Men däremot så om vi tar matte som exempel, så går om ju igenom räknesättet för just det kapitlet med hela klassen och då är ju du med. Sedan har alla gymnasie skolor extragrupper för matte svenska engelska, du är nog inte den enda som behöver dom gupperna.

• Wicke

TS: Vet inte om detta egentligen heller blir svar på din fråga men en liten utfyllnad av hur det "kan" gå till
    Jag fick H på sommaren mellan 2an och 3an. Jag fortsatte plugga även i 3an, dock inte alla ämnen men grundämnena och de estetiska(jag läste konst & form). Det var den möjligheten jag hade. När jag tog studenten hade jag samlat betygsdokument och ungefär en termins poäng att hämta igen. Hoppas att du får det svar du eftersöker och att det kommer att fungera toppen

• MiniCatti

Jag tog "ledigt" ett år efter 2an för att vara mammaledig.
    Sen kom jag tillbaka för att börja 3an i en ny klass. Det var verkligen tufft att plugga och ta hand om ett småbarn.

Jag missade en del från 2an när jag blev mammaledig så jag hade mycket att göra när skolan började igen.
    Någon hjälp fick jag inte och jag krävde det inte heller (vet inte ens om det går att få hjälp). Vissa lärare stöttade mig i skolarbetet medans andra ville göra det 1000 gånger svårare för mig... suck*

Kunde inte plugga förrens sonen sov och då var man ju så fruktansvärt trött själv..... Jobbigt var det!

• min lilla

jag gick ite ut gymnasie så ja pluggar på komvux på distans, underbart skönt när man har små kids de kan jag rekomendera:P

• MammatillAlva

Vad tråkigt det låter, verkar som man inte alls kan begära hjälp ifrån skolan. Ingen som haft en bra studietid efter mamma ledigheten och fått allt att gå ihop?

Nu har jag kommit in på gymnasiet, mitt första handsval It-media. Ska besöka skolan i morgon och berätta om min situation och se vad dom kan erbjuda mig för slags repetion av grundskolan osv.

• NikkiGärdström

Jag säger inte att det ar varit dåligt att gå i gymnasiet med smårbarn, jag tycker det är ganska så lätt bara man gör det man ska i skolan, annars blir det ju kvällarna till plugg.

• Sazee
    MammatillAlva skrev 2009-04-23 21:53:15 följande:
    Vad tråkigt det låter, verkar som man inte alls kan begära hjälp ifrån skolan. Ingen som haft en bra studietid efter mamma ledigheten och fått allt att gå ihop?Nu har jag kommit in på gymnasiet, mitt första handsval It-media. Ska besöka skolan i morgon och berätta om min situation och se vad dom kan erbjuda mig för slags repetion av grundskolan osv.
    Jag har som sagt fåt hjälp från skolan. Lägg fram dina önskemål och lösningar så ska de nog gå bra. Jag berättade hur jag ville att det skulle gå till och skolan accepterade de. :) Skolan kommer kräva engagemang från dig och visar du att du är villig att kämpa lite mer än andra så är de nog lugnt. Och du ska självklart kräva den hjälp du behöver. Kräva låter väl lite väl, men hoppas att du förstår.=)
  • MammatillAlva

Har pratat med skolan som jag ska börja på i höst. Hon förstod mig och dom skulle stötta mig och göra det bästa för min del.

Tack för alla svar, nu är jag inte orolig längre.

• sakoline

Du kanske kan be om böcker att läsa i hemma?

• anya

Men herrgud, vilka svar. Det ä ju varierande från skoa till skola. man kanske inte har RÄTT till det, men man kan ju ändå få det. Lite svårt att svara på vad som är rätt och fel men klart man kan få hjälp (repetion) , eventuellt extrahjälp om man ber om det. Du är ju en gymnasieelev, med eller utan barn. tror knappast att det är så strikt att man inte får tillgång till repetion

Don't worry

• MammatillAlva
    anya skrev 2009-04-25 01:08:07 följande:
    Men herrgud, vilka svar. Det ä ju varierande från skoa till skola. man kanske inte har RÄTT till det, men man kan ju ändå få det. Lite svårt att svara på vad som är rätt och fel men klart man kan få hjälp (repetion) , eventuellt extrahjälp om man ber om det. Du är ju en gymnasieelev, med eller utan barn. tror knappast att det är så strikt att man inte får tillgång till repetion Don't worry
    Tack :)
  • valkyrian

Fick barn i ettan på gymnasiet,
    Tog mammaledigt ett år och läste sedan klart.
    Kände inte att jag glömde eller kom av mig utan det flöt på bra sedan. Hade otroligt bra lärare, men fick väl inget extrastöd. Kände inget behov av reptition, men du kan ju alltid snacka med dina blivande lärare/titta på schemat om vad ni skall läsa så kan du ju repetera hemma i sommar.

Tod studenten ett år senare och hade bra betyg...

Lycka till

• valkyrian

Och det var inga problem alls att få tid till studierna! Man har ju håltimmar och raster och bussresor man kan plugga på, slutar man tidigt kan man ju vänta en timme med att hämta barnet på dagis och plugga. När Saga sov i sin vagn låg jag på gräsmattan med laptopen och pluggade. Och så hade jag hennes pappa/mormor/farmor som kunde leka lite med henne någon timme om jag behövde. Jag fick bra betyg trots att jag extrajobbade hela trean två helger i månaden. Och hade bra med tid till min lilla tjej också. Det har varit jobbigare att jobba för arbetsdagar är längre och gör i alla fall mig tröttare.

Ts, vill du så går det! Det är som att ha ett jobb fast miljoner gånger lättare och förmodligen roligare Och när det gäller matte osv så går man som sagt igenom allt. Läs någon bok på engelska så börjar det flyta, kan rekomendera Twillight, ganska enkelt språk i den och du får igång engelskan igen :)

• MammatillAlva
    valkyrian skrev 2009-04-30 14:39:13 följande:
    Och det var inga problem alls att få tid till studierna! Man har ju håltimmar och raster och bussresor man kan plugga på, slutar man tidigt kan man ju vänta en timme med att hämta barnet på dagis och plugga. När Saga sov i sin vagn låg jag på gräsmattan med laptopen och pluggade. Och så hade jag hennes pappa/mormor/farmor som kunde leka lite med henne någon timme om jag behövde. Jag fick bra betyg trots att jag extrajobbade hela trean två helger i månaden. Och hade bra med tid till min lilla tjej också. Det har varit jobbigare att jobba för arbetsdagar är längre och gör i alla fall mig tröttare.Ts, vill du så går det! Det är som att ha ett jobb fast miljoner gånger lättare och förmodligen roligare Och när det gäller matte osv så går man som sagt igenom allt. Läs någon bok på engelska så börjar det flyta, kan rekomendera Twillight, ganska enkelt språk i den och du får igång engelskan igen :)
    Tack för tipsen!
    Vet inte om du förstod min situation riktigt, men en del av dina tips kan jag säkert ha användning för så tack. :)
Svar på tråden Gymnasiestudier