• mayia1

HP- Blankett om uppgifter om inkomst och årsarbetstid

Har skickat in ansökan om havandeskapspenning, fick ganska snabbt ett papper tillbaka som hette "Uppgifter om inkomst och årsarbetstid för en anställd" som arbetsgivaren skulle fylla i. Min chef ville inte fylla i den utan jag fick skicka den till löneförrättaren.

Fick tillbaka den idag, men hon har skrivit så jättekonstigt! Det står ju att grundlönen ska anges i kronor/år, men hon har skrivit min månadslön. Sen har hon angett en total beräknad årsinkomst som är lägre än vad månadslönen x 12 blir...

Ska ringa till henne imorgon och fråga, men tänkte höra om någon klok härinne har någon aning vad som är rätt och fel?
    Tänker att om hon inte lyckas läsa att grundlönen ska anges som månadslön x 12 så kanske hon inte har koll...

Den beräknade totala årsinkomsten, är det vad jag tjänade 2008? Det är nästan 100000 mindre än vad som står på lönebeskedet, det är därför jag undrar.

OB-tillägg ska anges står det, hur är det med övertiden?

Är verkligen dålig på sånt här, jag erkänner...

• Svar på tråden HP- Blankett om uppgifter om inkomst och årsarbetstid
  • Maja27

Jag har för mig att det ska beräknas ett snitt på vad du har fått i lön per månad sista 6 mån.

• Gladskit

Där jag jobbar så utgår vi från personens aktuella månadslön och tar det x 12, det är liksom grundlönen. Sen beräknar vi ett snitt på OB-tillägg (senaste året om personen har jobbat så länge, eller senaste halvåret). Övertiden är jag osäker på om den ska med. Vi har knappt nån övertid på mitt företag
    Ser man bakåt i tiden så påverkar ju den övertid du har jobbat din lön, men övertid ska egentligen inte behövas och bara för att du jobbat övertid tidigare så innebär ju inte det att du kommer att göra det framöver. Och det är väl det som man ska försöka intyga, vad du skulle ha tjänat om du fortsatt att arbeta. Men ring lönekontoret och dubbelkolla. Om inte ens din månadslön x 12 stämmer så verkar de inte ha så bra koll!!

• mayia1
    Gladskit skrev 2009-04-14 21:29:09 följande:
    Om inte ens din månadslön x 12 stämmer så verkar de inte ha så bra koll!!
    Ja precis, så tänker jag också! Verkar inte riktigt rätt...

Ingen som nyss fyllt i en sån här som har nån aning om vad era chefer skrev?

Är redan rejält trött på allt som har med blanketter och försäkringskassan att göra, och då har barnet inte ens kommit ut än...
  • Kayn

Din årsinkomst är grundlönen*12 + eventuella tillägg som årligen återkommande övertid/obtillägg, semesterersättning ska inte räknas med.
    Din beräknade årsinkomst är vad du förväntas tjäna om du hade fortsatt arbeta.

Har du en tillsvidare anställning? Eventuella tillägg?

Årsarbetstid är vad du skulle ha arbetat under ett år, kan anges i antingen dagar eller timmar.

• mayia1
    Kayn skrev 2009-04-14 21:52:19 följande:
    Din årsinkomst är grundlönen*12 + eventuella tillägg som årligen återkommande övertid/obtillägg, semesterersättning ska inte räknas med. Din beräknade årsinkomst är vad du förväntas tjäna om du hade fortsatt arbeta. Har du en tillsvidare anställning? Eventuella tillägg? Årsarbetstid är vad du skulle ha arbetat under ett år, kan anges i antingen dagar eller timmar.
    Jag är ju trögfattad, men det är alltså inte vad jag har tjänat utan vad de tror att jag skulle ha tjänat?

Är fast anställd hos samma arbetsgivare sedan 8 år tillbaka. De senaste 4 åren har jag haft en slags jourberedskap som inneburit att jag tjänat ca 3000 extra varje månad, förutom mitt vanliga OB då. Borde inte det räknas in?

Vad tror du om att hon skrivit att den totala beräknade årsinkomsten är lägre än månadslönen x 12? Verkar väl inte rätt ändå?
  • Gladskit

Återkommande ersättning för beredskap ska räknas med. Det skulle du ju ha tjänat om du fortsatt arbeta! Det finns tom. ett särskilt blad enbart för att ta med den typen av ersättning, i alla fall på den mall för arbetsgivarintyg som vi har på mitt jobb!

• Kayn

Mayia - du ska räkna med grundlönen, jourersättning, obtillägg och ev årligen återkommande övertid om du har någon sådan. Man kan välja att räkna vad det skulle bli per månad och sen ta det *12 eller direkt räkna ut på ett år. Vet att med just ob så är det många som räknar ut ett snitt per månad, och då utgår man oftast från hur det såg ut tidigare år.

Ja både HP, FP, Sjukpenning och liknande är ju en ersättning du får när du inte kan jobba och då är det ju vad du skulle ha tjänat om du fortsatt jobba som man ska grunda din SGI på. Förstår du?

Du är inte trög utan ungefär lika oförstående som alla när det gäller FKs blanketter

• mayia1
    Gladskit skrev 2009-04-14 22:03:44 följande:
    Återkommande ersättning för beredskap ska räknas med. Det skulle du ju ha tjänat om du fortsatt arbeta! Det finns tom. ett särskilt blad enbart för att ta med den typen av ersättning, i alla fall på den mall för arbetsgivarintyg som vi har på mitt jobb!
    Åh tack, tänkte väl det!

Ska som sagt ringa dom imorgon och ifrågasätta lite... Känns ju som att det rätt viktigt att det blir rätt, även med tanke på kommande föräldraledighet.
  • mayia1
    Kayn skrev 2009-04-14 22:07:11 följande:
    Mayia - du ska räkna med grundlönen, jourersättning, obtillägg och ev årligen återkommande övertid om du har någon sådan. Man kan välja att räkna vad det skulle bli per månad och sen ta det *12 eller direkt räkna ut på ett år. Vet att med just ob så är det många som räknar ut ett snitt per månad, och då utgår man oftast från hur det såg ut tidigare år. Ja både HP, FP, Sjukpenning och liknande är ju en ersättning du får när du inte kan jobba och då är det ju vad du skulle ha tjänat om du fortsatt jobba som man ska grunda din SGI på. Förstår du? Du är inte trög utan ungefär lika oförstående som alla när det gäller FKs blanketter
    Tack för hjälpen! Känner plötsligt att det skulle varit bra att känna nån som jobbar på FK...
  • Kayn

Visst är det viktigt att det blir rätt redan nu eftersom du även ska ha fp vad det lider. Visserligen gör man säkert en ny utredning då, eller iaf kollar igen så att allt ser rimligt ut, men det gör ju inget att det blir rätt från början så blir alla nöjda

Fråga din "lönetant" om din *grundlön/månad *obtillägg/månad *jourersättning/månad *ev andra tillägg/månad och sen ta det *12. Om hon själv inser att hon skrivit fel kan hon skriva ett vanligt papper "Intyg om lön" där hon stolpar upp allt och sen slutligen skriver in din årsinkomst och årsarbetstid, sällan fel om det även står när senaste löneavtalet är undertecknat och när lönen gäller ifrån och sen när du varit anställd. Sen kan du även komma ihåg själv att ändra din årsinkomst om du, som många andra, har lönerevision här i april och då får ny lön.

• Zina

min lönetant skrev min nya lön from 1 april.

min grundlön * 12 blir min årsinkomst.

sen tog hon snittet på min ob * 12 årsob

sen skrev hon in den totala årsinkomsten dvs grunlön + ob

sen årsarbetsdagar.

• Kayn

Det funkar ju med den nya lönen om du inte ska begära ersättning förrän tidigast 1/4, annars kan man skicka in båda så blir det två sgi utredningar och två datum direkt.....då blir det mer rätt liksom

Svar på tråden HP- Blankett om uppgifter om inkomst och årsarbetstid