• Anonym (fundersam)

    För tidigt att gifta sig när man 20år?

    Ja som rubriken låter. Är det för tidigt att gifta sig när man är 20år? Min syster har precis fyllt tjugo och dom planerar nu bröllop.

    Jag känner att det är lite väl tidigt men jag förstår samtidigt min syster som verkligen älskar sin kille och vill gifta sig med honom.

    Någon annan som samtycker eller misstycker?

    Tacksam för svar:)

    P.s vet inte om jag har lagt det i rätt ämne D.s

  • Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?
  • Bexaa
    Spookie skrev 2009-04-16 20:41:03 följande:
    Och förresten, flera har skrivit om att vissa är mognare för giftermål för att de inte alls gillar uteliv eller för att de har husliga intressen. Det behöver inte betyda någonting. Det har med kärlek och ansvar att göra, att gifta sig, inte med hur "huslig" eller stillsam man är. Man kan lika gärna gå på vilda konserter, campa, samla frimärken, hänga hos tatueraren eller vad man nu vill göra med sin fritid, ens intressen och livsinriktning har ingenting att göra med om man är mogen för giftermål. Mogen för giftermål är man när man vet att man vill leva med någon, är beredd att vara stark när den andra är svag och vise versa, beredd att följa de "regler" som just ens eget äktenskap bygger på vad gäller trohet och jämlikhet och dessutom klarar trycket utifrån.
    Exakt!! kunde inte sagt det bättre själv....
  • Anonym (Sviken)

    Jag gifte mig när jag var 35, vi träffades när jag var 34. 5 1/2 år senare när vi äntligen efter flera års ofrivillig barnlöshet fått en dotter som då hunnit bli 8 månader så sade min man att han inte trodde på vår relation längre! Innan det hände så hade jag tveklöst tyckt att det är bäst att vänta med giftermål, men nu vet jag faktiskt inte. Det hjälper tydligen inte ens att vänta tills man är 35 för att vara säker!

  • Anonym

    Jag gifte mig som tjugoåring och är fortfarande lyckligt gift 12 år senare. Vi hade varit tillsammans länge innan vi gifte oss. Så jag tror att det kan bli riktigt bra. =)

  • Anonym

    Anonym (20-38) skrev 2009-04-16 21:31:29 följande:


    Jag gifte mig när jag var 20, vi hade varit tillsammans i 3 år och bott ihop i 2 år. Vi var verkligen superkära i flera år. Men sedan började vi växa ifrån varandra. Vi fick 3 barn innan jag fyllt 30, men redan efter första barnet började det knaka lite. Och när jag var 33 så skildes vi.Idag är jag 38 år och ångrar inte mitt äktenskap eftersom jag inte hade haft mina barn annars. Men om jag fick göra om det så skulle jag se till att växa/mogna färdigt innan jag valde livspartner. När man är 20 så har man fortfarande en hel del utveckling kvar, och risken är stor att man utvecklas åt olika håll.
    Ibland funkar det ju att mogna och utvecklas tillsammans, ta sig igenom kriser ihop. Även om man drar åt olika håll i vissa utvecklingsfaser.
  • angelika sjödin

    Den 24 juni 2004 fyllde jag nitton och den 25juni 2004 gifte jag mig med min dåvarande pojkvän sedan 4,5år tillbaka. Vi firar i år våran 5åriga bröllopsdag.


    Patrik 4mars -06, Theresia 27aug -07 & Andreas 24nov -08, skulle aldrig byta bort mitt liv
  • Mummy

    Jag var visserligen 21, men vi beslutade att gifta oss då jag var 20. I sommar firar vi 4 år som gifta och 6 år som "par".
    Tycker egentligen inte åldern har så stor betydelse. Det finns de som är 37 när de gifter sig och ändå skiljer sig året efter

  • Desertchick

    Jag gifte mig när jag var 21 och i år firar vi vår 12:e bröllopsdag! Så det kan gå! Jag älskar att vara gift!

  • Anonym (20-38)
    Anonym skrev 2009-04-17 21:25:58 följande:
    Ibland funkar det ju att mogna och utvecklas tillsammans, ta sig igenom kriser ihop. Även om man drar åt olika håll i vissa utvecklingsfaser.
    Chansen att det funkar ökar dramatiskt om båda två har blivit vuxna före förhållandet eftersom det då inte är så mycket utvecklande kvar.
  • Anonym

    Anonym (20-38) skrev 2009-04-17 21:52:05 följande:


    Chansen att det funkar ökar dramatiskt om båda två har blivit vuxna före förhållandet eftersom det då inte är så mycket utvecklande kvar.
    Det är nog väldigt individuellt tror jag.
  • Linn och Robin

    Är 20 och har varit tillsammans med sambon i 4½ år, väntar vårt andra barn tillsammans och planerar bröllop inför 2011.
    Vill själv inte gifta mig för tidigt pga vad alla andra ska tycka och tänka  men tycker din syster att det känns rätt så ska hon absolut göra det!


    Gabriel 061217 och lillasyster 090508
  • RonjaMimmi

    Jag är 19 (fyller 20 senare i år) och sambon är 21 (fyller 22 senare i år) och den 23 maj gifter vi oss

  • Anonym (jaag)

    Jag gifte mig då jag var 25 och min man var 22 och vi lever hur bra som helst fortfarande.

    Är ute på krogen lika mkt som förut och är hemma och duktig annan tid med min man och vårt barn. Vi har parmiddagar, vi tokpartar med våra singelvänner och vi umgås med andra familjer som också har barn.

    Tycker inte att man är mer mogen att gifta sig bara för att man är mer hemma o huslig?
    Det har ingenting med saken att göra öht!

    Känns det rätt och man vill gifta sig så gör det! Det går faktiskt skilja sig om det skulle behövas sen och då behöver man aldrig mer ha med varann att göra om det skulle vara så.

    Däremot skaffar folk barn hit och dit och binder sig till livslång kontakt men ändå sitter rädda för giftemål?
    (förstår helt och fullt att vissa inte VILL gifta sig men det är en annan sak)

  • Anonym

    Jag gifte mig när jag var 18 år, och nu efter 11 år är jag fortfarande lycklig och kär. Så spelar ingen roll om man är ung eller gammal , bara man hittar den rätte, tycker jag

  • Mammut och Papput
    Anonym skrev 2009-04-18 10:10:27 följande:
    Jag gifte mig när jag var 18 år, och nu efter 11 år är jag fortfarande lycklig och kär. Så spelar ingen roll om man är ung eller gammal , bara man hittar den rätte, tycker jag
    Kort sagt är det ju så det är =)
  • Anonym (panna)

    Man kan skilja sig om man ångrar sig, förvånas över att så många tycker det är för tidigt när man är 20, men att många tycker det är okej att skaffa barn när de typ 18.( känns som ett betydligt större beslut)

  • Anonym (SA)

    En äldre tråd men folk kommer väl alltid vara 20 år och vilja gifta sig?
    Det är helt upp till var och en, såklart! Känner man att det är "rätt" så varför vänta??

    Däremot, och det oavsett ålder, så bör man vara medveten om vad ett äktenskap verkligen innebär! Det är inte bara finkläder, dyrare ring, fina blommor och fest. Juridiskt så är det en ganska stor skillnad mot att vara sambo. Helt plötsligt är man varandras försörjare. Om den ena råkar i ekonomiska tråkigheter så dras den andra med på ett helt annat sätt än i ett samboskap. Plötsligt är det "vi" och inte "du och jag". "ER inkomst".
    I 20-årsåldern vet man i regel knappt själv vem man är, vart man står och vad man vill med livet. Väntar man lite med äktenskap så lär man förhoppningsvis känna varandra bättre, man märker om personen är den h*n utger sig för att vara, hur h*n handskas med pengar, hur ansvarsfull någon är, hur det verkligen är att leva tillsammans. Inga garantier som sagt, men ni fattar!
    Så man bör som sagt alltid vara medveten om vad man ger sig in i! Ska man ha äktenskapsförord etc?

    Angående att det borde anses vara större att skaffa barn än att gifta sig. Jag tycker faktiskt inte det, just p.g.a det jag skrev ovan. Ett äktenskap kan förstöra hela tillvaron ekonomiskt för lång tid framöver om man gifter sig med "fel" person. I värsta fall sätter man inkomst, företag, besparingar, arv etc på spel. 
    Ett barn kan man rent krasst betala sig fri från. Betala en ändå rätt låg summa i månaden så behöver du inte se ditt barn, om du inte vill. Det låter otänkbart för de flesta, men krasst, som sagt. Det går att göra så!
    En skilsmässa utan äktenskapsförord kommer man inte undan.

    Hur gick det nu då, ts? Har de gift sig ännu?

Svar på tråden För tidigt att gifta sig när man 20år?