• JuniBaby05

Cysta på pannan (mellan ögonbryn) på spädbarn

Hej!

Min dotter som är 4 månader gammal har en liten knöl precis mellan ögonbryn. Nu har vi varit på skallröntgen 2 gånger. Först när hon var 5 dgr gammal, det var då jag upptäckte den, och nu 4 månader senare. Vi har också varit på ul idag. Skallröntgen visade inget ben.
    Ul, visade en liten knöl som inte hade någon blodtillförsel och som var rörlig (alltså inte fast till pannbenet). Den var liten och enligt mig och pappan har den blivit mindre under de här 4 månaderna. Nästan dubbelt mindre.
    De sa att det förmodligen är någon ofarlig cysta. Läkaren som har remitterat oss kommer att höra av sig under nästa vecka så vi får se vad hon säger.
    Har någon av er haft liknande erfarenhet?
    Fick ni ta bort knölen, blev den större, mindre?
    Man blir orolig utan att veta vad det är riktigt.
    Tack!

• Svar på tråden Cysta på pannan (mellan ögonbryn) på spädbarn
  • Alva76

Min dotter hade en tvillingcysta vid ögat men mot örat till. Vi upptäckte den när hon var ca 1 år och nu när hon är 4 opererade vi bort den. Helt ofarligt enligt doktorn, men den växte in i ögongloben.

• JuniBaby05

Alva76 tack för ditt svar.
    Varför väntade de så länge med att operera, har den blivit större med tiden? Vi har märkt att den är lite mindre nu än vi först upptäckte den.
    Hur lång tid tog operation? Tack.

• Alva76

JuniBaby05.
    Det tog rätt så lång tid att gå igenom alla läkare etc. Först skulle några läkare titta på "knutan" sedan skulle de röntga den så de visste hur den såg ut. Eftersom hon är så liten så var de tvugna att söva henne. Sedan ska läkaren titta på resultatet och det tar lååång tid. Därefter ställdes vi i kö för själva operationen. Cystan blev större och större så jag är glad att vi tog den nu. Operationen tog inte så lång tid. Kanske 45 minuter. Men allt som allt tar det ungefär en dag med information, lugnande medel, uppvakning och kontroll.

• neverfantasiize

Hej!

Vet inte hur gammal denna tråd är. 

Jag rekommenderar att ta bort den när den dyker upp. Jag har haft en bula i pannan över höger ögonbryn sen jag var 5 år. Den var väldigt liten då , jag var hos flera läkare som sa att det var en fettknöl och den skulle försvinna. Nu är jag 22 år och den var stor som en vinddruva och fortsatte växa. Jag har fobi mot sprutor och börjar hyperventilera. Men jag tog bort min igår och jag var nersövd. Och det visade sig att det inte var en fettknöl , det var en vattenfylld cysta som satt fast i pannbenet. 

Jag fick även långverkande bedövning så jag hadde inte alls ont igår efter operationen. Idag gör det lite ont men alvedon hjälper mot detta. Men mitt ögonlock och runt ögat är väldigt svullet och blått. 

Jag är glad att jag fick bort den, efter att ha gått ca 10 år och skämts över den. 

Svar på tråden Cysta på pannan (mellan ögonbryn) på spädbarn