• Abbie

Ont i skinkorna, tror inte att det är ichias, vad kan det vara?

Jag har haft ont i ena skinkan i några veckor, kommer mest när jag går, att det tex smärtar att lyfta benet upp för ett trappsteg etc. Idag efter en prommenad så kom det p andra sidan oxå, och förvärrades på den sida det redan fanns. Jag kan knappt gå, går lika snabbt som en snigel! Kommer knappt i och ur bilen.....

Någon som vet vad det kan vara? Vad jag har förstått så är det inte ichias, för då ska smärtan stråla ner i benen och det gör det inte på mig.

Hoppas någon har någon idé om vad det kan vara!

• Svar på tråden Ont i skinkorna, tror inte att det är ichias, vad kan det vara?
  • mollo

jag har så.
    fick det min första graviditet och läkaren konstaterade foglossning. då var det värre och jag under inte röra mig. skinkorna låste liksom benen och det gjorde fruktansvärt ont.
    har haft det efter den graviditeten med, fast inte lika mycket.
    och nu är jag gravid igen och det börjar smyga sig på

• Magda73

Åhhhhhhhh jag känner igen symtomen på FOGLOSSNING! Helvetes symfyseolysen. Sticker och kryper som myror på skinkorna ner i benen. Man tror man har ms, als, ishias. Det är hemskt. Hoppas för din skull att det inte är det!!!!

• Abbie

Jag trodde inte man kunde få foglossning i skinkorna :) Inte för att jag vet vart det skulle sätta sej, usch är inte så insatt i vad det egentligen är, förutom att det inte är något possitivt...Jag är bara i v.15 så om det är foglossning så bådar det ju inte så gott, för det blir väl bara värre?

• Semma

Det skulle kunna vara falsk ischias. Har samma symptom och vad jag förstått är det pga överbelastning eller felbelastning som smärtan dyker upp. Vanligt när man är gravid har jag hört. Det ska gå över när barnet kommer.... Hoppas det iallfall

• Abbie

Gå över när barnet kommer?! Tjoho, bara 25 veckor kvar....usch det kommer ju aldrig att funka....

• Emmsie

Hej, tänkte att jag skulle muntra upp lite. Jag hade också ont i skinkorna tidigt i graviditeten. Dock blev det bättre av att röra på mig, stillasittande gjorde det värre. Alltså var det tydligt att det inte var foglossning. Enligt barnmorskan samlade jag på mig vatten. De senaste veckorna har jag inte känt av smärtan alls, är nu i vecka 28.

• Tullemi

Om det nu skulle vara ischias så brukar det bero på att bäckenet rör sig och ischiasknuten kommer ikläm. Jag hade det till och från under graviditeten men då strålade det samtidigt ner i benet. Det gick INTE över efter förlossningen (för mig alltså) utan det slog till med full kraft och jag var nästan total handikappad i 6 veckor. det tog 5 månader innan jag var bra . Åh, det var skönt att gnälla lite . Kan fortfarande känna av det och lillan är 14 månader - mysko.
    Fast jag tycker dte låter som foglossning TS.

• Abbie

Tack för uppmuntran, men för mig blir det värre när jag rör mig tyvärr...ska nog ringa bm imorgon och höra med henne.

• Lill Liin
    Abbie skrev 2009-04-16 21:51:26 följande:
    Jag trodde inte man kunde få foglossning i skinkorna :) Inte för att jag vet vart det skulle sätta sej, usch är inte så insatt i vad det egentligen är, förutom att det inte är något possitivt...Jag är bara i v.15 så om det är foglossning så bådar det ju inte så gott, för det blir väl bara värre?
    Jag har likadant och min BM sa också att det berodde på foglossning.

Det behöver inte alls bli värre, bara man tänker sig för lite extra...
    Undvik att bära tungt, tag korta steg, sov med en tjockare kudde mellan knäna osv.

Sen kan jag verkligen rekomendera dig att köpa ett stödbälte (om du inte redan äger ett).
    Jag började känna av foglossningen ungefär där du är nu i graviditeten. Jag köpte då ett stödbälte som jag har använt flitigt av och till beroende på vad jag ska göra (om jag vet att jag kommer stå mycket en dag, eller när jag jobbade osv.)
    Mina känningar har sedan dess kommit och gått, ibland har det gjort ondare, men i vissa perioder har jag inte känt något alls.

Hoppas det går över för dig, eller att du åtminstone kan lindra det lite!
  • Magda73

Bra att du pratar med din BM imorgon!

Jag har haft svår foglossning (hade handikappsanpassat hemma, skulle få rullstol (men barnet kom tyvärr i v 25) och gick på akupunktur pga foglossningen). Det var fördjävligt!! OM du har foglossning, eller början till det så vill jag bara råda dig att LYSSNA PÅ DIN KROPP! Sluta genast göra det du gör om det gör ont i skinkorna etc. Du har igen det efteråt. Min förra foglossning gick inte bort förrän barnet var ca ett år... Den här gången gick det bort iom födelse (v 25) men det är skitjobbigt att ha foglossning!! Om du har ont i skinkorna gör nog stödbältet bara smärtan värre eftersom nerverna "trycks ihop" av bältet. Men prova kryckor och ta det lugnt när de gör ont. Akupunktur är jättebra också.

Nej. Det får vi ta sedan om du nu har foglosning. Hoppas för din skull att du slipper!!!

• Luzita

jag har nästan precis samma problem..
    Är i vecka 25 nu och det började ungefär i vecka 21 med att jag fick ont i vänstra skinkan helt plötsligt på jobbbet.. Gjorde riktigt riktigt ont och gick ner lite i benet, men inte långt ner. Det kom bara nångång ibland på jobbet.
    Men sedan v 24 känner jag av det i princip varje dag.. i vänstra skinkan och i nedre delen av ryggen. Trodde me det var ischias i början men BM sa att det är foglossning.
    Märker iaf att det är värre på jobbet än när jag är hemma och vilar över helgen.. Och att gå snabbt är inte heller bra, utan det hjälper att försöka ta det lungt helt enkelt..
    Men hoppas inte heller att det blir värre..

• decibelle

Hade så i början av min förra graviditet och slutade då röra på mig när det gjorde ont (trappor, uppförsbackar, promenader...). Fick höra att det var Ichias, foglossnings, absolut INTE foglossning etc... Hade anmält mig till ett sportläger (dans) den sommaren så jag tänkte att det var kört. MEN det gjorde susen! Jag blev helt bra efter en veckas träning! Och det kom inte tillbaka.

Förrän nu, när jag är gravid igen, så jag ska försöka hålla mig mer aktiv nu till en början och se om det går över på samma vis. (Promenader funkar inte så bra, behövs en mer dynamisk, mindre monoton träningsform tror jag)

Allt är ju individuellt och såklart bör du rådfråga läkare innan du följer mitt råd så det inte blir värre om det är något annat än det jag hade/har..

Lycka till!

• Pompalens

Har läst att om man har ont i ena skinkan, eller att det varvar, som ischias-liknande så kan det vara något som kallas bäckenledssmärta. Det stämmer på mig.

Svar på tråden Ont i skinkorna, tror inte att det är ichias, vad kan det vara?