• 790721

Skolan och barn med ADD

Min son fick för en tid sedan diagnosen ADD. Nu har jag pratat med hans lärare och hennes komentar är då får han gå i särskola.
    Vivill helst att han går kvar i sin gammla skola där han är trygg och har kompisar, han får redan extra hjälp men läraren påpekar att budgeten är dålig och att han inte kan få mer. Men som föräldrar har vi väll rätt att låta han gå kvar och få mer hjälp. Hur har ni gjort för att få mer hjälp till era barn och har ni fått hjälp av någon i så fall vilka bör man kontakta? Snälla ge lite råd!!!!

• Svar på tråden Skolan och barn med ADD
  • bumsis mamma

Det är ett skämt! Han ska INTE gå på särskola om han inte har en utvecklingsstörning. Min tös har add,språkstörning och hon har alltid gått vanlig skola. Hon gick ut med alla betyg godkända och går nu på gymnasium inriktning- trä och industri. Din grabb ska ha hjälp att strukturera upp skolarbetet och detta SKA skolan ta tag i . Du får inte ge dig då man lätt blir överkörd annars. Det är skolans ansvar att han får den hjälp han behöver och de får inte skylla på pengar. Annars lär du väl hota lite med skolverkets regler så de ser att du vet grabbens rättigheter!!Stå på dig o lycka till..

• sköntisoffan

Hur otroligt korkad kan man bli? Håller med föregående inlägg.

• 790721

Tack!! ja det blir säkert en kamp och det blir att läsa på till på måndag när mötet är!!!

• FridaLee

Vilken jävla lärare ett barn med add ska väl inte gå på särskola, herregud va förbannad jag blir. Försök vara stark och stå på dig för din sons skull, inte alltid lätt att vara stark vet jag av erfarenhet. kram till er och lycka till

• mirakelasta

Du ska kontakta skolverket. på mötet ska du informera personalen att du bett skolverket om råd och hjälp i denna situation.

Är inte ditt barn utvecklingstört ska barnet inte gå i särskola.

• Esmiso

det är er LAGLIGA RÄTT att få de resurser som behövs för att ert barn ska gå kvar i sin klass. Prata med rektor och om det inte funkar anmäl till skolverket!

• familj05

Hej!
    Ditt barn KAN inte tas emot i särskolan då han inte har fått diagnosen utvecklingsstörning. Svenska skolan är "en skola för alla" det står mycket tydligt i uppdraget Rektor är den som har skyldighet att se till att eleven får den hjälp denne behöver för att nå målen. Många tror att diagnos är en förutsättning för att få extra stöd, så är det INTE!
    Stort lycka till på mötet!

• Jerker

Jag är rädd att den där läraren inte har en susing om vad diagnosen ADD är för nåt och vad det inebär för eleven. Min personliga åsikt eftersom jag själv har damp med ADD är att vi med NPF mår bra av att gå i en liten klass eller en liten gupp med normal studienivå.

• Eldo

Som lärare blir jag uppriktigt förbannad över att er sons lärare har sagt så.
    För det första är särskolan till för barn med utvecklingsstörning, vilket din son inte har (om han bara har ADD).
    För det andra så är det upp till ER föräldrar (om barnet har rätt till särskola) att besluta om vilken skolform ert barn ska gå i.

Mitt råd är att ni kontaktar rektorn och begär ett möte med rektor och lärare. Till mötet ska ni be de som har utrett (och satt ADD-diagnosen) er son att vara med och informera skolpersonalen om vad er sons problematik innebär. Be även att de berättar vad er son behöver för stöd och hjälp.

Då vi har haft elever som har blivit utredda hos BUP eller skolpsykologen har de alltid kommit till skolan och informerat för att hjälpa oss pedagoger.

• 790721

Tack vi har nu haft möte med bup då rektor och skolan var med. Nu ska vi ha möte med ektor och lärare om hur vi ska gå till väga. Jag hoppas att läraren tog in va bup sa på mötet. Men det känns som en lång kamp.

• pillan02

Hej. jag kämpar oxå med min sons skola. Men ta inte för givet att lärarna har tagit till sig det som sägs på mötena. Jag gjorde det ...och vad fel jag hade....har nu kämpat i två år och står fortfarande på samma ställe och kämpar. Den hjälp jag skulle få har inte hänt än.... protokoll som kommer ett och ett halvt år senare och som inte äns är påskrivna utav dom som var på mötet....en rektor som tror att medicin trollar bort funktionshindret... Kämpa på , ge dig inte.Skulle det inte hända nåt ändå gör en anmälan till skolinspektionen. Lycka till med allt

Svar på tråden Skolan och barn med ADD