• 969803

    Hur får jag sminket att hålla?

    Hej!
    Har en fråga ang. hur man får sminket att hålla en hel dag, eller är det inte möjligt?
    Jag använder idag både dyra och billiga produkter, men kostar gärna på då jag köper foundation. Jag har även köpt primer att ha under (och även en till ögonen).
    Men det håller inte många timmar. Nu har jag iofs ett jobb som jag vistas en del utomhus.
    Dom som man ser som ständigt har en perfekt make up både på morgonen och på kvällen, har dom bättrat på den under dagen eller har dom "superprodukter"?
    Har du några supertips? Produkter?
    Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden Hur får jag sminket att hålla?
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Dem med "perfekt" makeup har troligtvis bättrat på lite under dagen ja...det finns en del trixs och tips som man kan använda för att det ska hålla längre, och produkter som är lätta att bära med sig för att bättra på lite under under dagen. Det gäller främst till läppar och huden. Ögonsminket ska kunna sitta från morgon till kväll. (förutom om du använder ögonpenna på "insidan" av ögat, den försvinner gärna lite under dagen)

    Om du inte tycker att din ögon-primer funkar så kanske det är dags att prova ngt annat. Min favorit-bas under ögonskugga kommer från M.A.C och heter "Select cover up", det är egentligen en concealer, men har den perfekta konsistensen för en bra ögonbas. Den är flytande men torkar till en matt finish. Jag applicerar skuggan direkt efter att lagt på concealern för bästa resultat. Vill du ha en extra stark bas, så applicera även en bas-skugga (ngn neutral färg) ovanpå concealern innan du lägger på någon annan färg. (detta funkar bäst om du jobbar med matta skuggor) Se till att använda en platt, lite fastare borste att applicera med för att riktigt "arbeta in" skuggan. "Tryck" liksom på den så att den verkligen sitter. (men det betyder inte att du behöver vara hårdhänt! Det är mer att du ska "dutta" istället för att "svepa" på skuggan.)

    En foundation som har en matt finish sitter längre. Prova tex M.A.C cosmetics "Studio Sculpt foundation" eller "Doublewear light, Stay in place makeup SPF10" - från Estee Lauder.
    M.A.C cosmetics "Studio Fix Powder" är perfekt att ha med sig i väskan för att bättra på foundation under dagen.

    Du kan även prova att köpa ett s.k Hydrating spray, ett fuktighets-spray som man dels åter-fuktar huden med, men som också kan använda ovanpå sminket för att "fästa det". Finns lite olika märken, men M.A.Cs "Fix spray" är bra.


    Lycka till!


    Mvh Åsa

Svar på tråden Hur får jag sminket att hålla?