• sponen

Kan man avvakta en dag med ovitrellle, kan man ha olika äl dagar med samma behandling pergotime

Hej
    Om jag räknar rätt så brukar jag få ovitrelle dag 20. Denna månaden är jag bortrest då tror ni att man kan prata med läkaren om att man kanske kan ta den dagen efter.Går på dubbelpergo och vill ju int emissa tillfället men det ärklart man vet ju inte alltid när man äl, kan ju kanske vara olika månad för månad, trots samma dos

• Svar på tråden Kan man avvakta en dag med ovitrellle, kan man ha olika äl dagar med samma behandling pergotime
  • Gaytjej

Hade jag varit du så skulle jag gjort ett VUL några dagar innan beräknad ägglossning, eller innan dag 20. (Fast du gör nog redan VUL om du går på dubbel pergokur antar jag?). Är äggblåsan mogen redan då så kan du ju ta ÄL-sprutan med en gång! Äggblåsorna är ju vanligen mogna nog att bli befruktade i flera dagar innan de hade ägglossat av sig själva.

Ang rubrikfrågan så ja, man kan ha ÄL olika dagar även med samma hormonbehandling. Mina har skiftat från dag 14 till dag 21!

• sponen

Okej, tack för snabbt svar. Jag brukar vara hos läkaren på vul vid 2 tillfällen under cykeln. Och dag 20 är en lördag och då kommer jag hem på natten är borta torsdag och fredag. När jag brukar vara där dag 18 är blåsan på ca 16 mm och då har jag väntat två dagar. Kankse kan vänta ngn dag till.

Men som du säger så kanske min kropp efter missfallen på ngt sätt plus att jag gått upp två kilo gör att äl kommer igång fortare. har vägt 52,5 tidigare är 1,64. MEn väger nu efter att han varit gravid i 10 v ca 55 kilo

• Gaytjej

16 mm på dag 18? Följer äggblåsorna detta mönstret så är det nog ingen fara med att vänta till dag 21. 1,5-2 mm/dag sägs det att blåsorna växer när de väl satt igång (fast just mina är långsammare än så) och blåsan är ju oftare större än 25 mm innan den släpper av sig själv.

Om det inte är inseminationer du gör så skulle jag bokat in ett VUL på måndagen v 21 och haft sex innan dess. På VUL:et syns det ju ifall äggblåsan just har spruckit av sig själv eller om den/de just är på väg att spricka.

Eller har du kanske sexförbud innan VUL pga risk för för många blåsor?

• Gaytjej

Aha, dag 22 blir måndagen ser jag.
    Gör du VUL innan du reser iväg och ser att blåsan har blivit aktiv (typ är över 15 mm) så har du har ju iaf inget att förlora på med att ta ÄL-sprutan så att det passar med din hemkomst. Färska spermier kan ju dessutom leva länge så fyll på innan du reser bort för säkerhetsskull :)

Lycka till, hur det nu än blir med äggblåsan/äggblåsorna!!

• sponen

Tack för dina svar. JAg tänker oxå så att om det följer mönstret och att det dag 16 är 16 mm dag 18 kan jag kanske vänta och ta första ovitrellen på fredag kvällen eller lördag morgon så kommer jag hem på lördag natten då tar jag sprutan på dag 20 och en på dag 21 jag brukar få två. Men du tycker inte att de tär fel att säga till och fråga om det går att göra på grund av att man ska åka bort
    kram på dig och tack för dina svar. JAg bokar nog in ett VUL på onsdagen dag 17

Svar på tråden Kan man avvakta en dag med ovitrellle, kan man ha olika äl dagar med samma behandling pergotime