• Anonym (Maria)

Hjälp mig acceptera att han haft sex med en 17-åring

Jag och min sambo hade ett uppehåll under 6 mån. Under tiden träffade vi båda andra, men det som stör mig är att han bl.a träffade en 17-åring och hade sex med henne.
    Vi är båda i 30-årsåldern och har barn ihop, så jag vill verkligen att det ska funka mellan oss!
    Historien kring 17-åringen är iaf att han raggade upp henne på en Internetsida. Hon hade uppgett att hon va 18 där eftersom man är tvungen att va myndig på den sidan.
    Han bjöd med henne + några kompisar på en fest men inget hände den gången.

Någon vecka senare träffades dom igen och han bjöd henne på restaurang, men när dom är på väg in berättar hon att hon bara e 17, och att hon inte får dricka alkohol. Men dom testar att beställa vin och det går bra. Senare avslutas kvällen med att dom har sex.
    Några veckor efter träffas dom igen och har sex en gång till.

Sen rinner allt ut i sanden och och dom träffas inte mer.

Anledningen att jag vet detta är att vi bestämde oss för att försöka igen och då ville vi starta om genom att va helt ärliga mot varann, så han vet om vad jag gjort udner tiden också.

Hur som helst så kan jag inte acceptera att han gjort det här! Jag har en väldigt öppen syn på sex men är det nåt jag inte tål så är det killar som har sex med unga tjejer eller med prostituerade. Den typen av killar äcklar mig så otroligt mycket.
    Samtidigt älskar jag honom och jag vet att jag kommer älska honom resten av mitt liv, och jag vill verkligen försöka förstå hans val. Men det enda jag kan komma fram till är att han är precis lika svinig som alla andra killar.
    Jag har alltid tyckt att han varit en bra kille med bra moraliska åsikter men nu har den bilden försvunnit helt.

Som ni förstår så vill jag alltså få lite stöd och andra vinklar som gör att jag kan acceptera det här, för jag vill som sagt leva med honom.
    Så har ni några tips eller ideér så dela med er!
    Ni som tycker att jag ska lämna honom för gott behöver inte kommentera, för dom åsiktena har jag redan själv, men vill försöka komma över dom!

• Svar på tråden Hjälp mig acceptera att han haft sex med en 17-åring
  • riskakan

Anonym (Maria) skrev 2009-04-20 09:54:27 följande:

Ja rent fysiskt sexuellt så förstår jag också att hon är attraktiv. Så att ringa henne på fyllan och bara ha sex och sen gå - det kan jag förstå. Däremot hur man kan vilja bjuda ut henne på restaurang, det förstår jag inte alls! Vad har man för mentalt utbyte av en 17-åring när man själv är 30 och har barn? När man får barn så blir man ytterligare ett par steg mognare, singelliv, tjejer och party är inte längre det som livet kretsar runt, utan ens barn/familj. Det är väl det som är skillnaden mellan de flesta män och kvinnor också. Jag måste attraheras av nån både fysiskt och mentalt för att kunna ha sex, medan män bara behöver attraheras fysiskt.
    Han kanske ville vara trevlig? Inte bara utnyttja henne på fyllan, sedan knäppa gylfen och gå?

DET hade varit ännu otrevligare, kan jag tycka. Likaså om han hade varit otrogen eller gått bakom ryggen på dig på nåt sätt. Men nu hade ni ett uppehåll och du träffade också andra. Din make kanske inte vill höra allt om deras ålder, skönhet eller hur de var i sängen?
  • riskakan

"Men sen har han råkat slänga ur sig en onödig kommentar i form av "Det är klart att det är skillnad att ha sex med en tight 17-åring jämfört me en tjej som fött 2 barn"

DET är ju en helt annan sak och fruktansvärt respektlöst att säga. DET hade gjort mig mycket argare än om han - under ett överenskommet uppehåll - hade råkat ligga med någon som visserligen var i yngsta laget, men som han säkert uppfattade som vuxen.

Brukar han inte attraheras av "tonåringar", tycker jag verkligen att du ska släppa detta. Däremot inte den kommentaren, den känns ju lite olustig. Är det tacken man får liksom, för att man har fött hans barn?

Jag tände inte heller på 30-åringar när jag var 17, men jag vet att det förekom. När jag var 19 blev jag tillsammans med en kille som var 26.
    Hur stor är skillnaden, egentligen? Det var helt frivilligt, ömsesidigt och jag var nästan mer sexuellt "erfaren" än vad han var! Det sitter inte bara i åldern.

Självklart ska man inte utnyttja BARN, men äldre tonåringar är inte barn och många är sexuellt aktiva.

Jag tycker att det är lite lustigt att läsa mångas åsikter kring det här, på ett forum där många i andra trådar säger sig ha sexdebuterat när de var 14-15, åtskilliga stadgade sig och fick barn innan de var 20 osv. Ibland med någon betydligt äldre.

DET tycker jag är ungt (men inte nödvändigtvis fel).

• Anonym (andra sidan)

Jag hade ett kort sexuellt förhållande med en äldre man, jag var 19 han 36, vi träffades två gånger.
    Det var nog inte mycket att hänga i julgranen för någon av oss, iaf inte som relation.

Sen, om jag själv hade haft en paus, så hade det varit väldigt spännande att träffa andra människor, kanske någon äldre, eller någon yngre. Men om jag hade valt min man sen, då hade det ju varit HONOM jag valde. Och det är väl det du får fokusera på. Om du inte klarar det, så är det nog dags att gå vidare.

• Anonym (17barn)
    Anonym skrev 2009-04-21 08:40:12 följande:
    17 år är väl inget barn. Väldigt långsökt att tro det. För barn får väl inte ens ha sex i lagens mening. Och dessutom kan inte barn få barn. Sen ska lagen vara ett slags konsensus på vad som är acceptabelt i ett samhälle. Idagsläget fungerar hela rättsystemet väldigt dåligt. Det står långt ifrån folkets värderingar när fildelare får 1års fängelse och miljonskulder, medan mördare får 1,5års fängelse och inga skulder. De flesta hade nog inte sett en 17åring som ett barn.
    Vad är en 17 åring om inte ett barn? Inte vuxen i alla fall. 

Enligt lagen är en 17 åring ett barn. 

Enbart pedos ser 17 som något annat än barn. 

Slutar man vara barn när man blir könsmogen enligt dig? Alltså vid 12 års ålder? (Vanligaste ålder för menarche i sverige) 
  • Anonym (17barn)
    riskakan skrev 2009-04-21 12:04:27 följande:

"Men sen har han råkat slänga ur sig en onödig kommentar i form av "Det är klart att det är skillnad att ha sex med en tight 17-åring jämfört me en tjej som fött 2 barn"

DET är ju en helt annan sak och fruktansvärt respektlöst att säga. DET hade gjort mig mycket argare än om han - under ett överenskommet uppehåll - hade råkat ligga med någon som visserligen var i yngsta laget, men som han säkert uppfattade som vuxen.

Brukar han inte attraheras av "tonåringar", tycker jag verkligen att du ska släppa detta. Däremot inte den kommentaren, den känns ju lite olustig. Är det tacken man får liksom, för att man har fött hans barn?

Jag tände inte heller på 30-åringar när jag var 17, men jag vet att det förekom. När jag var 19 blev jag tillsammans med en kille som var 26.
    Hur stor är skillnaden, egentligen? Det var helt frivilligt, ömsesidigt och jag var nästan mer sexuellt "erfaren" än vad han var! Det sitter inte bara i åldern.

Självklart ska man inte utnyttja BARN, men äldre tonåringar är inte barn och många är sexuellt aktiva.

Jag tycker att det är lite lustigt att läsa mångas åsikter kring det här, på ett forum där många i andra trådar säger sig ha sexdebuterat när de var 14-15, åtskilliga stadgade sig och fick barn innan de var 20 osv. Ibland med någon betydligt äldre.

DET tycker jag är ungt (men inte nödvändigtvis fel).

17 är närmre 15 än 19 sett till livssituation och mognad. 

Givetvis ska en 30 åring inte ligga med en minderårig? 
  • Anonym (17barn)
    riskakan skrev 2009-04-21 11:44:50 följande:

Anonym (Maria) skrev 2009-04-20 09:11:35 följande:

Jag och min sambo hade ett uppehåll under 6 mån. Under tiden träffade vi båda andra, men det som stör mig är att han bl.a träffade en 17-åring och hade sex med henne. Vi är båda i 30-årsåldern och har barn ihop, så jag vill verkligen att det ska funka mellan oss! Historien kring 17-åringen är iaf att han raggade upp henne på en Internetsida. Hon hade uppgett att hon va 18 där eftersom man är tvungen att va myndig på den sidan. Han bjöd med henne + några kompisar på en fest men inget hände den gången. Någon vecka senare träffades dom igen och han bjöd henne på restaurang, men när dom är på väg in berättar hon att hon bara e 17, och att hon inte får dricka alkohol. Men dom testar att beställa vin och det går bra. Senare avslutas kvällen med att dom har sex. Några veckor efter träffas dom igen och har sex en gång till. Sen rinner allt ut i sanden och och dom träffas inte mer. Anledningen att jag vet detta är att vi bestämde oss för att försöka igen och då ville vi starta om genom att va helt ärliga mot varann, så han vet om vad jag gjort udner tiden också. Hur som helst så kan jag inte acceptera att han gjort det här! Jag har en väldigt öppen syn på sex men är det nåt jag inte tål så är det killar som har sex med unga tjejer eller med prostituerade. Den typen av killar äcklar mig så otroligt mycket. Samtidigt älskar jag honom och jag vet att jag kommer älska honom resten av mitt liv, och jag vill verkligen försöka förstå hans val. Men det enda jag kan komma fram till är att han är precis lika svinig som alla andra killar. Jag har alltid tyckt att han varit en bra kille med bra moraliska åsikter men nu har den bilden försvunnit helt. Som ni förstår så vill jag alltså få lite stöd och andra vinklar som gör att jag kan acceptera det här, för jag vill som sagt leva med honom. Så har ni några tips eller ideér så dela med er! Ni som tycker att jag ska lämna honom för gott behöver inte kommentera, för dom åsiktena har jag redan själv, men vill försöka komma över dom!
    Jag kan faktiskt inte förstå varför du berörs så mycket av det här. OK om tjejen hade varit 14 år. Men 17? Då är man nästan vuxen, hon såg antagligen äldre ut och sa att hon var äldre.

Det hände medan ni hade ett uppehåll, han var alltså inte otrogen? Du träffade också andra? Var går din nedre gräns? Vid 20? 25? Begär du legitimation?

Själv är jag 33 och har de senaste åren träffat både en 22-åring och en 45-åring som jag tyckte var jäkligt attraktiva. Så länge jag inte är otrogen, eller åtminstone spelar med öppna kort, tycker inte jag att min nuvarande har med det att göra. Eller är jag "äcklig" som ibland har fallit för betydligt yngre eller äldre män?

Och att du skriver "han är precis lika svinig som alla andra killar", tyder på att du är bitter. Brukar han ragga på 17-åringar eller vad? Det är stor skillnad på det, eller på att utnyttja minderåriga, och på att någon enstaka gång falla för någon som är mycket yngre (men trots allt vuxen eller nästan vuxen).
    Att utnyttja 17 åringar= att utnyttja minderåriga. 

Inte alla 17 åringar är nästan vuxna. Vissa 14 åringar är nästan vuxna. Mycket är individuellt under puberteten. 

17 åring som ser ut som 12? Är det också okej? 
  • Anonym (17barn)
    Anonym skrev 2009-04-21 09:02:40 följande:

Utan att ha läst mer än första inlägget är min gissning på rak arm att TS är svartsjuk då det inte handlar om en minderårig utan bara en betydligt yngre tjej. Svartsjuka är iofs naturligt men tänk så här - sexet lär inte ha varit speciellt bra :p

Det handlar om utnyttjande av en minderårig 17 åring så du har förstått fel
  • Anonym (17barn)
    Anonym (Meen hallå) skrev 2009-04-21 08:51:25 följande:

Min mamma var 16 när mina föräldrar började träffas han var 19år äldre än henne.
    jag kom till världen ca 14 dagar efter hennes 19års dag

Förstår inte vad det är som är äckligt med att ha ett förhållande med 12års skillnad.

Förstår du inte varför det är fel att ha sex med barn? 
  • Anonym (17barn)
    Anonym (kan själv) skrev 2009-04-21 10:31:23 följande:

Tycker TS absolut ska avsluta denna relation, den är redan nu så sjuk den kan bli med hennes ställningstagande och snokande,

Om relationen fortsätter kommer barnen att bli lidande då hon inte verkar kunna lägga detta bakom sej utan kommer fortsätta förpesta livet för alla med sitt problem,

För problemet ligger hos TS...

Problemet är att ett barn blev utnyttjad. Givetvis ska ts vara upprörd 
  • Anonym (17barn)
    Anonym (Ähh) skrev 2009-04-20 09:17:12 följande:

Nä, men ja tycker inte de låter så farligt. När dom började prata trodde han ju att hon var 18, och sen att hon nu var 17 gör ju sak samma. Ett år hit eller dit. Kanske var en mogen 17 åring.

Då jag var ung hade jag en romans med en arbetskollega som var 20 år äldre än mig, så om hon var 17 å han kring 30 är ju ändå inte såååå farligt. Det handlar ju lite om personkemi. Aldrig hade ja väl trott att ja skulle falla för min kollega.

Ni hade ju uppehåll då ni lekte runt lite, så då får ni acceptera vad den andre gjort.

Ja tycker definitivt du ska försöka se förbi det och tänka på hur ni kan få det så bra som möjligt istället. =))

Lycka till!

17 och 30 är värre än 14 och 20

Men vid 14 och 20 skriker ni alla pedofili
  • Anonym (Rätt-ska-vara-rätt)
    Anonym skrev 2009-04-20 10:09:31 följande:

Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan sitta och försvara att en vuxen man har sex med ett barn. JO man ÄR barn tills man fyllt 18 år. Så ser vår lag ut i det här landet!

Kärlek må vara vacker, men var drar vi gränsen. Är kärlek lika vacker om det är en 35-åring och en 15-åring som har sex? En 17-åring kan vara på väg att bli vuxen men hon är fortfarande ett barn.

Den här tjejen kan ha haft många problem som vi inte ens vet om. Hur normalt är det att gå ut med en "gubbe" och sedan ha sex med honom? (Jag har två 17-åringar och de skulle inte ens ta i någon över 25)
    Och han HAR ju förfört henne. Tagit ut henne på restaurang, köpt vin osv. I mitt tyckte skulle han ha köpt henne en cocacola och tackat för sig efter middagen. Det hade varit det rätta att göra.
    Jag hade fortfarande funderat på hur han är funtat om hon varit 18, men då hade han i alla fall inte haft sex med ett barn. Det finns ju en anledning till att man inte får gifta sig, jobba natt, dricka alkohol och köra bil innan man är 18, trots allt....

Jag tycker också att det hela var lite äckligt, faktiskt. 
    Men!! Man är såklart inte ett barn när man är sjutton, annat än i strikt juridisk mening. Det finns en period på flera år när man är varken barn eller vuxen, utan ungdom. Enligt mig 0-15 är barn, 16-19 är ungdomar, 20+ är man vuxen. Som sagt, man får skilja mellan egentlig och juridisk mening. 

Men återigen, det hela är ändå avtändande. En fullvuxen man som har sex med en tonåring. Blää!
  • Finländsk

Varför dras det plötsligt upp så många gamla trådar som handlar om problematisk åldersskillnad?

Svar på tråden Hjälp mig acceptera att han haft sex med en 17-åring