• Nyckelpigan83

Hur länge måste man vara utan ÄL efter p-pillerstopp innan man får medicinsk hjälp?

Undrar lite försynt angående detta eftersom jag än så länge bara varit utan EN ÄL/mens (fick den första mensen 1 mån efter p-pillerstopp men denna månad varken ÄL, har testat med stickor eller mens). Vet att det är många här som kämpat mycket längre men hoppas det är OK att jag frågar iaf.. *rodnar*

Hur många månader ska man vänta på ÄL/mens innan man kontaktar BM/gyn för att få lite hjälp på traven? När ringde ni? Jag vet ju att man i normala fall ska ha regelbundet samliv i 1 år innan man kontaktar sjukvården men utan ÄL finns det ju inte ens en chans..

Någon som kan göra mig klokare?? TACK!

• Svar på tråden Hur länge måste man vara utan ÄL efter p-pillerstopp innan man får medicinsk hjälp?
  • Dollars matte

Kroppen kan ta ett bra tag på sig att komma igång efter p-pillerstopp, att det krånglar upp till ett år efteråt är inte ovanligt. Hade du regelbunden mens innan du började med pillren?
    Hur länge har du testat med äl-stickorna, vilken cykeldag började du och vilken dag är du på nu? Äl-tester funkar inte för alla, så att du inte får utslag behöver inte betyda något. Har du grav-testat?

Minst 6 månader brukar de säga att man ska ha varit utan mens innan man får någon hjälp, på vissa ställen får man vänta längre. Lite beroende på hurdan mens du hade innan p-medel och hur gammal du är. Så länge du inte närmar dig åldersgränsen (över 35) så är det bara att bita ihop och ha tålamod.

Internet är roligare än text-tv
  • Nyckelpigan83

Tack för ditt svar Dollars matte! Tyvärr kommer jag inte ihåg om jag hade regelbunden mens innan jag började eftersom jag har ätit dem såpass länge (10 år) men jag tror det iaf. Jag ÄL-testade mellan dag 11 efter mensen och 7 dagar framåt. Har testat neg 2 ggr (en gång på som enligt en "normalcykel" på 28 dagar borde varit BIM och en gång i förrgår på BIM +5) så gravid är jag nog inte, om inte cykeln är väldigt förskjuten isf...

Oj, 6 mån är ganska länge.. och inte närmar jag ju mig åldersgränsen heller, så det bli väl att ha tålamod som du säger.. tur att jag är SÅÅÅ himla bra på det..

Svar på tråden Hur länge måste man vara utan ÄL efter p-pillerstopp innan man får medicinsk hjälp?