• Lillsnörpa

Olika sorters stimulering före återföring av embryo

Hej! Har precis fått klart för mig att det finns flera olika sorters stimulering inför återföring! Undrar därför om någon kan berätta lite mer om olika varianter. Själv får jag östrogentabletter och ska efter återföring (FET) få progesteron.

Men har läst om att en del istället stimulerar den egna ägglossningen och sen tar ägglossningsspruta.

Varför gör man olika, när väljer man det en eller det andra? Fördelar? Nackdelar? Finns det ytterligare varianter?

*nyfiken* Hoppas någon vill svara...

• Svar på tråden Olika sorters stimulering före återföring av embryo
  • stjärnströssel

Har gjort 2 varianter Fet.
    ett helt ostimulerad,dvs..testade med ägglosningsstickor o åkte in några dagar senare o fick ett embrio insatt.
    o 2 Fet i stimulerad cykel men tabbletter som jag tog 3 gånger om dagen för att slemhinnan skulle bli stor o ingen ägglossning skulle ske, (kasnke öströgentabbletter?)

Jag ser helt klart fördelar med ostimulerat, man slipper medecin, o mna kan göra ett fullt ivf efter ostumulerat om det nu inte blir något av dom.

stimulerat fet är bra för att dom har full kontroll, dvs man kan aldrig missa Fet.

• Lillsnörpa

Tack för ditt svar! Ditt stimulerade FET låter lika som mitt, tar östrogentabletter nu så slemhinnan blir tjock & ÄL uteblir...

Någon mer som vill berätta?

• Meddelande borttaget
  • Maxie

Jag får Pergotime för att älen verkligen ska ske.

Storkenflyger: jag tänker som du men är inne på att för säkerhets skull köra naturligt också, särskilt som jag lägger en massa pengar och tid på akupunktur. Tänk om eskimåerna inte skulle överleva upptiningen? Riktigt surt. Fast det är klart, tvillingar eller trillingar kanske inte heller är så bra. Men, vi har aldrig blivit gravida på naturlig väg så varför skulle vi bli det den här gången?

• Lillsnörpa

Jag är helt klart nojjig för upptiningen. Det är dessutom vår sista i frysen... men den förra klarade ju upptining så varför skulle inte denna göra det...

Om det blir något mer fyrsförsök i framtiden ska jag nog be att få sådan stimulering där man får ha sin ÄL. Vi har lyckats naturligt en gång även om det verkar stört omöjligt nu...

Maxie, tar du Pergo + ovitrelle + progesteron nu då, eller?

• Maxie

Lillsnörpa: nej, bara Pergo. Jag har egna äl så det lär släppa av sig själv. Men däremot ska jag be om proggisar för jag har så kort lutealfas i vanliga fall och det skulle kännas bra rent psykologiskt att veta att det inte stupar på det...
    Nu har jag varit på min andra akupunktur, det känns toppen. Ett par gånger till, sen en sista efter återföringen. Dessutom rekommenderade akupunktören Albyl minor, en fjärdedel per dag från ett par dagar innan äl och sen framöver, blir jag gravid ska jag ta en halv per dag.

• Lillsnörpa

Ok så du tar Pergo för att "boosta" din egen äl lite alltså... Hoppas du får proggisar, det ska ju hjälpa på traven om man har kort lutealfas.

• 7879

JAg har ingen normal cykel själv, så jag började en behandling med progynon innan FET för att få förtjockad slemhinna men det hjälpte inte, så det blev inget FET utan nu väntar jag på min mens för att nästa gång ta menopur, precis samma dos som jag tog inför IVF.

Svar på tråden Olika sorters stimulering före återföring av embryo